1
Faculty member of Persian Language and Literature Department, Birjand University
2
PhD student in Persian language and literature, Birjand University
Abstract
The aim of this paper is to compare the concept of freedom from the point of view of Mowlana and the school of humanism. Both Mowlana and the theorists of the humanism school have a special vision about human freedom, but with different intellectual and social origins, their definition of freedom and the path to freedom is different, and sometimes they share points. The results of this research, which have been conducted in a descriptive and analytical way, indicate that Mowlana views the issue from a religious perspective and has a mystical view of freedom, and considers the best kind of freedom to be God's bondage and freedom from the attachments of internal prisons. Of course, social dimensions have also been noted. From the point of view of the mystics, including Mowlana, to mankind, there is no external freedom, unless he achieves internal freedom. humanists ,who have a human_oriented look, believe that human freedom is achieved in nature by himself, not through super powers. Humanists believe in the unconditional freedom of humans in the intellectual, political, personal and artistic scopes, and do not accept anything as a barrier to this.
منابع
کتابها:
قرآن کریم
اسپینوزا، باروخ. (1376). اخلاق. ترجمۀ محسن جهانگیری. نشرمرکز.
استورات میل، جان. (1363). رسالهای دربارۀ آزادی. ترجمۀ جواد شیخالاسلام. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
برلین، آیزایا. (1383). چهار مقاله دربارۀ آزادی. ترجمۀ محمد علی موحد. تهران: خوارزمی.
برینتون، کلرنس کرین. (1390). شکلگیری افکار مدرن. ترجمۀ الهه هاشمی حائری. چ اول. تهران: نشر علم.
بشیریه، حسین. ( 1376). لیبرالیسم و محافظهکاری. تهران: نشر نی.
بهنامفر، محمد(1392). وحی دل مولانا. چ دوم. مشهد: بهنشر.
رحیم نژاد، سلیم. (1364). حدود آزادی انسان از دیدگاه مولوی. تهران: نشر طهوری.
روزنتال، فرانس. (1379). مفهوم آزادی از دیدگاه مسلمانان. ترجمۀ منصور میراحمدی. چ اول. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
زرین کوب، عبدالحسین. (1368). سّر نی. تهران: نشر علمی.
ساداژ اندرون، ژولی. (1382). تساهل در تاریخ اندیشه غرب. ترجمۀ عباس باقری. چ دوم. تهران: نشر نی.
سارتر، ژان پل، (1381). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمۀ مصطفی رحیمی. انتشارات نیلوفر.
سروش، عبدالکریم. (1384). فربهتر ازایدئولوژی. چ هشتم. تهران: موسسۀ فرهنگی صراط.
ـــــــــــــــــ. (1379). آیین شهریاری و دینداری. تهران: موسسۀ فرهنگی صراط.
ـــــــــــــــــ (1386). ادب قدرت ادب عدالت. چ دوم. تهران: موسسۀ فرهنگی صراط.
عطار نیشابوری، فریدالدین. (1382). تذکره الاولیا. ویرایش پروین قائمی. چ دوم. تهران: نشر پیمان.
فروزانفر، بدیع الزمان. (1386). شرح مثنوی شریف. چ دوازدهم. تهران: انتشارات زوار.
فروم، اریک. (1395). گریز از آزادی. ترجمۀ عزت الله فولادوند. چ یازدهم. تهران: نشر مروارید.
قشیری، ابوالقاسم. (1376). رسالۀ قشیریه. تصحیح بدیعالزمان فروزانفر. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
کاپستون، فردریک. (1375). تاریخ فلسفۀ. گروه مترجمین. تهران: نشر علمی و فرهنگی.
کاتوزیان، ناصر. (1378). فلسفۀ حقوق. ج1. تهران: شرکت سهامی انتشار.
مجتهد شبستری، محمد. (1376). رویارویی مجذوبانۀ ایمان و آزادی. تهران: طرح نو.
مصلح، علی اصغر. (1394). تقریری از فلسفههای اگزیستانس. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
موریس، کرنستون. (1379). تحلیل نوین از آزادی. ترجمۀ جلال الدین اعلم. تهران: امیرکبیر.
مولوی، جلال الدین. (1393). مثنوی معنوی. کریم زمانی. چ هیجدهم. نشر اطلاعات.
مقالات:
ــــــــــــ (1384 ب). «مولوی و آزادی، مفهوم آزادی و موانع و راههای رسیدن به آن در مثنوی». مجلۀ مطالعات عرفانی شمارۀ اول. صص123-114.
حجتی، هما. (1378). «حریت و آزادی در مثنوی». مجلۀ دانشکدۀ علوم انسانی تهران، دورۀ 151. صص 221-205.
حسنی، سید علی. (1392). «نقد و بررسی اومانیسم جدید». مجلۀ معرفت فلسفی. سال دهم. شماره سوم. صص115-144.
روحانی، رضا. (1384الف). «آزادی و تصوف». نشریه دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه تبریز. سال 48. شماره مسلسل197. صص 151- 127.
فروهر، نصرت الله. (1386). «مولانا در گیرو دار جبر و اختیار». فرهنگ ویژه نامه مولوی. شمارۀ 64-63صص518-495.
محرمی، رامین. (1388). «نقد آزادی ارادۀ انسان در مثنوی» فصلنامۀ پژوهشهای ادبی. سال ششم. شمارۀ 25. صص 55-139
محسنی، فریده و همکاران. (1395). «تحلیل محتوایی مثنوی بر اساس شاخصهای جبر و اختیار» مجلۀ پژوهش در نظام آموزشی. شمارۀ 35. صص149-118.
مشکات، محمد و همکاران. (1393). «بررسی انتقادی مفهوم ازادی از نظر برلین». مجلۀ غرب شناسی بنیادین. سال پنجم. شمارۀ 2. صص 133-105.
Behnamfar,M. and Roshan,H. (2019). Comparative Study of the Concept of Freedom in Mowlana's Thought and the School of Humanism. Comparative Literature Research, 7(4), 162-200.
MLA
Behnamfar,M. , and Roshan,H. . "Comparative Study of the Concept of Freedom in Mowlana's Thought and the School of Humanism", Comparative Literature Research, 7, 4, 2019, 162-200.
HARVARD
Behnamfar M., Roshan H. (2019). 'Comparative Study of the Concept of Freedom in Mowlana's Thought and the School of Humanism', Comparative Literature Research, 7(4), pp. 162-200.
CHICAGO
M. Behnamfar and H. Roshan, "Comparative Study of the Concept of Freedom in Mowlana's Thought and the School of Humanism," Comparative Literature Research, 7 4 (2019): 162-200,
VANCOUVER
Behnamfar M., Roshan H. Comparative Study of the Concept of Freedom in Mowlana's Thought and the School of Humanism. Comparative Literature Research, 2019; 7(4): 162-200.