A Comparative Analysis of the Ideological Discourse of “the Enlightened Other” in the Plays “Small a, Capital A” and “No-Good Friday”

Document Type : Original Research

Authors
1 Assistant Professor of Russian Language, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University
2 Tarbiat Modares University
3 Associate Professor Fine arts college of Tehran University, School of Performing Arts and Music
Abstract
The recent approaches in comparative literature are looking to do a more in-depth study of the encounter of the various discourses, compared to the past. One of the most essential aspects of the Postcolonial discourses is the dialectic of “self” and “other”, a contrast that can appear in various forms, in one of which the enlightened can reappear as the “other.” The plays Small a, Capital A, and No-Good Friday are emblems of the Postcolonial discourse that have been penned in order to expose the colonial discourse ruling over its society and era. The protagonists of the two plays (Willie and the man on the terrace) are some of the enlightened people who rise against the ruling colonialism, despite living in the margins of the discourse dominant on their society. This research aims to study these two Postcolonial discourses using the comparative approach and based on Edward Said’s definition of the enlightened, and considering the existing ideological discourse in order to shed light on the similarities and differences of these two discourses regarding the definition and function of the enlightened person and to introduce a more sensible definition and image of the enlightened, compared to other existing characters. The findings of this research show that although there are differences between the two protagonists of the plays, these two enlightened people accept the popularity of the anti-colonial discourse as an ethical matter. Resistance against oppression, resilience, and seeking the truth are a number of actions adopted by the two enlightened people.

Keywords

Subjects


ابوت، اچ. پورتر، (1397). سواد روایت. رویا پورآذر/ نیما م. اشرفی، چاپ دیجیتال، تهران: نشر اطراف
احمدی، بابک، (1399). کار روشنفکری. چاپ هشتم، تهران: نشر مرکز
اسدی، کورش، (1397). شناخت نامه‌ی غلامحسین ساعدی. چاپ اول، تهران: نشر نیماژ
اکبری، محمدعلی،(1393). تبارشناسی هویت جدید ایرانی/ عصر قاجاریه و پهلوی اول. چاپ دوم، تهران: انتشارات علمی فرهنگی
برتنس، هانس، (1394)، مبانی نظریه‌ی ادبی. محمدرضا ابوالقاسمی، چاپ چهارم، تهران: نشر ماهی
برنز، اریک، (1381)، میشل فوکو. چاپ اول، تهران: نشر ماهی
پراور، زیگبرت سالمن، (1397). درآمدی بر مطالعات ادبی تطبیقی. علیرضا انوشیروانی/ مصطفی حسینی، چاپ
سوم، تهران: نشر سمت
تروبی، جان، (1398) . آناتومی داستان. محمد گذرآبادی، چاپ سوم، تهران: انتشارات ساقی
حبیبی، حسن،(1393). شهر گمشده/ بازخوانی زندگی و آثار غلامحسین ساعدی. چاپ اول، تهران: انتشارات هرمس
حشمتی، سولماز/ آقاجانی، زهرا، (1397). جامعه‌شناسی فرهنگی. چاپ اول، تهران: انتشارات ادیبان روز
دانینگ، لیسا، (1398). میشل فوکو. قاسم مومنی، چاپ اول، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
رشیدیان، عبدالکریم، (1393). فرهنگ پسامدرن. چاپ اول، تهران: نشر نی
سارتر، ژان پل، (1399). در دفاع از روشنفکران. رضا سیدحسینی، چاپ هجدهم، تهران: انتشارات نیلوفر
ساعدی، غلامحسین، (1351)، آی بی‌کلاه، آی باکلاه. چاپ سوم، تهران: انتشارات نیل
سعید، ادوارد، 1377. نقش روشنفکر. حمید عضدانلو، چاپ اول، تهران: انتشارات آموزش
سلدن، رامان ویدسون، پیتر، (1397). راهنمای نظریه ادبی معاصر. عباس مخبر، تهران: نشر بان
شیری، قهرمان، (1398). همسایه هدایت (نگاهی به کارنامه غلامحسین ساعدی) / شناختنامه، خلاصه آثار، نقد. چاپ اول، تهران: نشر ورا
فرزانه دهکردی، ج. (1396). "واکاوی نقش روشنفکر در نمایشنامه ملودی شهر بارانیِ اکبر رادی". رویکردی جامعه‌شناختی، ادبیات پارسی معاصر، 7(2)، صص 125-107
قانعی راد، محمدامین، (1398). پیدایش روشنفکر گفت‌وگویی در ایران؟ /مطالعه‌ای تاریخی/ از روشنفکران سکوت تا روشنفکران ارتباطی. چاپ دوم، تهران: نشر آگاه
کلیگز، مری، (1399). درسنامه‌ی نظریه‌ی ادبی. جلال سخنور/ الاهه دهنوی/ سعید سبزیان م، چاپ سوم، تهران: نشر اختران.
لیندولم، چارلز،(1397). فرهنگ و هویت/ تاریخ، نظریه و کاربرد انسان‌شناسی روان‌شناختی. محسن ثلاثی، چاپ دوم، تهران: نشر ثالث
محسنی نیا، ناصر، (1393). ادبیات تطبیقی در جهان معاصر (کلیات، مبانی نظری، مکاتب). چاپ اول، تهران: انتشارات علم و دانش
مک نالی، مارک، (1396). آنتونیو گرامشی؛ پژوهشی انتقادی در باب اندیشه‌های سیاسی معاصر. علی تدین، چاپ اول، تهران: انتشارات دنیای اقتصاد.
میلز، سارا، (1392). میشل فوکو. مرتضی نوری، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز
ندا، طه، (1393). ادبیات تطبیقی. هادی نظری منظم، چاپ دیجیتال، تهران: نشر نی
والدر، دنیس، (1398). آتول فوگارد. یدالله آقاعباسی، چاپ اول، تهران: نشر کیان افراز
ولک، رنه، (1398). روایت رنه ولک از ادبیات تطبیقی. سعید رفیعی خضری، چاپ دیجیتال، تهران: نشر چشمه
یوست، فرانسوا، (1397). درآمدی بر ادبیات تطبیقی. علیرضا انوشیروانی/ لاله آتشی/ رقیه بهادری، چاپ اول، تهران: نشر سمت
منابع لاتین
Barnett, C. (2005) ‘Ways of relating: hospitality and the acknowledgment of otherness’, Progress in Human Geography, 29(1), pp. 5–21
Brinkley, E. (1988). Proustian Time and Modern Drama: Beckett, Brecht, and Fugard. Comparative Literature Studies, 25(4), pp. 352-366
Collins, M. (1983). The Sabotage of Love: Athol Fugard's Recent Plays. World Literature Today, 57(3), pp 369-371.
Edited by Bill Ashcroft., Gareth Griffiths and Helen Tiffin., (2006). The Post-Colonial Studies Reader. London; New York: Routledge.
Fugard, Athol,(1977). The Township Plays. Oxford University Press
Shang, N. G, (2016). "A question of the body: Colonial legacies and postcolonial imaginaries of power in African literary texts". International Journal of English and Literature, 7(9), pp. 143-151
Edited by Bill Ashcroft., Gareth Griffiths and Helen Tiffin., (2006). The Post-Colonial Studies Reader. London; New York: Routledge
Wertheim, Albert, (2000). The Dramatic Art of Athol Fugard: From South Africa to the World. Indiana: Indiana University Press