A comparative reading of the image of a heroine based on Lord Raglen's theory

Document Type : Original Research

Authors
1 PhD Candidate in Arabic Language and Literature Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad,
2 Assistant Professor in Arabic Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad,
3 Associate Professor in Arabic Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad
4 Professor, Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi University Of Mashhad
Abstract
The mythological analysis of the roles of the heroes in the stories reveals new facts about the human institution and its interests and aspirations. The heroine in the form of a mythical representation is one of the most important types of mythological cognition in ancient societies of maternal descent, which is of great value in historical, literary, psychological and mythological research. In this article, the importance of women and their special role in the formation of mythological narratives as well as its connection with the structures of nature, ie water, soil, plants and trees ... are criticized. The purpose of this study is to study, critique and analyze the mythology of the heroine in two mythical narratives of Tiamat, Marduk, Shahnavaz, Arnavaz and Fereydoun based on Raglen theory. In this article, the authors have tried to deal with the mythical critique and comparative interpretation of the archetype of the heroine in two mythological narratives "Tiamat-Marduk" and "Shahnaz-Arnavaz and Fereydoun" and also to point out the common connection between these two narratives with the structures of nature The following results indicate that in both narrations, the female heroes: Tiamat in the myths of Mesopotamia and Shahnaz and Arnavaz in the myths of Iran are the gods of water and in fact the eternal mothers from whom the creation of all living beings takes place. The role of the male god in the form of Fereydoun and Marduk has a lesser appearance. What is tangible and visible in both narrations

Keywords

Subjects


قرآن کریم
الأمین، محمود.(1952).شعار سومر رکز الحیاة الخالدة و الحکمة والعرفان،
الیاده، میرچا.(1372). رساله ای در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. چاپ اول. تهران:سروش
____________(1387) . مقدس و نامقدس. ترجمه جلال ستاری چاپ اول تهران: سروش
_____________ ( 1390).اسطوره و واقعیت . ترجمه مانی صالحه علامه.چاپ اول.تهران: پارسه
_____________(1382). اسطوره، رویا، راز. ترجمه رویا منجم. تهران: پارسه
بهار، مهرداد.(1377) از اسطوره تاریخ.تهران: نشر چشمه
________(1386) جستاری در فرهنگ ایران. تهران: اسطوره
_________(1375)پژوهشی در اساطیر ایران،. چاپ اول. تهران :آگاه
__________(1352)اساطیر ایران.تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران .
حجازی، بنفشه(1385). بررسی جایگاه زنان از عهد باستان تا پایان دوره ساسانی.چاپ اول. تهران: قصیده سرا.
زمردی، حمیرا(1388). نقد تطبیقی اساطیر در شاهنامه فردوسی- خمسه نظامی- منطق الطیرعطار.چاپ سوم.تهران: زوار.
زواره‌ئیان، پریا(1388). «ارنواز و شهناز پژوهشی در ریشه‌یابی دونام در شاهنامه فردوسی»، پژوهشنامه فرهنگ و ادب.شماره8. 241-259.
ژیران.ف.(1375). اساطیر یونان. ابوالقاسم اسماعیل پور.تهران: فکر روز.
ژیران، ف، لاکوئه، گ، دلاپورت (1375). فرهنگ اساطیر آشور بابل.ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور،چاپ اول تهران : فکر روز
سگال، رابرت آلن(1389). اسطوره .ترجمه فریده فرنود فر. چاپ دوم. تهران: بصیرت
سواح . فراس (1988) . مغامرة عقل الاولی دراسة فی الاسطورة سوریة و بلاد الرافدین.
شوالیه، ژان، آلن گربران.(1378). فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضایلی،چاپ اول. تهران : جیحون
صدیقی،محمد الناصر(2012).میثولو جیا أدیان الشرق الأدنی قبل الإسلام، لبنان :جداول .
عبدالحکیم شوقی(1982). موسوعةالفلکلور و الاساطیر العربیة .بیروت : دار العودة
عبدالواحد علی، فاضل(1989).من الالواح سومر الی التوراة.ط1. بغداد:دار الشوون الثقافیة العامة
فردوسی، ابوالقاسم(1394). شاهنامه. ج1.به کوشش سعید حمیدیان . چاپ نهم.تهران: قطره
فروید، زیگموند(1348). موسی و آیین یکتا پرستی. ترجمه قاسم خاتمی تهران : پیروز
فریزر.جیمزجرج(1392). شاخه زرین پژوهشی در جادو دین.ترجمه کاظم فیروزمند.چاپ هفتم .تهران: آگاه
قائمی، فرزاد(1388). «تفسیر انسان شناختی اسطوره اژدها و بن مایه تکرار شونده اژدها کشی در اساطیر». جستارهای ادبی. شماره 171. 1-26.
کمپل، جوزف(1389). قهرمان هزارچهره. ترجمه شادی خسروپناه .چاپ چهارم. تهران: گل آفتاب
گورین و همکاران(1377) راهنمای رویکردهای نقد ادبی. ترجمه زهرا میهن خواه . چاپ سوم. تهران : اطلاعات.
مزداپور، کتایون(1369). زن در آئین زرتشتی( درحیات اجتماعی زن در تاریخ ایران) چاپ اول. تهران: نشر کبیر.
ورمازرن، مارتن.(1380). آیین میترا. ترجمه بزرگ نادر زاده . تهران: نشر چشمه
هینلز، جان.(1383).شناخت اساطیر ایران. ترجمه باجلان فرخی .تهران: اساطیر.
یاحقی، محمد جعفر(1386).فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی . چاپ دوم .تهران: فرهنگ معاصر.
یونگ، کارل گوستاو(1368)چهار صورت مثالی. ترجمه پروین فرامرزی . مشهد آستان قدس رضوی
_________________ (1383) انسان و سمبولهایش.ترجمه محمود سلطانی.چاپ نهم. تهران: انتشارات جامی
.