Alamut Castle is one of the most important Ismaili castles. In the previous studies, mainly historical sources have been referred but pictorial sources, especially paintings, have not been paid much attention. This paper intends to examine the location of Alamut and show how these images can be used to rebuild the castle. Reconstruction of Alamut Castle, whether in the form of a digital image or in a higher step in practice, requires various supports, one of which is the drawings of historical texts, because it provides an image of the castle before it was destroyed and its grandeur shattered. In an attempt to find this embodiment, this study examines the drawings of three ancient historical texts, namely Jahangisha, Genghisnameh, and Jame al-Tawarikh.
قرآن کریم
1. الهیزاده، محمدحسن، محمددوست، کبری و نجفزاده، علی (۱۳۹۳). «مسجد شاه و کتیبههای آن»، مطالعات اسلامی: تاریخ و فرهنگ، سال چهل و ششم، شماره پیاپی ۹۲، بهار و تابستان، صص ۱۱۰-۱۳۰.
2. پورداوود، ابراهیم (۱۳۲۱) شاهین (نشان ایران باستان)، مهر، سال هفتم، شماره ۴، صص ۲۱۷- ۲۲۹.
3. جوینی، عطاملک بن محمّد (۱۳۸۷). تاریخ جهانگشای جوینی، تصحیح محمّد قزوینی، تهران، نشر هرمس.
4. چوبک، حمیده (۱۳۹۸). «چهاردهمین فصل کاوش قلعه الموت»، گزارشهای شانزدهمین گردهمایی سالانه باستانشناسی ایران، تهران، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
5. حسینی، هاشم و فراشی ابرقویی، حسین (۱۳۹۳). «تحلیل جنبههای نمادین شیعی در تزیینات مسجد جامع یزد»، نگره، شماره ۲۹، صص ۳۳-۴۳.
6. دفتری، فرهاد (۱۳۷۶). افسانههای حشاشین یا اسطورههای فدائیان اسماعیلی، ترجمه فریدون بدرهای، تهران، فرزان.
7. __________ (۱۳۸۶). تاریخ و عقاید اسماعیلیه، ترجمه فریدون بدرهای، چاپ پنجم، تهران، فرزان.
8. ستوده، منوچهر (۱۳۴۵). قلاع اسماعیلیه (در رشته کوههای البرز)، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
9. کوربن، هانری (۱۳۹۵). تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه جواد طباطبایی، تهران، مینوی خرد.
10. گودرزی، مصطفی و کشاورز، الناز (۱۳۸۶). «بررسی مفهوم زمان و مکان در نگارگری ایرانی»، هنرهای زیبا، شماره ۳۱، صص ۸۹-۱۰۱.
11. پولو، مارکو (۱۳۶۳). سفرنامه مارکو پولو، مترجمان منصور سجادی و آنجلا دی جوانی رومانو، تهران، گویش.
12. مجلسی، محمد باقر (۱۴۰۳ه.ق). بحار الانوار، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
13. معتقدی، کیانوش (۱۳۹۱). «شکوه کاشی زرین فام در محرابهای حرم مطهر رضوی»، آستان هنر، شماره ۲-۳، صص ۲۸-۳۵.
14. همدانی، خواجه رشید الدین فضل الله (۱۳۳۷). جامع التّواریخ (تاریخ فرقه رفیقان یا اسماعیلیان الموت)، به کوشش محمد دبیر سیاقی، تهران، طهوری.
15. افتخار، فریبا (۱۳۸۳). «بساون»، دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج ۱۲، تهران، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، صص ۱۰۴-۱۰۵.
16. -Mehran. Farhad( 2006)."The break line between text and image in the "First Small" Shahnama". Charles Melville (eds). Shahnama Studies.The Center of Middle Eastern and Islamic Studies University of Cambridge.