The narrative literature in Iran has always been one of the main sources of inspiration for many arts. In the meantime, the contribution of visual arts and drama is more than other arts. Accordingly, painting and cinema create the strongest link with literature, and in a fruitful effort, they offer valuable literary materials in a new garb, tailored to the needs of the day and in the form of a new media. Undoubtedly, in this transaction, the theme is also evolving due to the capabilities and features of the destination. Such developments, if intelligently and consciously recognized by the artist and the critic, are not only not considered shortcomings, but can also be added to the original value of the theme. With such a necessity and purpose in the present research, we try to examine the developments of the media and, of course, the sign of the narrative of the "passage of Siavash of Fire" from literature to painting.
This research is descriptive-analytic and based on Prop's pattern. The results indicate that the frequency of the role of the special features of the story varies according to the characteristics of the destination media (painting). In fact, the artist painter based on his artistic taste emphasizes the consequences of the story, which is not very frequent in Ferdowsi's narrative.
ـ آلبوغمیش، عبدالله، آشتیانی عراقی، نرگس (1397) پیوند ادبیات و نگارگری، خوانش تطبیقی لیلی و مجنون جامیبا نگاره ای از مظفرعلی، پژوهش های ادبیات تطبیقی، دوره 6 شماره 1، صص 58 ـ 31.
ـ استروس، لوی ( 1373 ). «بررسی ساختاری اساطیر». ترجمه: بهار مختاریان و فضل الله پاکزاد، فصلنامه ارغنون، 1 (4)، 135 ـ 160.
ـ انوشیروانی، علی رضا؛ آتشی، لاله (1390). «تحلیل تطبیقی و بینا رشته ای شعر و نقاشی در آثار سهراب»، پژوهش های زبان و ادبیات تطبیقی، 1 (9)، 24 ـ 1.
ـ پاکباز، رویین. 1388. نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: انتشارات زرین و سیمین.
ـ پروینی، خلیل و ناظمیان، هومن. 1387. الگوی ساختارگرایی ولادیمیر پراپ و کاربردهای آن در روایت شناسی. پژوهش زبان و ا دبیات فارسی دو فصلنامه علمی پژوهشی، شماره یازده. 183-203.
ـ حسنوند، محمد کاظم؛ رهنورد، زهرا؛ شیروی، الهام (1385) مطالعه نمادها و نشانه های مشترک تصویری و ادبی در نگارگری سنتی ایران (بررسی موردی: دو نگارۀ عاشقانه)، نشریه هنرهای زیبا، شماره 27، صص 116 ـ 105.
ـ رمضان ماهی، سمیه. 1388. تجلی آیین ور در نگاره گذر سیاوش از آتش. رساله کارشناسی ارشد تصویر سازی دانشگاه تهران.
ـ زاویه، سعید. داداشی، ایرج و مافی تبار، آمنه (1389) تحلیل مضمونی چند نمونه از نگاره های گذر سیاوش از آتش. فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، شماره 21، صص 122 ـ 93.
ـ شه کلاهی، فاطمه (1395) همگامی ادبیات و نقاشی قاجار. فصلنامه نقد ادبی، شماره 34، صص 199 ـ 191
ـ فرهنگ لغت معین.
ـ کفشچیان مقدم، اصغر؛ یاحقی، مریم (1390) بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران، نشریه باغ نظر، شماره 19، صص 76 ـ 65.
ـ لغت نامه دهخدا
ـ محمدی وکیل، مینا ( 1388) نقد معنا شناختی در مطالعه تطبیقی ادبیات و نقاشی با تکیه بر داستان لیلی و مجنون، جلوه هنر، شماره 29، صص 38 ـ 25.
ـ مظفری خواه (1389). تطبیق تصویرآرایی نقاشی یوسف و زلیخا با شعری از بوستان سعدی. دوفصلنامه مطالعات هنر اسلامی، شماره 13. ص 36 ـ 25.
ـ مقدم اشرفی، م (1367) همگامی نقاشی با ادبیات در ایران، ترجمه رویین پاکباز، تهران: نشر نگاه، چاپ اول
ـ میرزاابوالقاسمی، محمدصادق (1386) زمستان در ادبیات و بازتاب آن در نقاشی ایرانی، فصلنامه نگره، شماره 5 ، صص 89 ـ 77.
ـ ناظمیان، هومن. 1393. از ساختارگرایی تا قصه: داستان ادبیات کهن عربی از زبان حیوانات با رویکرد ساختارگرایی، تهران: امیرکبیر، چاپ اول.
ـ نصر، سید حسین (1375) عالم خیال و مفهوم فضا در مینیاتور ایرانی، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: دفتر مطالعات دینی، چاپ اول.
ـ نامور مطلق، بهمن (1382) اسطوره زدایی و اسطوره پردازی کاخ خورنق در نگاه نظامیو بهزاد، کتاب ماه هنر، شماره 63 و 64، صص 57 ـ 48.
- Bahari. E. 1996. Bihzad, Master of Persian Painting. London.
- Hutcheon. Linda. (2006) A Theory of Adaptation. NY and London: Routledge.
moghanipour,M. and Cheraghi nazar,A. (2020). The narrative analysis of the Painting of "Siavash passage of fire" from Shah Tahmasebi's Shahnameh, based on Prop's pattern. Comparative Literature Research, 8(3), 154-185.
MLA
moghanipour,M. , and Cheraghi nazar,A. . "The narrative analysis of the Painting of "Siavash passage of fire" from Shah Tahmasebi's Shahnameh, based on Prop's pattern", Comparative Literature Research, 8, 3, 2020, 154-185.
HARVARD
moghanipour M., Cheraghi nazar A. (2020). 'The narrative analysis of the Painting of "Siavash passage of fire" from Shah Tahmasebi's Shahnameh, based on Prop's pattern', Comparative Literature Research, 8(3), pp. 154-185.
CHICAGO
M. moghanipour and A. Cheraghi nazar, "The narrative analysis of the Painting of "Siavash passage of fire" from Shah Tahmasebi's Shahnameh, based on Prop's pattern," Comparative Literature Research, 8 3 (2020): 154-185,
VANCOUVER
moghanipour M., Cheraghi nazar A. The narrative analysis of the Painting of "Siavash passage of fire" from Shah Tahmasebi's Shahnameh, based on Prop's pattern. Comparative Literature Research, 2020; 8(3): 154-185.