Comparative Typology of Pain and Suffering in the Poems of Nima Youshij and Nizar Qabbani

Document Type : Original Research

Authors
1 Allameh Tabataba'i University
2 Farhangian University
Abstract
Since ancient times, pain and suffering have been one of the prominent manifestations of human life. These two concepts have always had numerous meanings and instances in human life, sometimes destructive and sometimes constructive, and have always had a wide reflection in literature during different periods. By examining the works of writers and poets, one can achieve different and specific types of pain and suffering in these works. In the present study, the typology of pain and suffering in the works of two contemporary Iranian and Arab poets, namely "Nima Youshij" and "Nizar Qabbani", has been comparatively studied using an analytical-descriptive method. Studies show that common types of various areas of pain and suffering, such as the suffering caused by love, being a poet, the suffering of oppression and tyranny, and social pain, can be found in the works of both poets. The first two types of pain and suffering mentioned above are more personal and individual in nature, and the other two types are more concerned with general and human suffering. This important fact indicates that pain and suffering in the intellectual system of these two poets has multiple dimensions and is not one-dimensional. Nima Yushij and Nizar Qabbani’s concern and depiction of social issues have caused the poems of both poets to reflect a lot of pain and suffering. Of course, this pain and suffering does not originate from despair and malice, nor does it lead to nihilism; rather,it is often rooted in the hope of creating change

Keywords

Subjects


براهنی، رضا. (1380). طلا در مس. ج 1. تهران: زریاب.
پشت‌دار، علی‌محمد و نان‌آور، حمیدرضا. (1397). «مفهوم درد و رنج در شعر مهدی اخوان ثالث». پژوهشنامۀ اورمزد. ش 2(پی‌درپی 43). صص4-18.
تدین، مژگان. (1399). «گونه‌شناسی تطبیقی رنج در اشعار سهراب سپهری و امیلی دیکنسون.» پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی. استاد راهنما: علی‌اکبر عطرفی.
تیبیش، پل. (1366). شجاعت بودن. ترجمه مراد فرهادپور. تهران: علمی و فرهنگی.
تیواری، کدرانات. (1381). دین‌شناسی تطبیقی، ج 1. ترجمه مرضیه شنکایی. تهران: صحت.
درگاهی، محمود. (1377). نقد شعر در ایران(بررسی شیوه‌های نقد ادبی در ایران از آغاز تا عصر جامی). تهران: امیرکبیر.
قبانی، نزار. (1386). چه کسی معلم تاریخ را کشت؟. ترجمه مهدی سرحدی. تهران: کلیدر.
______ .(1395). از حروف الفبایم باش. ترجمه ستار جلیل‌زاده. تهران: گل‌آذین.
کریمی، لیلا. (1394). «بررسی درد و رنج انسان در شعر مهدی اخوان ثالث». پایان‌نامۀ کارشناسی-ارشد. دانشگاه لرستان. استاد راهنما: علی نوری.
کهدانی، محمدرضا. (1388). «بررسی و تحلیل درد و رنج در نگاه زن معاصر با تأکید بر اشعار فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی». پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد. دانشگاه پیام نور تهران. استاد راهنما: مصطفی گرجی.
گرجی، مصطفی. (1387). «درد و رنج در نگاه قیصر امین‌پور». پژوهش‌های ادبی. دوره 5. ش 20. صص 107-130.
ملکیان، مصطفی. (1381). «درد ازکجا؟ رنج از کجا». هفت آسمان. دوره 3. ش 24. صص 51-71.
_________. (1391). مهر ماندگار: مقالاتی در اخلاق‌شناسی. تهران: نگاه معاصر.
نوروزی داوودخانی، ثوراله، بزرگ بیگدلی، سعید و قبادی، حسینعلی (1388). «بررسی و تحلیل درد و رنج‌های بشری در اندیشۀ مولوی». ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی. دوره 5. ش 17. صص 25-61.
ویتن، وین. (1383). روانشناسی عمومی. ترجمه یحیی محمدی. تهران: روان.
یوشیج، نیما. (1393). مجموعه اشعار. تهران: آدینۀ سبز.
_______ . (1373). ارزش احساسات. تهران: گوتنبرگ.