Sociological analysis of the consequences of the migration of migrant and diasporic populations in the novel No Friend But the Mountains by Behrouz Buchani

Document Type : Original Research

Author
PhD in Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
Abstract
Behrouz Buchani, an Iranian Kurdish refugee, is one of the contemporary writers whose literary work is focused on portraying human crises arising from migration to the Western world and facing the inverted reality that is incompatible with his idea of ​​the destination world as a utopia and appearing in the form of a ruined city. The novel No Friend But the Mountains, which is the outcome of the tragedy of the death of the imaginations of the immigrant people in achieving utopia and the destruction of the dream built from the idea of ​​Westernism as a safe haven in escaping the political-social insecurities of the motherland, is a realistic account of the destruction of people's lives that their fate in the vortex of rejection and antagonism in the destination society leads to prison and violation of human rights and dignity and alienation and hegemony of the kyriarchal system in order to cast a shadow on the prisoner's will. Due to the fact that so far no independent research has investigated the consequences of the migration of diasporic and immigrant populations in the novel No Friend But the Mountains, the author intends to investigate this phenomenon in this novel. The fundamental issue of the current research is that the consequences of the migration of the immigrant and diasporic populations, how and in what forms are they expressed in this novel and with what concepts are they linked?

Keywords

Subjects


آذر، ماهیار و دیگران. (1385). خودکُشی. تهران: انتشارات ارجمند.
باچر، جیمز و دیگران. (1389). آسیب‌شناسی روانی. ترجمۀ یحیی سیّدمحمّدی. چاپ دوم. تهران: انتشارات ارسباران.
بُرنز، دیوید. (1389). روان‌شناسی افسردگی. ترجمۀ مهدی قراچه‌داغی. چاپ بیست و یکم. تهران: انتشارات دایره.
بوچانی، بهروز. (1399). هیچ دوستی جُز کوهستان. ترجمۀ هاشم احمدزاده. تهران: انتشارات رونیکا.
پورافکاری، نصرت‌اله. (1391). فرهنگ جامع روان‌شناسی روان‌پزشکی و زمینه‌های وابسته. چاپ هشتم. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
رضاداد، فاطمه و دیگران. (1401). «تأثیر پراگماتیسم بر مطالعات تفسیری معاصر». جستارهایی در فلسفه و کلام. سال54. شماره1. پیاپی108. صفحات35ـ58.
روزنهان، دیوید و سلیگمن، مارتین. (1391). روان‌شناسی نابهنجاری(آسیب‌شناسی روانی). ترجمۀ یحیی سیّدمحمّدی. تهران: انتشارات ارسباران.
روویون، فردریک. (1385). آرمان‌شهر در تاریخ اندیشۀ غرب. ترجمۀ عبّاس باقری. تهران: نشر نِی.
ساراسون، ایرون و ساراسون، باربارا. (1381). روان‌شناسی مرضی. ترجمۀ بهمن نجّاریان و دیگران. تهران: انتشارات رشد.
سجّادی، یاسمین. (1400). «مطالعۀ تطبیقی پوچی و شئ‌وارگی در دو رمان بیگانه اثر آلبر کامو و بوف کور اثر صادق هدایت». پژوهش‌های ادبیات تطبیقی. دورۀ9. شمارۀ2. صفحات88ـ112.
سلطانی، فاطمه و خدادادی، نگار. (1401). «بررسی مؤلّفه‌های پلیدشهری در داستان‌های مدرن مندنی‌پور». پژوهشنامۀ مکتب‌های ادبی. دورۀ6. شمارۀ18. صفحات26ـ52.
سلیمی، علی و داوری، محمّد. (1391). جامعه‌شناسی کجروی. چاپ پنجم. تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
شولتز، کریستین. (1392). روح مکان؛ به سوی پدیدارشناختی معماری. ترجمۀ محمّدرضا شیرازی. تهران: انتشارات رخداد نُو.
عبّاس‌پور، ذبیح‌اله و دیگران. (1399). «شناسایی عوامل اقدام به خوکُشی در شهرستان ایذه و مسجدسلیمان». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران. دورۀ9. شمارۀ1. صفحات215ـ233.
عبّاس‌زاده، محمّد و دیگران. (1391). «بررسی رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و آنومی اجتماعی». مطالعات و تحقیقات اجتماعی. دورۀ1. شمارۀ1. صفحات145ـ172.
غلامی، ساهره. (1392). «بررسی سینمای هتروتوپیایی با رویکردی به مفهوم گفتمان قدرت فوکو». فصلنامۀ کیمیای هنر. سال دوم. شمارۀ8. صفحات45ـ58.
فوکو، میشل. (1396). مانه و اُبژۀ نقّاشی. ترجمۀ آرزو مختاریان. تهران: انتشارات شوند.
کریمی، فاطمه و طاهری، محمّدی. (1399). «بررسی تطبیقی اندیشه‌های آرمان‌‌شهری در اشعار نیما یوشیج و والت ویتمن». پژوهش ادبیات معاصر جهان. دورۀ23. شمارۀ2. صفحات514ـ539.
