Comparative study of the use of metaphor as a literary technique in the special architecture of the nineteenth and twentieth century

Document Type : Qualitative Research

Author
PhD in Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Islamic Azad University, Central Tehran Branc
Abstract
Modern architecture is generally tied to the concept of abstraction. This means that, contrary to the metaphorical spirit of architecture in the earlier ages, it is less possible to find meaning and signification in modern forms.

This is while the architectural form has been historically met by expressing the metaphorical notions of symbolic systems such as culture, nature, history, and so on. However, since metaphor is mixed with language and thinking in its general sense, one can ask the question: "Can the works of the pioneers of modern architecture identify the forms of metaphor?" In order to answer this question, first, the definition of metaphor and its functions in the fields of literature, philosophy and art have been discussed. Then, by categorizing a variety of metaphors in architecture into tangible and intangible forms, the comparative study of a number of outstanding nineteenth-century architectural works as well as the works of modern architecture of the twenty-first century is based on the tangible or intangible metaphor of the metaphor. In this way, the result of this study shows that, although within a century, modern architecture has turned its back on abstraction with its separation of history, this abstraction has focused on the elimination of metaphorical manifestations, and the footprint of intangible metaphors can be found in the the pioneers of modern architecture in the twentieth century.

Keywords

Subjects


1. آنتونیادس، آنتونی (1389)، بوطیقای معماری (آفرینش در معماری)، ترجمه احمدرضا آی، جلد اول، چاپ اول، انتشارات سروش، تهران.
2. آیت‌اللهی، م. ح. و داوودی، س. (۱۳۸۷)، «استعاره چیست؟ و چگونه در طرح مایه اثر می‌گذارد؟»، صفه، شماره ۴۷، از تهران، ۲۶ - ۱۷
2. احمدی دیسفانی (۱۳۹۲)، بازکاوی نقش عقل و خیال در آموزش فرایند طراحی معماری، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، شماره 3، تهران، ۵۱۸ – ۴۹۸.
3. بارسلونا، آنتونیو (1390)، استعاره و مجاز با رویکردی شناختی، ترجمه سجودی فرزان، صادقی لیلا، امراللهی تینا، تهران: نقش‌جهان، چاپ اول.
4. داوری اردکانی، رضا و رضا نیلی پور، علیرضا قائمی نیا، آنتونی جی ان، لطف‌الله یاراحمدی (1393)، زبان استعاری و استعاره‌های مفهومی، تهران: انتشارات هرمس، چاپ دوم.
5. پریشانزاده، سروناز، حسینی، مریم، دادور، ابوالقاسم (1395)، مقایسۀ تطبیقی نظریۀ استعارۀ مفهومی در شعر و تصویرگری با نگاهی به غزل «ما ز بالاییم و بالا می‌رویم» مولانا با تصویرسازی آیدین آغداشلو. کیمیای هنر، ۵ (۱۸): ۹۵-۱۱۰
6. دباغ، حسین (1393). مجاز در حقیقت: ورود استعاره‌ها در علم. تهران: هرمس.
7. داودی، سمیه، آیت‌اللهی، سید محمدحسین (1387)، استعاره چیست و چگونه در تولید طرح مایه اثر می‌گذارد؟ مجله صفه، شماره 47، پاییز و زمستان، صص 26-17.
8. ساسانی، فرهاد (1389)، استعاره مبنای تفکر و ابزار زیبایی‌آفرینی، ترجمه فرهاد ساسانی، اسفند، چاپ: دوم.
9. صبحیه، م. ح. و بمانیان، م. ر و کشتیبان، می. (۱۳۸۶)، ایجاد خلاقیت در دانشجویان مهندسی معماری (بررسی سه مدل برای انتقال دانش از منظر دانشجویان)، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، شماره ۳۷، تهران، ۶۷ - ۴۹.