A comparative study of poetic in the works of Sepehri and Ando

Document Type : Original Research

Authors
1 Tehran University
2 kharazmi University
Abstract
Abstract:

In this article, we have studied the works of Sohrab Sepehri, Iranian poet and the Tadao Ando, Japanese architect of to show the joint poetic of form and space in their works. In this research, after extracting poetic components in the works of these two artists, it was found that their works, like haiku poems, are influenced by Zen, which is an image of reality that is formed after a real connection with space. The theoretical basis of this research is Heidegger's idea of openness to truth. Heidegger believes that the truth of "things" is not revealed by words. The things itself must clarify the meaning or truth. Art helps to clarify the truth of things through beauty. When we connect to the space of the work through the beauty path of the work, openness to the truth occurs. The poetic space of Sepehri and Ando's works makes communication possible through the beauty.

Keywords

Subjects


منابع
آشوری داریوش. شعر و اندیشه. تهران: مرکز، ۱۳۹0.
احمدی، بابک. حقیقت و زیبایی. تهران: مرکز، 1375.
آندو، تادائو. شعر فضا. ترجمه و تالیف محمدرضا شیرازی. تهران: کتاب فکر نو، 1398
پاشایی، عین الله. ذِن چیست. تهران: نیلوفر، 1361
حقوقی، محمد. شعر زمان ما 3(سهراب سپهری). تهران: انتشارات نگاه، 1375
سپهری، سهراب. مجموعه شعر هشت کتاب. اصفهان: گفتمان اندیشه معاصر، 1389
سپهری، سهراب. هشت کتاب. تهران: طهوری، 1376
شاملو، احمد/ پاشایی، عین الله. هایکُو، شعر ژاپنی از آغاز تا امروز. تهران: چشمه، 1384
صلاحی، داود. ذات حقیقت در اندیشه مارتین هایدگر، نامه فلسفی ج2، ش 2. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1385
فورویاما، ماسائو. تادائو آندو. ترجمه آبتین گلکار. تهران: موسسه فرهنگی هنری معماری قرن، 1390
هیدگر، مارتین. سرآغاز کار هنری. ترجمة پرویز ضیا شهابی. تهران: هرمس، 1385
منابع اینترنتی
http://sohrab-sepehri.com
https://archline.ir/tadao-ando