کیانی چلمردی و دیگردان. (1399). «بررسی ساختاری الگوی سه‌مرحله‌ای خودکُشی(نااُمیدی، درد، افسردگی، نیازهای بین‌فردی، ظرفیت اکتسابی خودکشی و اقدام به خودکشی) در دانشجویان». فصلنامۀ پژوهش‌های مشاوره. جلد19. شمارۀ76. صفحات92ـ117.
گُلدِر، مایکل و دیگران. (1385). درسنامۀ مختصر روان‌پزشکی آکسفورد. ترجمۀ نصرت‌اله پورافکاری. تهران: انتشارات آینده‌سازان.
گیدنز، آنتونی. (1397). ساخت جامعه. ترجمۀ اکبر احمدی. تهران: انتشارات عِلم.
معنوی‌پور، داود و شاه‌حسینی، آرزو. (1394). «بررسی شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس نشخوار فکری‌ـ تأمّل». فصلنامۀ شفای خاتم. دورۀ4. شمارۀ1. صفحات7ـ16.
میرصادقی، جمال و میرصادقی، میمنت. (1377). واژه‌نامۀ هنر داستان‌نویسی. تهران: انتشارات کتاب مهناز.
میری‌اصل، کلثوم. (1402). «صادق چوبک و فضاهای هتروتوپیک با تأکید بر هویّت و جنسیّت زنانه». مطالعات بین‌رشته‌ای ادبیات، هنر و علوم انسانی. سال سوم. شمارۀ1. صفحات137ـ162.
Astourian, Stephan. (2005). State, Homeland and Diaspora; The American and Azerbaijan Case. Edited by Touraj Atabaki and Sanjyot Mehendale. London & New York: Routledge.
Beckeet, Angharad & Others. (2016). “Foucault, Social Movements and Heterotopic Horizins; Rupturing the Other of Things”. Social Movement Studies. 16(2). PP 169-181.
Fiske, Susan. (2002). “A Model of (Often Mixed) Stereotype Content; Competence and Warmth Respectively Follow From Perceived Status and Competition”. Journal of Personality and Social Psychology. 82(6). 878-902.
Flood, Seager. (1968). “A Retrospective Examination of Psychiatric Case Records of Patients who Subsequently Commit Suicide”. British Journal of Psychiarty. 114(509). PP 443-450.
Goff, Philip & Others. (2008). “Not Yet Human; Implicit Knowledge, Historical Dehumanization and Contemporary Consequences”. Journal of Personality and Social Psychology. 94(2). 292-306.
Cuddy, Amy. (2007). “Aid in the Aftermath of Hurricane Katrina; Inferences of Secondary Emotions ans Intergroup Helping”. Group Processes & Intergroup Plations. 10(1). 107-118.
Harris, Lasana & Fiske, Susan. (2006). “Dehumanizing the lowest of the low; Neuroimaging response to extreme out-group”. Psychological Science. 17(10). 847-853.
Harris, Lasana & Fiske, Susan. (2011). “Dehumanized perception; A Psychological Means to Facilitate Atrocities, Torture and Genocide”. Journal of Psychology. Vol. 219. 175-181.
Haslam, Nick & Loughnan, Steve. (2014). “Dehumanization and Infra-humanization”. Annual Review of Psychology. 65(1). 399-423.
Haslam, Nick. (2006). “Dehumanization; an integrative review”. Journal of Personality and Social Psychology. 10(3). 252-264.
Johnson, Peter. (2006). “Unravelling Foucault’s Different Spaces”. History of Human Sciences. 19(4). PP 75-90.
Kelamn, Herbert. (1973). “Violence without Moral Restraint; Reflections on the Dehumanization of Victims and Victimizers”. Journal of Social Issues. 29(4). 23-61.
Pui-lan, Kwok. (2009). “Elisabeth Schüssler Fiorenza and Postcolonial Studies”. Journal of Feminist Studies in Religion. 25(1). 191–197.
Reed-Bouley, Jennifer. (2012). “Antiracist Theological Education as a Site of Struggle for Justice”. Journal of Feminist Studies in Religion. Vol 28. 178–189.
Schüssler Fiorenza, Elisabeth. (2009). “Introduction: Exploring the Intersections of Race, Gender, Status and Ethnicity in Early Christian Studies”. Prejudice and Christian beginnings: investigating race, gender, and ethnicity in early Christian studies. Minneapolis: Fortress Press. PP 1-22.
Teraudkalns, Valdis. (2003). “Construction of Masculinities in Contemporary Christianity”. Religion and political change in Europe. pp. 223–232.
Vaes, Jeroen. (2011). “Are sexualized woman complete human being? Why men and woman dehumanize sexually objectified woman”. European Review of Social Psychology. Vol. 41. PP 774-785.
Varadarajan, Latha. (2010). The Domestic Abroad. New York: Oxford University Press.