1
PhD Student in Theater Studies, University of Tehran, Fine Arts Campus
2
Faculty member of the Faculty of Fine Arts, University of Tehran, Department of Drama
Abstract
The word "Rend" has been used in Persian language from long times ago and it has many positive and negative meanings in old literature.Hafez, contradictory to most of his antecedent poets, does not have a shallow and negative assessment of "Rend” and in contrary, he announces them as anti-hypocrite, perplexed, rebellious and truth-seekers who generated several individual and social revolutions in a hard unsociable way .Many Hafez researchers see this concept as his most important intellectual achievement. Based onthe result of these features, we can indicate activism of "Rend" as a theatrical character. Bahram Beyzaei (a play writer whose attention to ancient literature can't be denied) is a fitting choice for following this concept, as it maybe the heroic and revolutionist morale of his work in association to myth and ancient patterns confirms enigmatic, rebellious and frenzy nature of his characters.
In this article, in addition to indicating aspects of "Rend" and "Rend-goonegy" in "Ghazaliat of Hafez" and discovering the essence of this concept, it will be analyzed in “Three Puppet Plays” of Bahram Beyzai.
منابع
- اسماعیلی، سام.(1392). نمایشنامه نویسی: ساختار کنش. ترجمه ی صادق رشیدی و پرستو جعفری. تهران: افراز.
- آشوری، داریوش.(1395). عرفان و رندی در شعر حافظ. چاپ سیزدهم. تهران: مرکز.
- انوری، حسن.(1381). فرهنگ بزرگ سخن. جلد چهارم. تهران: مهارت.
- بیضایی، بهرام.(1382). دیوان نمایش: نمایشنامه ها. جلد اول و دوم. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
- پارسایار، محمدرضا.(1393). فرهنگ معاصر: فرانسه- فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.
- پارسائی، حسن.(1395). تئاتر در متن. تهران: افراز.
- جمالزاده، محمدعلی.(1379). آشنایی با حافظ. تهران: سخن.
- حافظ شیرازی، شمس الدین محمد.(1369). دیوان خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی قدس سره العزیز. به تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی. تهران: انتشارات زوار.
- خلف تبریزی، محمد حسین بن.(1393). برهان قاطع. با ویراستاری محمد معین. چاپ هشتم. تهران: امیر کبیر.
- خرمشاهی، بهاالدین.(1367). چارده روایت. تهران: کتاب پرواز.
- زرین کوب، عبدالحسین.( 1357). ارسطو و فن شعر. تهران: امیر کبیر.
- زرین کوب، عبدالحسین.(1394). از کوچه رندان. چاپ شانزدهم. تهران: امیر کبیر.
- فیستر، مانفرد.(1387). نظریه و تحلیل درام. ترجمه ی مهدی نصرالله زاده. تهران: مینوی خرد.
- قادری، نصرالله.(1391). آناتومی ساختار درام. چاپ چهارم. تهران : نیستان.
- مزارعی، فخرالدین.(1373). مفهوم رندی در شعر حافظ. ترجمه ی کامبیز محمودزاده. تهران: نشر کویر.
- معین، محمد.(1379). فرهنگ فارسی. جلد دوم. چاپ شانزدهم. تهران: امیر کبیر.
- نفیسی، علی اکبر.(1343). فرهنگ نفیسی. جلد سوم. تهران: افست مروی.
- Letwint,David,Stockdal,joe and Rabin.(2008).The Architecture of Drama. The Scarecrow press, United kingdom.
Zare,N. and Fereshteh Hekmat,F. (2019). Definition of "Rend" and "Rend-goonegyâ from perspective of "Ghazaliat of Hafez" in âThree Puppet Playsâ of Bahram Beyzai. Comparative Literature Research, 7(4), 52-69.
MLA
Zare,N. , and Fereshteh Hekmat,F. . "Definition of "Rend" and "Rend-goonegyâ from perspective of "Ghazaliat of Hafez" in âThree Puppet Playsâ of Bahram Beyzai", Comparative Literature Research, 7, 4, 2019, 52-69.
HARVARD
Zare N., Fereshteh Hekmat F. (2019). 'Definition of "Rend" and "Rend-goonegyâ from perspective of "Ghazaliat of Hafez" in âThree Puppet Playsâ of Bahram Beyzai', Comparative Literature Research, 7(4), pp. 52-69.
CHICAGO
N. Zare and F. Fereshteh Hekmat, "Definition of "Rend" and "Rend-goonegyâ from perspective of "Ghazaliat of Hafez" in âThree Puppet Playsâ of Bahram Beyzai," Comparative Literature Research, 7 4 (2019): 52-69,
VANCOUVER
Zare N., Fereshteh Hekmat F. Definition of "Rend" and "Rend-goonegyâ from perspective of "Ghazaliat of Hafez" in âThree Puppet Playsâ of Bahram Beyzai. Comparative Literature Research, 2019; 7(4): 52-69.