Comparison of the style of Esfahani style and Hindi style poets In the rate of approach to Iraqi style poetry

Document Type : Qualitative Research

Authors
1 student of Farsi Language and Literature, Islamic Azad University, Kashan Branch, Faculty of Humanities, Kashan Branch, Islamic Azad University, Kashan, Iran.
2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Kashan University. Islamic Azad University, Kashan, Iran.
3 Associate Professor of Farsi Language and Literature, Faculty of Humanities, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
Abstract


One of the most widely used stylistic techniques is the comparison of similar literary works in different historical periods. The result of these similarities and differences will be the mystery of the poet's superiority to the other, as well as the level of linguistic, historical and cultural influences on the literary text. With a quick look at Indian poetry and Isfahani style, one can clearly understand the increasing tendency of their creators to apply poetry techniques and techniques to their predecessors. Techniques and instruments that, in different aspects (form and content), distort the speech on the language chain from the standard and standard language and its proximity to the language of poetry and poetry. In this regard, determining the style of a poet is to identify and identify the same tools and techniques in frequency that vary from poet to poet. Accordingly, it should be noted that the main difference between the style of Isfahan and Indian style poets in the poet's approach to poetry of these times is poetry and common themes of the literary (motiv) themes in the common Iraqi style in Iran. Biddle strives to end the style of Hindi not influenced by Isfahan's style (impact anxiety theory); Such an approach is less intense against the Iraqi style poets and is more intense than the likes of Saeb.

Keywords

Subjects


1. آرزو، عبدالغفور. (1387). مقایسه انسان کامل از دیدگاه حافظ و بیدل، تهران: سوره مهر.
2. آرین پور، یحیی. (1382). از صبا تا نیما، چ 8، تهران: زوار.
3. اوحدی بلیانی، تقی الدین. (1388). عرفات العاشقین، تصحیح محسن ناجی نصرآبادی، تهران: اساطیر.
4. بلگرامی، قابل. (1393). دیوان قابل بلگرامی، تصحیح سید حسن عباس، دهلی‌نو: الفا آرت.
5. بیدل دهلوی، عبدالقادر. (1387). دیوان اشعار، به تصحیح محمّدسرور مولایی، تهران: نشر علم.
6. حافظ، شمس‌الدّین محمّد. (1364). دیوان اشعار، به تصحیح علامّه قزوینی- دکترغنی، تهران: زوّار.
7. خرّمشاهی، بهاءالدّین. (1367). حافظ‌نامه، تهران: سروش و علمی فرهنگی، چاپ دوم.
8. ____________. (1384). ذهن و زبان حافظ، تهران: ناهید، چاپ هشتم.
9. دشتی، علی. (۱۳۵۵). نگاهی به صائب، تهران: امیرکبیر.
10. ________. (1381). خاقانی شاعر دیر آشنا، تهران: امیرکبیر.
11. زرّین‌کوب، عبدالحسین. (1370). با کاروان حلّه، تهران: علمی و فرهنگی، چاپ ششم.
12. _____________. (۱۳۸۴). سیری در شعر فارسی، تهران: سخن.
13. سخاورز، بشیر. (1383). بررسی زندگی و آثار فارسی غالب، هلند: بنگاه ویرایش شاهنامه.
14. سعادت، اسماعیل. (1386). دانش‌نامه زبان و ادب فارسی، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
15. سعدی، شیخ‌مصلح‌الدّین. (1366). کلیّات اشعار، به تصحیح محمّدعلی قزوینی، تهران: امیرکبیر.
16. شفیعی‌کدکنی، محمّدرضا. (1376). شاعر آیینه‌ها، تهران: آگاه.
17. _______________. (1376). هزاره دوم آهوی کوهی، تهران: سخن.
18. _______________. (1372). صور خیال در شعر فارسی، تهران: نشر آگاه.
19. _______________. (۱۳۸۵). نقد ادبی (ویرایش دوم). تهران: میترا.
_______________. (1376). زمینه اجتماعی شعر فارسی. ج 1. تهران: اخترزمانه.
21. شمیسا، سیروس. (1383). سبک‌شناسی شعر، تهران: میترا.
22. صائب‌تبریزی، محمّدعلی. (1383). دیوان اشعار، 6 جلد، به تصحیح محمّد قهرمان، تهران: علمی و فرهنگی.
23. صفا، ذبیح‌الله. (1368). تاریخ ادبیّات در ایران، تهران: فردوس.
24. طالب‌آملی. (۱۳۶۵). کلیّات طالب‌آملی. به کوشش شهاب طاهری. تهران: کتابخانه سنایی.
25. غنی کشمیری. (1362). دیوان غنی، تصحیح احمد کرمی، تهران: انتشارات ما.
26. غنی پور، احمد. (1387). «سبک هندی و مدعیان پیشوایی آن»، فصلنامة پژوهش های ادبی، ش 20، صص 1 -14
27. غیاثی، محمّدتقی. (۱۳۶۸). سبک‌شناسی ساختاری. تهران: انتشارات شعله اندیشه.
28. فتوحی، محمود. (1379 ). نقد خیال( نقد ادبی در سبک هندی)، تهران نشر روزگار
29. قهرمان، محمد. (1384). برگزیده اشعار صائب و دیگر شعرای معروف سبک هندی، تهران: سمت
30. کلیم‌کاشانی، ابوطالب. (۱۳۶۹). دیوان ابوطالب‌کلیم‌همدانی، تصحیح محمّد قهرمان، مشهد: آستان قدس.
31. گلچین معانی. (1373). فرهنگ اشعار صائب، دو جلد، تهران، امبیرکبیر.
32. مدرّس‌زاده، عبدالرّضا. (1387). «نوآوری‌های هنری در عاشقانه‌های بیدل دهلوی»، فصلنامه ادبیّات عرفانی و اسطوره‌شناختی، س 4، ش 10. صص 165-139.
33. مشهدی، محمد امیر.(1390). «تأثیر پذیری سبکی نظیری از حافظ»، کهن نامه ادب فارسی، صص 115-139
34. مکاریک، ایرناریما. (1390). دانش‌نامه نظریه‌های ادبی معاصر، چاپ چهارم، تهران: آگه.
35. مؤذّنی، علی. (1387). دانش‌نامۀ ادب فارسی در شبه قارّه، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
36. موسوی‌بجنوردی، سیّدکاظم. (1383). دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، جلد 13، تهران: دایره‌المعارف بزرگ اسلامی.
37. موسوی‌طبری، سیّدعبدالرضا. (1388). مهنّدات، تهران: سوره مهر.
38. ناصرخسرو قبادیانی. (۱۳۵۷). دیوان اشعار، تصحیح مجتبی مینوی و مهدی محقّق. تهران: مؤسّسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل.
39. نظیری نیشابوری، محمّدحسین. (1379). دیوان، به تصحیح و تعلیقات محمّدرضا طاهری، تهران: رهام.
40. ناصرعلی سرهندی. (1388). دیوان اشعار، به تصحیح حمید کرمی، تهران: الهام.