Since the beginning of the eighteenth century, the awareness of the masses increased in different societies and has sparked screams of protest over the ruling regimes. After the protest movements occurred in Iran and in the Arab countries, the authors of the course used the story as a good form to express the pain of the people and describe their tragic and sorrow lives. Since the late of eighteenth century to today fiction witnessed many developments and exposed to various ideas and theories. Moreover, while defining the current and the schools in Persian and Arabic has been mentioned to the most influential literary currents and schools and its famous writers in Arab countries and Iran. Studies shows that similarities are more than the differences in contemporary Persian and Arabic literary literature, and literally most of the school's realism was the school of fiction writing in two communities. In terms of the trends that have emerged, the flow of political novels, climatology, feminization, and the two main tendencies of historical and social novels. The distinguishing differences in this comparison are the literature of immigration, which is discarded in Persian fiction, as well as the committed literature is much more limited in Iran than Arabic countries.
منابع فارسی
1. آرین پور، یحیی؛ از صبا تا نیما؛ چاپ نهم؛ تهران: انتشارات زوار، 1387.
2. آژند ،یعقوب؛ دبیات نوین ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی؛ چاپ اول؛ تهران: انتشارات امیر کبیر، 1363.
3. بهار، محمد تقی؛ سبک شناسی یا تاریخ تطور نثر فارسی؛ چاپ دوم؛ تهران: انتشارات توس، 1385.
4. تسلیمی، علی؛ گزارههای در ادبیات معاصر ایران (داستان)؛ چاپ اول؛ تهران: نشر اختران، 1383.
5. تودوروف، تزوتان؛ بوطیقای ساختارگرا؛ ترجمۀ محمد نبوی؛ چاپ اول، تهران: آگاه، 1379.
6. داد، سیما؛ فرهنگ اصطلاحات ادبی واژه نامۀ مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپایی به شیوه تطبیقی و توضیحی؛ تهران: انتشارات مروارید، 1371.
7. رستگار فسایی، منصور؛ انواع نثر فارسی؛ چاپ سوم؛ تهران: انتشارات سمت، 1390.
8. زرافا؛ میشل؛ ادبیات داستانی؛ ترجمه نسرین پروینی؛ چاپ اول؛ تهران: فروغی، 1368.
9. زرشناس، شهریار؛ پیش درآمدی بر رویکردها و مکتبهای ادبی از عصر رئالیسم تا ادبیات پسامدرن؛ چاپ اول؛ تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی، 1389.
10. زرقانی، مهدی؛ چشم انداز شعر معاصر ایران(جریانشناسی شعر ایران در قرن بیستم)؛ چاپ پنجم؛ تهران: انتشارات ثالث، 1394.
11. شمیسا، سیروس؛ مکتبهای ادبی؛ چاپ هفتم؛ تهران: نشر قطره،1394.
12. شیری، قهرمان؛ مکتبهای داستاننویسی در ایران؛ چاپ اول؛ تهران: نشر چشمۀ، 1387.
13. میر عابدینی، حسن؛ صد سال داستاننویسی ایران؛ چاپ پنجم؛ تهران: انتشارات چشمه، 1387.
14. ولک، رنه و وارن، آوستین؛ نظریه ادبیات؛ ترجمۀ ضیاء موحد و پرویز مهاجر؛ چاپ اول؛ تهران: نشر علمی و فرهنگی، 1373.
منابع عربی
1. آلن، روجر؛ الروایه العربیۀ مقدمۀ تاریحیۀ و نقدیۀ؛ ترجمه حصۀ ابراهیم المنیف، المجلس الاعلى للثقافۀ، 1997.
2. خفاجی، محمد عبد المنعم؛ قصه الادب المهجری؛ بیروت: دار الکتاب اللبنانی، 1986.
3. السعافین، ابراهیم؛ تطور الروایه العربیه الحدیثه فی بلاد الشام 1870دوم؛ بیروت: دار المناهل، 1987.
4. صابر، عبد الدایم؛ ادب المهجر؛ چاپ اول؛ قاهره: دار المعارف، 1993.
5. الفاخوری، حنا؛ الجامع فی تاریخ الأدب العربی، الأدب الحدیث؛ چاپ اول؛ بیروت: دار الجیل، 1986.
6. قاسم، سیزاز؛ بناء الروایه؛ چاپ اول؛ بیروت: دار التنویر، 1985.
7. مختار عمر، احمد؛ معجم اللغه العربیه المعاصره؛ چاپ اول؛ قاهره: عالم الکتب، 2008.
8. المقداد، قاسم؛ تفکرات سیمیائیه آلیات انتاج الدلاله و المعنی؛ چاپ اول؛ دمشق: دار نور الصباح، 2014.
9. نجم، محمد یوسف؛ القصه فی الادب العربی الحدیث؛ بیروت: دار الثقافه، 1966.
10. نجم، محمد یوسف؛ فن القصه؛ چاپ پنجم؛ بیروت: دار الثقافه، 1966.
مقالهها
1. پورنامداریان، تقی و قدرت الله طاهری؛ نگاهی انتقادی به جریانشناسیهای شعر معاصر ایران؛ فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س)، سال پانزدهم و شانزدهم، شماره56-57، زمستان1384و بهار1385، صص17-1.
2. طاهری، قدرت الله؛ بررسی و تحلیل جریانهای داستاننویسی؛ پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره1، بهار و تابستان 1381، صص90-77.
3. ناظمیان، رضا؛ در آمدی بر داستاننویسی نو در مصر؛ کیهان فرهنگی، شماره9، آذر 1371، صص27-22
saleh,H. (2020). Comparison of the Schools and the Currents of Contemporary fiction in Iran and Arab countries. Comparative Literature Research, 8(3), 84-105.
MLA
saleh,H. . "Comparison of the Schools and the Currents of Contemporary fiction in Iran and Arab countries", Comparative Literature Research, 8, 3, 2020, 84-105.
HARVARD
saleh H. (2020). 'Comparison of the Schools and the Currents of Contemporary fiction in Iran and Arab countries', Comparative Literature Research, 8(3), pp. 84-105.
CHICAGO
H. saleh, "Comparison of the Schools and the Currents of Contemporary fiction in Iran and Arab countries," Comparative Literature Research, 8 3 (2020): 84-105,
VANCOUVER
saleh H. Comparison of the Schools and the Currents of Contemporary fiction in Iran and Arab countries. Comparative Literature Research, 2020; 8(3): 84-105.