1
Ph.D. student of Farsi Language and Literature, Islamic Azad University, Kashan Branch, Faculty of Humanities, Kashan Branch, Islamic Azad University, Kashan, Iran.
2
Associate Professor of Farsi Language and Literature, Faculty of Humanities, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
Abstract
The theme of Isfahani and Hindi style poetry is ultimately selected, and since the poetry of Saadi and Hafez humorous people to think. Such a poetic style is unmatched by Iranian literary historians in the periods of Khorasani and Iraqi. It was not considered by the poets and poets of the later period, as well as by the dictators, and they wrote in the Tazkars, it was difficult to select from several tens of thousands of bits of Sa'eb. Today, Biddle's poetry is unfamiliar to Iranian professors and students, and returns to his unusual surprise in his poetry. Therefore, the present research can somehow clarify and distinguish the styles of Isfahan and Hindi and the two representatives of these two styles, Saeb and Biddle. On the same basis, the following article proves the following hypotheses by examining and analyzing the two abovementioned styles: most literary critics have considered the style of Hindi and Esfahani as one of them, and they have mentioned many common aspects, but with a little delay it can be seen that these two styles Despite abundant common features, they do not fit perfectly. Paying attention to the three elements of language, time and place in Saeb and Biddle's poetry reveal the poetic differences between these two poets and prove their style.
آرزو، عبدالغفور. (۱۳۷۸)، بوطیقای بیدل، مشهد: ترانه.
آرینپور، یحیی. (1355)، از صبا تا نیما، ج اوّل، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی.
افشار، ایرج، (1364). ناموارۀ دکتر محمود افشار، ج اوّل، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
امیریفیروزکوهی، کریم. (۱۳۷۱)، سبک اصفهانی، سبک صائب، سبک صفوی، محمّدرسول دریاگشت، صائب و سبک هندی، تهران: قطره.
بهار، محمّدتقی. (۱۳۷۱)، بهار و ادب فارسی، جلد۲، چاپ سوم، به کوشش محمد گلبن، مقدّمه غلامحسین یوسفی، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی با همکاری مؤسّسه انتشارات امیرکبیر.
بیدلدهلوی، میرزاعبدالقادر. (۱۳۸۴). دیوان، جلد ۱ و ۲، به تصحیح خلیلالله خلیلی به اهتمام مختار اسماعیل نژاد، تهران: سیمای دانش.
_______________. (۱۳۸۸)، شعله آواز (مثنویهای بیدل دهلوی)، مقدّمه و تصحیح اکبر بهداروند، تهران: نگاه.
جعفریان، رسول. (1379). صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، ۳جلد، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
حسینی، حسن. (۱۳۶۷)، بیدل، سپهری و سبک هندی، تهران: سروش.
خلاّقالمعانی، ابوالفضل کمالالدّین اسماعیل اصفهانی. (۱۳۴۸). دیوان، به اهتمام حسین بحرالعلومی، تهران: انتشارات کتابفروشی دهخدا.
زرّینکوب، عبدالحسین. (۱۳۸۴). سیری در شعر فارسی. تهران: سخن.
سلجوقی، صلاحالدّین. (۱۳۸۰)، نقد بیدل، چاپ دوم، تهران: محمّدابراهیم شریعتی.
سمرقندی، دولتشاه. (بی تا)، تذکره الشّعرا، تصحیح محمّد عباسی، تهران: کتابفروشی بارانی.
سیوری، راجر. (۱۳۷۲). ایران در عصر صفویه. ترجمه کامبیز عزیزی، تهران: نشر مرکز.
شاهحسینی، ناصرالدّین. (۱۳۵۰). مقاله سبک اصفهانی در شعر فارسی، تهران: مجله دانشکده ادبیّات دانشگاه تهران.
شعار، جعفر و دیگران. (۱۳۷۴). گزیده اشعار صائب، چ چهارم، تهران: چاپ و نشر بنیاد.
شفیعی کدکنی، محمّدرضا. (۱۳۷۵). شاعری در هجوم منتقدان، تهران: آگاه.
-________________. (۱۳۶۸). شاعر آینه ها (بررسی سبک هندی و شعر بیدل)، چ دوم. تهران: آگاه.
-_______________. (1372). صُورخیال در شعر فارسی؛ تهران: نشر آگاه.
صائب تبریزی. محمدّعلی. (1370). دیوان صائب، به کوشش محمّد قهرمان، تهران: علمی و فرهنگی.
صفا، ذبیح الّله. (1364)، تاریخ ادبیّات در ایران، چ دوم، تهران: فردوسی.
فتوحی، محمود. (۱۳۸۵)، نقد ادبی در سبک هندی، تهران : سخن.
کلیمکاشانی، ابوطالب. (۱۳۶۹). دیوان ابوطالب کلیم همدانی، تصحیح محمّد قهرمان، مشهد: آستان قدس.
مؤتمن، زینالعابدین. (۱۳۷۱). تحوّل شعر فارسی، چ چهارم، تهران: طهوری.
مؤذّنی، علی. (1387)، دانشنامه ادب فارسی در شبه قارّه، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
میراحمدی، مریم. (1371). تاریخ سیاسی اجتماعی ایران عصر صفوی، تهران: امیرکبیر.
والتر، هینس. (۱۳۶۱). تشکیل دولت ملّی در ایران (ظهور دولت صفوی)، ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران: کمیسیون معارف.
باباصفری، علی اصغر. (۱۳۸۶). «نقش اصفهان در پیدایش و تکوین سبک های شعری»، مجله گوهر گویا، شماره ۲، تابستان، صص ۱۶۹ - ۱۸۳.
رنجبر، ابراهیم. (۱۳۸۷)، «تأثیر شریعت بر شعر فیض کاشانی»: مجموعه مقالات ادبیات، گردهمایی مکتب اصفهان، جلد اول، تهران، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، صص ۲۸۵ - ۲۹۸.
صفوی، کورش. (۱۳۸۱)، نگاهی به چگونگی پیدایش سبک هندی در شعر منظوم فارسی، زبان و ادب، ش ۱۵، صص. ۲۶-۴۱.
عامر، خانمحمّد.(بیتا)، مولانا عبدالقادر بیدلدهلوی، نامه پارسی، سال۵، شماره۴، صص۸۱- ۹۷.
ناتلخانلری، پرویز. (۱۳۷۱). «یادی از صائب»، صائب و سبک هندی، به کوشش محمّدرسول دریاگشت، تهران: نشر قطره،صص ۲۵۹ - ۲۸۲.
bakaii,S. , Modarreszadeh,A. and sadekzadah,M. (2019). Investigation and analysis of Hindi and Isfahan styles. Comparative Literature Research, 7(3), 173-196.
MLA
bakaii,S. , , Modarreszadeh,A. , and sadekzadah,M. . "Investigation and analysis of Hindi and Isfahan styles", Comparative Literature Research, 7, 3, 2019, 173-196.
HARVARD
bakaii S., Modarreszadeh A., sadekzadah M. (2019). 'Investigation and analysis of Hindi and Isfahan styles', Comparative Literature Research, 7(3), pp. 173-196.
CHICAGO
S. bakaii, A. Modarreszadeh and M. sadekzadah, "Investigation and analysis of Hindi and Isfahan styles," Comparative Literature Research, 7 3 (2019): 173-196,
VANCOUVER
bakaii S., Modarreszadeh A., sadekzadah M. Investigation and analysis of Hindi and Isfahan styles. Comparative Literature Research, 2019; 7(3): 173-196.