Active Imagination, and symbol of “Ascension” in Abhar-al-Asheshqin, The Work of Roozbehan Baqli Shirazi

Document Type : Original Research

Authors
1 Allameh Tabataba'i University
2 Tarbiyat Modares University
Abstract
The mystical literature is full of symbols, archetypes and schemes (symbol motors). The French philosopher and writer, Gilbert Durand believes that image is prior to reason, and, basically, all reasoning is based on imagination. In mystical literature, imagination and reason together create true images on the transcendental level. This is the "active imagination" generated in “Mundus imaginalis”. Through an analytical look at the images in Abhar-al-Asheshqin, the work of Roozbehan Baqli Shirazi, we have acquired a new cognition of his imaginative world; and via Gilbert Durand‘s “modeling of imagination", we have decoded the images received in the mystic mind of Roozbehan. For example, we have shown how the schemes of ascending, through symbols such as a “Bird” or a “Ladder”, soften the images of fear of mortality. Also the "positional schemes" of imagination have replaced themselves with "downward schemes" or "rhythmic schemes". So in Roozbehan’s imagination, the fear of death is either hidden within a romantic fate, or death is essentially devoid of fear. This is accomplished by passing from diurnal imagination, with a positive evaluation, toward nocturne imagination, or again, from a bipolar structure of imagination to a hybrid one.

Keywords

Subjects


ـ ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (1366) . شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی. تهران: حکمت.
ـ اهل سرمدی، نفیسه. (1392) . «نگاهی به تفاوت خیال و تخیل در فتوحات مکیه ی ابن عربی». حکمت و فلسفه. سال نهم، شماره اول.
- بقلی شیرازی، روزبهان. (606 ق) مصححان معین، محمد. کربن، هانری. (1360). عبهر العاشقین، تهران: انجمن ایران‌شناسی فرانسه در تهران.
- بقلی شیرازی، روزبهان. (606 ق) . ترجمه نوربخش، محمّدجواد.(1381). رسالۀ القدس و غلطات السالکین.تهران: یلدا قلم.
- پورنامداریان، تقی.(1375).رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی. چاپ چهارم، تهران: علمی و فرهنگی.
- دیچز، دیوید. DAICHES, David .(1956).ترجمه صدقیانی، محمّدتقی. یوسفی، غلامحسین، مترجمانّ. (1369). شیوه های نقد ادبی، چاپ دوم. تهران: انتشارات علمی.
ـ سهروردی، یحیی. (587 ق) مصححان حبیبی، نجفقلی. کربن، هانری. نصر، حسین. (1380). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. جلد دوم، چاپ سوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ سهروردی، یحیی. (1372). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. ج 1 و 2 ، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- شوالیه، ژان CHEVALIER, Jean. با همکاری گربران، آلن. GHEERBRANT, Alain. (1966 م). ترجمه فضایلی، سودابه. (1378). فرهنگ نمادها. چاپ اول. تهران: انتشارات جیحون.
- عبّاسی، علی. (1380) . «منظومه شبانه، منظومه روزانه ژیلبر دوران»، کتاب ماه کودک و نوجوان. مرداد ماه.
- فتوحی رودمعجنی، محمود. (1385). بلاغت تصویر، چاپ اول. تهران: انتشارات سخن.
- فروم،اریک. FROMM, Erich . (1975 م). ترجمه امانت، ابراهیم. (1349). زبان از یاد رفته. تهران: انتشارات مروارید.
- کربن، هانری. (1958م ). ترجمه رحمتی، انشاءالله. (1384). تخیل خلاق در عرفان ابن عربی. تهران: جامی.
ـ کربن، هانری .( 1971م). ترجمه رحمتی، انشاءالله (1394). چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی( مجموعه عارفان عاشق پیشه)، تهران: انتشارات سوفیا.
ـ لوفر- دلاشو، مارگاریت LOEFFLER – DELACHAU , Marguerite.. (1949 م). ترجمه ستاری، جلال.( 1364). زبان رمزی افسانه. تهران: انتشارات توس.
- معین، محمد. (1375). فرهنگ فارسی معین. چاپ نهم. تهران: انتشارات امیرکبیر..
ـ یزدی، مصباح. (1392). آموزش فلسفه. ج۲. قم: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى.
- یونگ، کارل گوستاو و همکاران. JUNG, Carl Gustav & al .(1964 م). ترجمه سلطانیه، محمود. (1378). انسان و سمبلهایش. چاپ دوم. تهران: انتشارات جامی.
- یونگ، کارل گوستاو. . JUNG, Carl Gustav (1970 م). ترجمه فرامرزی، پروین. (1368). چهار صورت مثالی. مشهد: آستان قدس رضوی.