A Comparative Study of Taboo in Three Epic Works: Gilgamesh, Ramayana and Garshaspnameh

Document Type : Original Research

Authors
1 Assistant Professor, Department of Persian, Hakim Sabzevari University, Iran, hsu.rahimi@gmail.com
2 Assistant Professor of comparative literature, Hakim Sabzevari University, Iran, m.rahimi@hsu.ac.ir
3 MA in comparative Literature, Hakim Sabzevari University
Abstract
Taboo, as a belief in the existence of a transcendental and sanctifying force in a number of objects, plants, animals, and humans, is a prominent conceptual concept in the field of literary and anthropological studies. Each taboo, with its two characteristics of "sanctity" and “abstinence ", reminds its believers, a number of collective do's and dont's. Taboos, with their various functions, both in the past and in modern times, have a prominent place in collective relations. Since epic works are mythological manifestations and contain visible and hidden traces of the first eras of human life, by examining the taboo in these works, we can better understand the beliefs, do's and dont's and the type of thought that governs primitive society.The present article, which has been written with an analytical-comparative approach and from a taboo point of view, aims to acquaint the reader with the identical and dissimilar ideas of three peoples: Sumerians, Indians and Iranians, in three historical periods. Research shows that taboo beliefs and laws, with similar or dissimilar functions, play a prominent role in the three epic works, Gilgamesh, Ramayana and Garshasbnameh, and to the actions-reactions of epic-mythical characters. They give a special direction and this indicates the homogeneity of the type of functioning of the human mind, in different prehistoric-historical periods, in different geographical areas.

Keywords

Subjects


آزادگان،جمشید.(1372). ادیان ابتدایی: تحقیق در توتمیسم. تهران: میراث ملل.
ادواردز، ای. یی. اس و همکاران. (1391). تاریخ جهان باستان کمبریج. ترجمة دکتر تیمور قادری. تهران: مهتاب.
اسدی طوسی، ابونصرعلی.(1389).گرشاسب‌نامه. به اهتمام حبیب یغمایی. چاپ دوم. تهران: دنیای کتاب.
اسماعیل‌پور، ابوالقاسم. (1386).سروده‌های‌روشنایی،جستاری‌در شعرایران‌باستان، میانه و سرودهای‌مانوی. تهران: اسطوره.
الیاده،میرچا. (1367).افسانه و واقعیت.ترجمة نصرالله زنگویی. تهران:پاپیروس.
الیاده،میرچا.(1375).اسطوره،رویا،راز.ترجمة رؤیا منجّم.تهران:فکر روز.
اوستا(1385).گزارش جلیل دوستخواه.چاپ دهم.تهران:مروارید.
ایونس،ورونیکا.(1375).اساطیر مصر. ترجمة باجلان فرخی.تهران:اساطیر.
بلک،جرمی‌وگرین،آنتونی.(1385). فرهنگنامة خدایان، دیوان و نمادهای بین‌النهرین. ترجمة پیمان متین. تهران: امیرکبیر.
بهار، مهرداد. (1376). پژوهشی در اساطیر ایران. چاپ چهارم. تهران:آگه.
بهار، مهرداد. (1375).ادیان آسیایی. تهران:چشمه.
بیرو، آلن(1370). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمة باقر ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان.
توسل پناهی،فاطمه.(1395). توتم و تابو در شاهنامه. چاپ دوّم. تهران:ثالث.
خیالی، احمد. (1397). «انعکاس عناصر برجستة تابو و توتم در منطق الطیر عطار نیشابوری». شفای دل. صص29-59
رویانی، وحید و نیازی، مرتضی. (1395). «تابوی نام در شاهنامة فردوسی». فرهنگ و ادبیات عامه. سال 4. ش 9. صص 83-101.
طایفی، شیرزاد و خجسته، الناز (1391). «بررسی و تحلیل تابو در بوف کور». ادب فارسی. دوره 2. شماره 1. 101-122.
فردوسی، ابوالقاسم. (1387). شاهنامة فردوسی. به کوشش سعید حمیدیان. تهران: قطره.
فروید،زیگموند(1349).توتم و تابو.ترجمة محمد علی خنجی. تهران:کتابخانه ی طهوری.
فریزر، جیمز جورج.( 1384). شاخة زرین، پژوهشی در جادو و دین. ویرایش و مقدمة رابرت فریزر. ترجمة کاظم فیروزمند. تهران: آگاه.
فضایی،یوسف.(1390). بنیان های اجتماعی ادیان ابتدایی. تهران:پویان.
کمانگرپور، زینب.(1388). «توتمیسم در شاهنامه».[پایان نامه]کرمانشاه: دانشگاه رازی.
کرمی، محمد. (1385).« نگاه فردوسی و شاهنامه از تابو ». مجله فردوسی. د 4. ش41-42. صص 28-31.
صوفی، ساسان.(1387) «تابو در شاهنامه» [پایان نامه]کرمانشاه:دانشگاه رازی.
مشکور،جواد.(1377). خلاصة ادیان در تاریخ دین‌های بزرگ. چاپ ششم.تهران:شرق.
مک کال،هنریتا.(1375).اسطوره های بین النهرینی.ترجمة عباس مخبر.تهران:مرکز.
ناس،جان.(1384). تاریخ جامع ادیان. ترجمة علی اصغر حکمت. چاپ پانزدهم.تهران:انتشارات علمی و فرهنگی.
وال میکی.(1379). رامایانا. ترجمة امر سنکهه و امرپرکاش.چاپ اوّل.تهران:الست فردا.
یعقوبی، پارسا. (1386). « آشنایی با تابو شکنی ادبی و سیر آن در ادبیات کلاسیک فارسی ». مجلة دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. ش 183. صص99-116.
معلوف، لویس.(1377). فرهنگ بزرگ جامع نوین. دو جلد. تهران: اسلام.
گرین، ویلفرد ، مورگان، لی و ویلینگهم، جان (1385). مبانی نقد ادبی. ترجمة فرزانه طاهری. تهران: نیلوفر.
Cook, James (1821). The Three Voyages of Capitan James Cook around the World. Vol 5, London: Longman.
Burriss, Eli Edward (1931)Taboo, Magic, Spirits: A Study Of Primitive Elements In Roman Religion. New York: Macmillan.
Horlacher, Stefan, Glomb, Stefan, and Heiler, Lars (2010).Taboo And Transgression In British Literature From The Renaissance To The Present. New York: Palgrave Macmillan.
Smith, David(1988). Authorities, Deities And Commodities. Vol 2, Madison: University of Wisconsin.
Steiner, Franz (1967). Taboo. London: Penguin books.
Steiner, Franz (1999). Taboo, truth and religion. Edited by Jermy Adler and Richard Fardon, Vol. 1, NewYork: Berghahn Books.