A Comparative Study of the "Phenomenon of Sleep" Fear from the Viewpoint of Emmanuel Levinas and Rumi's Mystical Thoughts with Emphasis on Shams Ghazals

Document Type : Original Research

Authors
1 PhD student, Department of Persian Language and Literature, Gachsaran Branch, Islamic Azad University, Gachsaran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Iran
3 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Gachsaran Branch, Islamic Azad University, Gachsaran, Iran
Abstract
In all types of literature, dreams and related phenomena are among the most important foundations of poets and writers, which have been viewed from different angles. In most cases, Rumi does not express his message naturally and is based on a structure based on linguistic habits and the Sufi system of thought. The dream is also intertwined in Rumichr's mind with a multifaceted attitude and finds a different manifestation every moment. In this research, with a descriptive-analytical method and a library method, by examining Rumichr's lyric poems and Levinaschr's book "From Existence to Existence", the concept of a night owl and sleep aversion from the perspective of Rumi and Emmanuel Levinas from the perspective of the American school has been studied. The results of the study suggest that both thinkers believe that drowsiness is one of the first features in the course and behavior and the basis of movement. The invitation of Rumi and Levinas is an invitation to go beyond the situation of a captive human being in the world and to abandon theoretical customs and to engage in true conduct with the help of true awakening and to address the "other". Levinas substitutes another God for an infinite position, and in the opinion of another Rumi, the same is the beloved, and Shams in the position of the beloved is for Rumi a mixture of earthly and heavenly attributes and is similar to what Levinas says about another

Keywords

Subjects


- اسلامی ندوشن، محمد‌علی.(1368). ماجرای پایان‌ناپذیر حافظ. تهران: یزدان.
- بالو، فرزاد و عباسی، حبیب‌اله.(1394). «تحلیل رابطۀ انسان و خدا در میراث عرفانی ابوالحسن خرقانی با الهام از نظریه من و تو مارتین بوبر»، فصلنامۀ ادبیّات عرفانی دانشگاه الزهرا. سال هفتم. شمارۀ 12. صص 42- 71.
- برمن، مارشال.(1396). تجربۀ مدرنیته. ترجمۀ مراد فرهادپور. تهران: طرح نو.
- بنایی جهرمی، مهدی.(1393). «لویناس و سوبژ کتیوتیۀ اخلاقی»، غرب‌شناسی بنیادی. سال پنجم. شمارۀ دوم. 21- 36.
- پوشنجی، نظام‌الدین.(1374). قواعد العرفا و آداب الشعرا. به اهتمام احمد مجاهد. تهران: سروش.
- پیرانی، منصور و عظیمی، فاطمه.(1389). «آموزه‌های اخلاقی خواب و رؤیا و تأثیر آن بر تحول شخصیت عرفا، زبان و ادب فارسی»، شخصیت عرفا. دورۀ 3. شمارۀ 11. صص 118-89.
- جمشیدی، محسن.(1395). «لویناس و نامنتهای؛ پدیدارشناسی تجربه اخلاقی»، فصلنامه هستی و شناخت. دورۀ 3. شمارۀ 1. صص 111- 97.
- حداد، وحیده، بیدهندی، محمد.(1392). «ماهیت خواب و رؤیا از نگاه فـارابی. سـهروردی و ابـن عربی»، فصلنامۀ اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز. دورۀ 13. شماره 4.
- خاتمی، محمود.(1380). «لویناس و آن دیگری»، نامۀ فرهنگ. شمارۀ 42. صص 107- 102.
- دهخدا، علی‌اکبر.(1373). لغتنامه. جلد 10. چاپ اوّل از دورۀ جدید. تهران: دانشگاه تهران.
- رازی، نجم‌الدّین (1385). مرصاد‌العباد، تصحیح: محمدامین ریاحی، چاپ هشتم، تهران: علمی و فرهنگی.
- رجایی، احمدعلی.(1386). خلاصۀ شرح تعرّف، چاپ دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- رحیمی، مصطفی.(1371). اندیشه. تهران: نشر نور.
- زرین کوب، عبدالحسین.(۱۳۸۴). سرّ نی. تهران: علمی.
- سامی، کاظم.(1362). بررسی نظرات مختلف درباره رؤیا. تهران: گوتنبرگ.
- سجادی، سیدجعفر.(1379). فرهنگ اصطلاحات عرفانی. چاپ هفتم. تهران: طهوری.
- صافیان، محمدجواد و کاویانی تبریز، سعیده.(1393). «لویناس؛ فیلسوف دیگری»، پژوهش‌های علوم انسانی نقش جهان، سال هشتم. دورۀ جدید. شمارۀ اوّل. صص 26- 17.
- صیاد، منصور.(1394). «بازبینی نظام اخلاق اداری با تکیه بر اخلاق دیگری محور امانوئل لویناس»، پژوهش‌های اخلاق. سال ششم. شمارۀ 2. صص 116- 87.
- علیا، مسعود.(1388). کشف دیگری همراه با لویناس. تهران: نی.
- فروم، اریک.(1368). زبان از یاد رفته. ترجمه ابراهیم امانت. تهران: مروارید.
- فروید.(1342). تعبیر خواب و بیماری‌های روانی. ترجمۀ ایرج پورباقر. تهران: آسیا.
- کریمی نژاد، سوزان.(1397). «تحلیل و بررسی ریخت‌شناسی داستان هبوط و تعالی در غزلی از دیوان شمس»، فصلنامۀ ‌تخصصی ‌تفسیر ‌و ‌تحلیل‌ متون ‌زبان ‌و ادبیات ‌فارسی. ‌ش 37. صص 51-66.
- کزازی، میرجلال الدین.(1376). رؤیا، حماسه، اسطوره. چاپ دوم. تهران: مرکز.
- لویناس، امانوئل.(1393). از وجود به موجود، ترجمۀ مسعود علیا. تهران: ققنوس.
- محمد آسیابادی، علی.(1389). مولوی و اسرار خاموشی. تهران: سخن.
- مرادی، مهدی.(1391). «مفهوم دیگری در فلسفه ایمانوئل لویناس»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. رشتۀ فلسفه غرب، تبریز.
- مکارم شیرازی، ناصر.(1362). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- مولانا، جلال‌الدین محمد.(1371). مثنوی معنوی. به تصحیح رینولد آلن نیکلسون. چاپ چهارم. تهران: نگاه.
- ____________________.(1385). کلیات شمس، دو جلد. به اهتمام بدیع‌الزمان فروزانفر. چاپ دوم. تهران: به نشر.
- نسفی، عزیزالدین.(1389). الانسان الکامل. تصحیح: ماریژان موله. چاپ دهم. تهران: طهوری.
- همایی، جلال‌الدین.(1366). مولوی‌نامه. تهران: انتشارات هما.
- یونگ، کارل گوستاو.(1377). تحلیل رؤیا. ترجمه رضا رضایی. تهران: نشر افکار.