The comparative revision of function plant's in the mythology of the world

Document Type : Qualitative Research

Authors
1 Associate Professor of Imam Khomeini International University (IKIU), Qazvin, Iran
2 PhD Student in Persian Language and Literature, Imam Khomeini International University (IKIU) of iran.
Abstract
Nature and its elements play a critical role in the intellectual system of the first man. The plant is one of these natural elements that has appeared in parallel and with similar functions in the mythology of different nations. Hence, it has been transmitted to the next generations as an ideological heritage, and due to its symmetry with human nature, they have found a same and sometimes identical form in the of nations. The comparative review of mythological plants and their functions among the myths of various nations can illustrate the role of nature, especially the familiarity with its common source in human mythology making. The results of the research show that the range of plant function, from the myth of creation and its manifestations in the mythology of the plant goddesses, the process of birth and rebirth of mythical heroes and even their function in the transformation or giving a divine nature to human beings; like the attachment of invulnerability and immortality to human beings up to the myths of death and plant resurrection of the holy super humans belong to the perception of human-plant relationships in the mythology of nations and their relation to the worldview of the triple social systems of the mythical age. Based on this pattern, most of the mythical traditions of the plant world are based on the insight of the clerical class that has been created for the subconscious to preserve their birth, life, and ritual continuity in the form of sacred philosophy of life.

Keywords

Subjects


الف) کتاب‌ها
- اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1369). داستان داستان‌ها. چاپ سوم. تهران: توس.
- اوشیدری، جهانگیر. (1376). دانشنامه مزدیسنا. تهران: مرکز.
- بهار، مهرداد. (1378). پژوهشی در اساطیر ایران. چاپ سوم. تهران:آگاه.
- -------- . (1374). جستاری چند در فـرهنگ ایران. چاپ دوم. تهران‌: فکر‌ روز‌.
- بیرلین، ج.ف. (1386). اسطوره‌های موازی. ترجمه عباس مخبر. چاپ ششم. تهران: مرکز.
- پاریندر، جئوفری. (1374). اساطیر افریقا. ترجمه باجلان فرخی. تهران: اساطیر.
- پین سنت، جان.(1380). شناخت اساطیر یونان. ترجمه باجلان فرخی. تهران: اساطیر.
- دائره المعارف قرآن کریم. (1382). مرکز فرهنگ و معارف قرآن. چاپ دوم. قم: بوستان کتاب.
- دوبوکور، مونیک. (1376). رمز‌‌های زنـده‌جان. ترجمه جلال ستاری. جلد دوم. چاپ دوم. تهران: مرکز.
- سرلو، خوان اردواردو. (1388). فرهنگ نمادها. ترجمه مهرانگیز اوحدی. چاپ اول. تهران: دستان.
- دومزیل، ژرژ. (1379). خدایان سه کنش. جهان اسطوره شناسی چهار. ترجمه جلال ستاری. تهران: مرکز
- ژیران، فلیکس. (1375). فرهنگ اساطیر یونان. ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور. تهران: فکر روز.
- شوالیه، ژان و گربران، آلن. (1379). فرهنگ نماد‌ها. ترجمه سودابه فضایلی. تهران: جیحونن
- فردوسی، ابوالقاسم. (1384). شاهنامه(براساس چاپ مسکو). چاپ سوم. تهران: پیمان.
- فرنبغ، دادگی. (1390). بندهشن. ترجمه مهرداد بهار. چاپ چهارم. تهران: توس.
- فروید، زیگموند. (1387). توتم و تابو. ترجمه ایرج پورباقر. چاپ پنجم. تهران: آسیا.
- فریزر، جیمز جرج. (1394). شاخه زرین. ترجمه کاظم فیروزمند. چاپ هشتم. تهران: آگاه.
- قاسم زاده، سیدعلی. (1396). همزیستی ادبیات تطبیقی و نظریه‌های ادبی. قزوین: جهاد دانشگاهی.
- کارنوی، آلبرت جوزف. (1383). اساطیر ایرانی. ترجمه احمد طباطبایی. چاپ دوم. تهران: علمی فرهنگی.
- کوپر، جی سی. (1386). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ترجمه ملیحه کرباسیان. چاپ دوم. تهران: فرهنگ نو.
- گرانت، مایکل و هیزل، جان. (1390). فرهنگ اساطیر کلاسیک. ترجمه رضا رضایی. چاپ دوم. تهران: ماهی.
- گریمال، پیر. (1347). فرهنگ اساطیر یونان و روم. ترجمه احمد بهمنش. تهران: دانشگاه تهران.
- لیک، گندولین. (1389). فرهنگ اساطیر شرق باستان. ترجمه رقیه بهزادی. چاپ دوم. تهران: طهوری.
- نامور مطلق، بهمن. (1392). درآمدی بر اسطوره‌شناسی. تهران: سخن.
- وارنر، رکس. (1387). دانشنامه اساطیر جهان. ترجمه ابوالقاسم اسماعیل‌پور. تهران: اسطوره.
- هینلز، جان. (1368). شناخت اساطیر ایران. ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه.
- ________ . (1386). فرهنگ ادیان جهان. ویراست دوم. قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب‌.
- هال، جیمز. (1387). فرهنگ نگاره‌ای نمادهای شرق و غرب. ترجمه رقیه بهزادی. چاپ سوم. تهران: فرهنگ معاصر.
ب) مقالات
- انوشیروانی، علی‌رضا. (1389). «ضرورت ادبیات تطبیقی در ایران». ویژه‌‌نامه ادبیات تطبیقی نامه فرهنگستان. دوره اول. شماره 1. صص6-38.
- پور خالقی چترودی، مهدخت. (1380). «درخت زندگی و ارزش فرهنگی و نمادین در باورها». مجله مطالعات ایرانی. شماره 1، صص 89 - 126.
- جعفری قریه‌علی، حمید. (1386). «هوم پشمین پوش یا گیاه زرین». نشریه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. شماره 2(پیاپی 51)، صص 163 – 183.
- رضایی، مهدی. (1383). «اساطیر پیدایش انسان». کتاب ماه هنر. شماره 75 و 76، صص 57 – 83.
- رضایی دشت‌ارژنه، محمود. (1388). «بازتاب نمادین آب در گستره اساطیر». ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، شماره 16، صص111- 138
- رضوان دوست، احمد. (1381). «دیدی بر آشامه هوم و آیین‌های وابسته به آن». مجله چیستا. شماره 188 و189، صص589 – 594.
- صدقه، جان. (1378). «درخت در اساطیر کهن». ترجمه محمدرضا ترکی. مجله شعر. شماره 26، صص140 - 145.
- مختاریان، بهاره. (1378). «سیاوخش و بالدر: پاره‌های پراکنده یک اسطوره». مجله ایران شناسی. شماره 42، صص 301 - 318 .
- مدرسی، حسن. (1369). «سدره المنتهی در فضای فرهنگ ایران». مجله مشکات. شماره 29، صص 26 - 41.
- نظری منظم، عادی. (1389). «ادبیات تطبیقی: تعریف و زمینه‌های پژوهش». مطالعات تارخ فرهنگی. شماره 2. صص 221- 238
- وارنر، رکس. (1383). «ایزدان و ایزدبانوان در اساطیر روم». کتاب ماه هنر. ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور. شماره 75 و 76، صص 32 - 50.