A Comparative study of the components and effects of existentialist fear and hope In the works of Mark Twain and Houshang Moradi Kermani

Document Type : Original Research

Authors
1 Ph.D. student of Persaian language and literature, Hakim Sabzevari University / Faculty member of Persian language and literature, Islamic Azad University of Torbat-e-Heydarieh branch
2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Hakim Sabzevari University
3 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Shahid Beheshti University
4 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Hakim Sabzevari University
Abstract
In this study, with the aim of understanding the meaning and analysis of the literary text, it has been attempted, by relying on existentialism and in the context of the American school of comparative literature, the effects of fear and hope and some of its related components in the works of Houshang Moradi Kermani and Mark Twain. Existentialism encourages human action, because it says that hope should not be limited to action, and that it is possible for human being to live. Existentialism is a philosophical thought that has influenced literary criticism and has led to the emergence of numerous theories. What is Jean-Paul Sartre writing about literature? He writes of a prestigious commitment to literature, and Heidegger puts into practice a modern philosophical hermeneutics and publishes a traditional look. Thus, based on Cartesian and anti-Cartesian Heidegger's doctrine, Heidegger's two types of Hebrew literary Existentialism Sartorius is formed. This research, through an adaptive approach, has inspected the elements of fear and hope. The findings of this research show that although the researchers have compared the works of Moradi Kermani and Mark Twain more from the perspective of the school of Realism, one can find hope and hope based on pragmatism and existentialist attitudes in these works.

Keywords

Subjects


1. احمدی، بابک(1384) ، سارتر که می نوشت، چاپ اوّل تهران: مرکز
2. _________(1382)، هایدگر و پرسش بنیادین، چاپ اوّل، تهران: مرکز.
3. تواین،مارک(1370) ماجراهای هاکلبری فین، ترجمه پورانفر، چاپ چهارم ،تهران : مهتاب.
4. توکلی، زهرا (1384) « بررسی آثارهوشنگ مرادی کرمانی» ،پایان نامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی ، به راهنمایی عبدالامیر چناری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی .
5. حسن پورآلاشتی، حسین؛امن خانی،عیسی(1386)،«اگزیستانسیالیسم و نقد ادبی»، فصلنامه پژوهش های ادبی ، پاییز 86، سال 4، شماره، 17، صص 34-9
6. ری، جاناتان(1384)، هایدگر و هستی و زمان، ترجمه اکبر معصوم بیگی، چاپ اول، تهران: نشر آگه.
7. رهجو, مینا؛ فتانه درویش نژاد؛ نجمه احمدی طهرانی و محدثه عبدلی(۱۳۹۴)، «بررسی ارزش های اسلامی - ایرانی در آثار هوشنگ مرادی کرمانی»، اولین همایش ملّی ادبیات کودک و نوجوان، انار : دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار.
8. سارتر، ژان پل (1377 ) ، طرح نظریه هیجان، ترجمه علی آذرنگ(جباری،)،تهران، آنزان.
9. سارتر، ژان پل(1391)، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمه مصطفی رحیمی،تهران: نیلوفر.
10. سارتر، ژان پل(1354)، آنچه من هستم، ترجمه مصطفی رحیمی، چاپ اول، تهران: آگاه.
11. سیدان ، مریم(1393) ، «خوانش روان شناختی داستان "اسماعیل شجاع" هوشنگ مرادی کرمانی»، دوفصلنامه زبان و ادبیات فارسی، پاییز و زمستان93، سال22 ،شماره77 ، صص 132-115
12. شریعتی، علی(1357ا)، اگزیستانسیالیسم، علم و اسکولاستیک جدید، قم: عمار.
13. عبدالهی ، محمد علی(1382)، «تقدم وجود بر ماهیت از دیدگاه سارتر و هایدگر»، مجله نامه حکمت، پاییز و زمستان ،82 شماره 2 ، صص 213-191.
14. علوی تبار، هدایت(1381)، سارتر، دین و اومانیسم، رساله دکتری، به راهنمایی نصرالله پورجوادی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،تهران: دانشگاه تهران.
15. فیضی، کریم(1396) ، هوشنگ دوم ، چاپ چهارم،تهران: معین.
16. کوششی، پریش(1385)، درباره اگزیستانسیالیسم سارتر، روزنامه همشهری، تاریخ 19 / 01 / 1385 ش 3954.
17. کرکگارد، سورن (1380) ترس و لرز، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی.
18. ماتیوز، اریک (1378) فلسفه فرانسه در قرن بیستم، ترجمه محسن حکیمی. تهران: ققنوس.
19. مرادی کرمانی، هوشنگ (1390) تنور و داستان های دیگر، چاپ سیزدهم، تهران: معین.
20. ___________(1389) ، شما که غریبه نیستید، چاپ هفتم ،تهران: معین .
21. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌__________ (1369). بچه های قالیبافخانه، چاپ سوم، تهران، کتاب سحاب
22. مهرین، مهرداد(1343)، مکتب فلسفی اگزیستانسیالیسم، تهران: آسیا.
23. ون‌اسپنکرن، کاترین(1994)، درآمدی بر ادبیات امریکا، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا(پنجمین کتاب از مجموعه آوا)
24. Heidegger, Martin (1996), Basic Writings, by Divid forrell, Routledge.
25. Hodge, Joanna (1995), Heidegger and Ethics, Routledge.
26.Macquarrie, John (1985), Existentialism, penguin Books.
27. Rockmore, Tom (1995), Heidegger and French Philosophy, by Routledge.
28. Sartre, Jean Paul (1967), Essays in Existentialism, citadel press.
29. ____________ (1973), Existentialism & humanism, EVRE METHVEN LTD. London.
30. Kathryn Vanspanckeren (1994), Outline American Literature, by the United States Department of State
31.Bouckaert-Ghesquière, R. (1992) 'Cinderella and Her Sisters', Poetics Today 13, 1, 85-95.
32. Gumbrecht, H.U. (1995) The Future of Literary Studies?’ in H.Birus (ed.)Germanistik und Komparatistik, Symposium 1993, Stuttgart, Weimar: Metzler, 399–416.