One of the most notable emperors in history of nations is Nimrod who is known as a symbol of cruelty. What he did has now become a source for many representations in historical and literary texts. Therefore, we can see many different stories based on his life and character, for example, we can have a look at Kashf-Al Asrar written by Rashid-Aldin Meybodi in the 520 Ah. He depicted Nimrod based on the holy Quran and also some legendry tales. We can also have a look at a work by French poet Victor Hugo. Hugo depicted Nimrod in The legend of ages based on the epics and different religious books. Therefore, the aim of this research is to study the process of the characterization of Nimrod and his dynamic character in Victor Hugo’s The legend of ages and Rashid-Aldin Meybodi’s Kashf-Al Asrar exegesis base on thematology of heroic and legendry characters represented in literary works. The methodology of this study is based on narratology, especially representation of one character from one source in two different texts. This research answers the difference in the writer’s idea about the society in which he lives there and his aims to representations of ideas in society cause to rise a story in different cultural context and make directional changes in parts of story. These methods used to answer how Nimrod's character is developed in the rewriting of the story.
Keywords: Nimrod, thematology, Narratology, Victor Hugo, Rashid-Aldin Meybodi
قرآن کریم
کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید) (۱۳۸۳). ترجمه ی فاضلخان همدانی، ویلیام گلن و هنری مرتن. تهران: اساطیر
المیبدی، ابوالفضل رشیدالدین (۱۳۷۱). کشف الاسرار و عده الابرار. جلد اول و ششم. تهران: امیرکبیر
انزابی نژاد، رضا (۱۳۷۵). نواخوان بزم صاحبدلان: گزیده ی کشف الاسرار و عده الابرار(رشیدالدین ابوالفضل میبدی). تهران: جامی
بامشکی، سمیرا و شمسی پارسا (۱۳۹۶). "مایگانشناسی تطبیقی در داستانهای شخصیتمحور تائیس از آناتول فرانس و شیخ صنعان ار عطار". نقد زبان و ادبیات خارجی. د۱۴. ش۱. صص ۲۹-۵۷
پروان، حمیده و محمودرضا دشت ارژنه (۱۳۹۸). "بررسی تحلیلی تطبیقی اسطورههای پرواز (کیکاووس، نمرود، ووئی، ایکاروس و آتنه)". پژوهشنامهی ادب حماسی. د ۱۵. ش ۲۷. صص ۹۳-۱۱۸
" جواری، محمدحسین و وحید نژادمحمد (۱۳۸۹). "مطالعه و بررسی تصویر شرق در آثار ویکتور هوگو
فصلنامهی پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی. د ۱. ش ۱. صص ۲۹-۴۷
دهخدا، علی اکبر (۱۳۷۷). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران
سیدحسینی، رضا (۱۳۸۷). مکتبهای ادبی. جلد اول. تهران: نگاه
سالمون پراور، سیگبرت (۱۳۹۳). درآمدی بر مطالعات ادبی تطبیقی. ترجمهی علیرضا انوشیروانی و مصطفی حسینی. تهران: سمت
کنان، ریمون (۱۳۸۷). روایت داستانی: بوطیقای معاصر. ترجمهی ابوالفضل حری. تهران: نیلوفر
گویارد، ام.اف (۱۳۷۴). ادبیات تطبیقی. ترجمهی علی اکبر خانمحمدی. تهران: پاژنگ
لاینز، جان (۱۳۸۳). مقدمهای بر معناشناسی زبانشناختی. ترجمهی حسین واله. تهران: گام نو
میرصادقی، جمال (۱۳۹۴). عناصر داستان. تهران: سخن
Hugo, Victor (1962). La légende des siècles. Annoté par André Dumas. Paris : Garnier.
……………. (2003). La fin de Satan. Bibliothèque universelle.
Lagarde, André et Michard, Laurent (1950). Histoire de la littérature du XIXe siècle. Paris : Gallimard.
http:// www.bavafa.blogfa.com
http:// www.islamicartz.com
http:// www.wikifeqh.ir
Rad,A. and Atharinikazm,M. (2022). A comparative study of the myth of Nimrod in Victor Hugoâs the legend of ages and Rashid-Aldin Meybodiâs exegesis. Comparative Literature Research, 10(1), 53-76.
MLA
Rad,A. , and Atharinikazm,M. . "A comparative study of the myth of Nimrod in Victor Hugoâs the legend of ages and Rashid-Aldin Meybodiâs exegesis", Comparative Literature Research, 10, 1, 2022, 53-76.
HARVARD
Rad A., Atharinikazm M. (2022). 'A comparative study of the myth of Nimrod in Victor Hugoâs the legend of ages and Rashid-Aldin Meybodiâs exegesis', Comparative Literature Research, 10(1), pp. 53-76.
CHICAGO
A. Rad and M. Atharinikazm, "A comparative study of the myth of Nimrod in Victor Hugoâs the legend of ages and Rashid-Aldin Meybodiâs exegesis," Comparative Literature Research, 10 1 (2022): 53-76,
VANCOUVER
Rad A., Atharinikazm M. A comparative study of the myth of Nimrod in Victor Hugoâs the legend of ages and Rashid-Aldin Meybodiâs exegesis. Comparative Literature Research, 2022; 10(1): 53-76.