A research on the literary aspects of “mother” by ali hatami

Document Type : Original Research

Authors
1 phd candidate of mohaghegh university
2 associate professor of mohaghegh university
3 Associate Professor of of mohaghegh University
Abstract
The emergence of the formalism school in the early years of the twentieth century has had a profound impact on the way in which literary and artistic texts are analyzed. Hence, the study of literacy in a cinematic work is not limited to vocabularies and also includes linguistic, visual and content aspects of the work. As in literature, the use of figures of speech (semantics eloquence rhetoric) in words and speech makes the text eloquent in the cinema these figures of speech with the help of images, montage, mise en scene, lighting , … create eloquent meaning differently. The present paper, based on formalists and neo-formalist views, seeks to study and analyze the film “mother” by Ali hatami from the point of view of literary and explaining its artistic and literary aspects. For this purpose in addition to analyzing the text of the script rhetoric has been analyzed in its images. According to the analysis it should be said that the use of many literary arrays in the dialogue between the characters of the story and the use of methods and techniques for the transfer of concepts by the image-these methods have a long history in the literature- made the work of hatami prominent in literary style and gave it an independent identity that with every time exposed by the informed audience to this work the literary capacity and influence of the lexical and concept terms of classical Persian literature are more than ever evident.

Keywords

Subjects


- اسکولز، رابرت. (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمۀ فرزانه طاهری. چاپ دوم. تهران: آگاه.
- احمدی، بابک. (1370). تصاویر دنیای خیالی. تهران: مرکز.
- --------- . (1388). از نشانه‌های تصویری تا متن. چاپ نهم. تهران: مرکز.
- ایگلتون، تری. (1388). نظریۀ ادبی. ترجمۀ عباس مخبر. چاپ پنجم. تهران: مرکز.
- آرنهایم، رودولف. (1386)، «فیلم و واقعیت». ترجمۀ حسن فیاد. سینما و سینماگران. چاپ دوم. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- بازن، آندره. (1390). سینما چیست. ترجمۀ محمد شهبا. چاپ ششم. تهران: هرمس.
- بیرانوند، اصغر. (1390). بررسی ساختار ادبی عنصر گفتگو در آثار علی حاتمی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه زنجان.
- تامسون، کریستین (1377). نظریه‌های انتقادی: روش نئوفرمالیستی در نقد فیلم. ترجمۀ محمد گذرآبادی. مجلۀ فارابی. شمارۀ 31. صص 145-114.
- توحیدی، فرهاد. (1375). علی حاتمی و دغدغۀ تاریخ. نقد سینما. شمارۀ 7. صص 175-173.
- حاتمی، علی. (1376). مجموعه آثار علی حاتمی. تهران: مرکز.
- حسینی، حسن. (1388). مشت در نمای درشت. تهران: سروش.
- حیدری، غلام. (1375). معرفی و نقد فیلم‌های علی حاتمی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
- دلیر، آزاده. (1386). سر دلبران در حدیث دیگران (بررسی اقتباس‌های علی حاتمی از مثنوی معنوی). مجلۀ هنر. شمارۀ 74. صص 74-60.
- رضوی، سیدمسعود. (1387). ادیبان و سینماگران(تعامل و تأثیر ادبیات و سینما در ایران). ماهنامه علمی تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت. شمارۀ 34. صص 60-56.
- شمیسا، سیروس. (1381). بیان. چاپ نهم. تهران: فردوس.
------------- . (1386). نگاهی تازه به بدیع. چاپ سوم. تهران: میترا.
- کریستی، یان. (1373). فرمالیسم و نئو فرمالیسم. ترجمۀ علی عامری. مجلۀ نقد سینما. شماره 2. صص 36-32.
- ضابطی جهرمی، احمد. (1383). شیوه‌های بیان در سینما. فصلنامۀ هنر. شمارۀ 62. صص 197-182.
- ضابطی جهرمی، احمد و دیگران. (1393). شیوه‌های بیان شاعرانه در فیلم مستند. فصلنامۀ رادیو و تلویزیون. شماره 24. صص 142- 104.
- عشقی، بهزاد. (1375). شبح قاجار و سینمای حاتمی. نقد سینما. شمارۀ 7. صص 172-168.
- عظیمی، شاپور. (1376). گفتگو؛ کلام دراماتیک. فارابی. شمارۀ 26. صص 197-180.
- علوی مقدم، محمد، اشرف‌زاده، رضا. (1386). معانی و بیان. تهران: سمت.
- فتوحی، محمود. (1393). بلاغت تصویر. چاپ سوم. تهران: سخن.
- محمدکاشی، صابره. (1375). در جستجوی زمان از دست رفته. نقد سینما. شماره 7. صص181-178.
- مشکوه، سیدحمید. (1385). انفطار صورت: نقد نقد: فرمالیسم و نوفرمالیسم. مجله رواق هنر و اندیشه. شماره 5. صص 75-65.
- مکاریک، ایرنا ریما. (1388). دانش‌نامۀ نظریه‌های ادبی معاصر. ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی. چاپ سوم. تهران: آگه.
- مولوی، جلال الدین. (1376). مثنوی معنوی. تصحیح عبدالکریم سروش. چاپ دوم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- میراحسان، میر احمد. (1382). ادبیات تصویر (جستاری در نسبت ادبیات و سینما). فصلنامه فارابی. شماره 48. صص 96-83.
- میرعلی نقی، علیرضا. (1385). علی حاتمی سعدی سینمای ایران. رودکی. شماره 7. صص 105-83.
- نبوی، ابراهیم. (1375). مردی برای تمام فصول. نقد سینما. شمارۀ 7. صص 186-184.
- نیوا، ژرژ. (1373). نظر اجمالی به فرمالیسم روس. ترجمه رضا سیدحسینی. ارغنون. شماره 4. صص 26-17.
- هاشمی‌زاده، سیدرضا و دیگران. (1396). هویت ایرانی و سینما؛ بازنمایی هویت ایرانی در فیلم مادر. مجلۀ مطالعات ملی. شمارۀ 69. صص 102-85.
- هژبر کلالی، مرضیه سادات. (1390). نقش و نماد کبوتر در ادبیات فارسی تا قرن نهم. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه بیرجند.