A comparative reading of the story of Ferdowsi's Zal and Roudabeh and kurdish Bahram and Golandam from the point of view of new historicism

Document Type : Original Research

Authors
1 Visiting lecturer at Razi University. Kermanshah Iran
2 expert of international affairs deputy of Saadi Foundation, Tehran-Iran. Responsible author.
Abstract
Criticism of new historicism has been formed in opposition to traditional historicism. Contrary to traditional historicism, which speaks of the one-sided influence of history on literature, new historicism believes in the mutual influence of literature and history on each other. The story of Bahram and Golandam is one of the remarkable poems in Kurdish literature, which are called "Beit". Beits are syllable-weighted folktales recited by beit readers. It can be said that there are some similarities between the stories of Bahram and Golandam and Zal and Rudabeh. Therefore, it is possible to measure these two stories with each other. In this research, relying on library and documentary studies and with an analytical-comparative approach, we have tried to give a reading of the two stories in question based on the concepts of new historicism. The findings show that although both stories are apparently romantic and the conflicts are about love and marriage; But inside the story, power and discourse interests are fundamental issues. Every discourse tries to maintain its political and social interests.

Keywords

Subjects


ـ استنفورد، مایکل (1395). درآمدی بر فلسفة تاریخ، ترجمة احمد گل‌محمدی، تهران: نی.
ـ براون، استورات و دیگران (1392). صد فیلسوف قرن بیستم، ترجمة عبدالرضا سالار بهزادی، تهران: ققنوس.
ـ برسلر، چارلز (1393). درآمدی بر نظریه‌ها و روش‌های نقد ادبی، ترجمة مصطفی میرعابدینی فرد، ویرایش حسین پاینده، تهران: نیلوفر.
ـ پاکزاد، مهری و منیره مسگری (1399). «بررسی و تطبیق درون‌مایه‌های داستانی بهرام و گل‌اندام امین‌الدین صافی و بیت (منظومة ملحون) عامیانة کُردی»، فصل‌نامة ادبیات و زبان‌های محلی ایران‌زمین، سال ششم، شمارة چهارم(پیاپی 30).، صص 1-30.
ـ پاینده، حسین (1398). نظریه و نقد ادبی؛ درس‌نامه‌ای میان‌رشته‌ای، تهران: سمت.
ـ پین، مایکل (1394). فرهنگ اندیشة انتقادی؛ از روشنگری تا پسامدرنیته، ترجمة پیام یزدان‌جو، تهران: مرکز.
ـ حقیقی، مانی (1393). سرگشتگی نشانه‌ها؛ نمونه‌هایی از نقد پسامدرن، تهران: مرکز.
ـ حمیدیان، سعید (1387). درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، تهران: ناهید.
ـ خالقی مطلق، جلال (1398). زنان شاهنامه، ترجمة فرهاد اصلانی و معصومه پورتقی، تهران: نگاه معاصر.
ـ رشیدیان، عبدالکریم (1394). فرهنگ پسامدرن، تهران: نی.
ـ ستاری، جلال (1390). سیمای زن در فرهنگ ایران، تهران: مرکز.
ـ سیگال، رابرت (1398). اسطوره، ترجمة احمدرضا تقاء، تهران: ماهی.
ـ شفیعی بافتی، محسن و دیگران (1401). «تحلیل رفتار شخصیت‌های اصلی داستان زال و رودابه بر اساس الگوی سفر قهرمان»، فصل‌نامة علمی ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، سال18، شمارة 68.
ـ شمیسا، سیروس (1386). سیر غزل در شعر فارسی، تهران: علم.
ـ شهبازی، علیرضا شاپور (1399). زندگی‌نامة تحلیلی فردوسی، ترجمة هایده مشایخ، تهران: هرمس.
ـ فتّاحی قاضی، قادر (1347). منظومة کُردی بهرام و گل‌اندام، تبریز: مؤسسة تاریخ و فرهنگ ایران.
ــــــــــــــــــــــ (1351). منظومة کُردی شیخ فَرْخ و خاتون استی، تبریز: مؤسسة تاریخ و فرهنگ ایران.
ـ قیس رازی، شمس (1314). المعجم فی معاییر اشعارالعجم، به تصحیح محمد قزوینی و تصحیح ثانوی مدرس قزوینی، تهران: مجلس.
ـ کزّازی، میرجلال‌الدین (1393). نامة باستان، ج1، تهران: سمت.
ـ کلیگز، مری (1388). درس‌نامة نظریة ادبی، گروه مترجمان، تهران: اختران.
ـ لچت، جان (1392). پنجاه متفکر بزرگ معاصر از ساختارگرایی تا پسامدرنیته، ترجمة محسن حکیمی، تهران: خجسته.
ـ محبی، ابوالفضل و خلیل بیگ‌زاده (1402). «خوانش داستان رستم و سهراب از دیدگاه نقد تاریخ‌گرایی نوین»، دوفصل‌نامة پژوهش‌های میان‌رشته‌ای زبان و ادبیات فارسی، سال دوم، شمارة دوم، صص 79 – 103.
ـ مقدادی، بهرام (1393). دانش‌نامة نقد ادبی؛ از افلاتون تا به امروز. تهران: چشمه.
ـ مکاریک، ایرنا ریما (1393). دانش‌نامة نظریه‌های ادبی معاصر، ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگاه.
ـ موس، مارسل (1394). رسالة پیشکش، ترجمة لیلا اردبیلی، تهران: علمی ‌و فرهنگی.