Comparative Comparison of the Prophetic Lives and the Unity of Being in Attar and Ibn Arabi's Mystical Thoughts

Author
mazandaran university
Abstract
The subject and concept of fixed and unifying entities, The central thoughts of mysticism are Attar and Ibn Arabi. This article is about it To the American Adaptive Literature School Check ou Examine the similarities of the ideas from the perspective of Archetypes. According to the results, Attar and Ibn Arabi have similarities in the concepts of the unity of existence and immutable entities. The root of this similarity can be considered as a collective subconscious and an ancient pattern of self. The simorgh or the fixed prophets are the same example of the divine and the beginning in the creation of beings Which represents the first manifestation of the divine names And so are valuable And reaching it represents the ultimate goal of human growth. But in proportion to the difference in the cultural environment, Each of the characters has the following initiatives: Ibn Arabi’s innovation is the coinage of the term “immutable entities” with the two manifestations of the Most Holy Effusion and the Holy Effusion And it is the initiative of Attar Has invented In the correspondence of man and the world from the partial point of the original analogy "Particle and the Sun" and "Particle and the Universe" versus the repeated phylosophical depiction of the world's Ibn Arabi And from the general point of view, he has created a comprehensive Simorgh and thirty birds, including the mystical thought of the unity of existence with subcategories such as unity, ... Which expresses the unity of human thoughts.

Keywords

Subjects


- ابن‌عربی، محی‌الدین (1405ق). الفتوحات المکیه. تحقیق عثمان یحیی. تصدیر ابراهیم مدکور. انتشارات الهیئه المصریه العامه للکتاب.
- (1370). فصوص‌الحکم. تصحیح ابوالعلاء عفیفی. تهران: انتشارات الزهرا.
- (1393). فصوص‌الحکم. ترجمه علی شالچیان ناظر. تهران: نشر الهام.
- (1418ق). الفتوحات مکیه. ج2. بیروت: دار احیاءالتراث العربی.
- اسلامی ندوشن، محمدعلی (1386). «ﺟﺎﻳﮕﺎه زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت اﻳﺮان در ﺟﻬﺎن ﻣﻌﺎﺻﺮ». ﻛﺘﺎب ﻣﺎه ادﺑﻴﺎت. ش4. صص5 ـ 8.
- امینی‌نژاد، علی (1390). حکمت عرفانی. نشر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- ﺍﻧﻮﺷﻴﺮﻭﺍﻧﻰ، ﻋﻠﻰﺭﺿﺎ (1389 الف). «آسیب‌شناسی ﺍﺩﺑﻴﺎﺕ ﺗﻄﺒﻴﻘﻰ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ». فصلنامه ادبیاﺕ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ فرهنگستان زبان فارسی. د1. ش2. صص32 ـ 55.
- ﺍﻧﻮﺷﻴﺮﻭﺍﻧﻰ، ﻋﻠﻰﺭﺿﺎ (1389 ب). «ضرورت ﺍﺩﺑﻴﺎﺕ ﺗﻄﺒﻴﻘﻰ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ». فصلنامه ادبیاﺕ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ فرهنگستان زبان فارسی. د1. ش1. صص6 ـ 38.
- الیاده، میرچا (1390). چشم‌اندازهای اسطوره. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: توس.
- بهارنژاد، زکریا (1386). «ابن‌عربی و نظریه وحدت وجود». فصلنامه آینه معرفت. د5. ش10. دانشگاه شهیدبهشتی. صص43 ـ 65.
- بهرامی قصرچمی، خلیل (1396). «انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و مولانا». پژوهش‌نامه عرفان. ش15. صص19 ـ 50.
- تالبوت، مایکل (‌‌1389‌). جهان هولوگرافیک. ترجمه داریوش مهرجویی. چ16. تهران: هرمس.
- پورداوود، ابراهیم (1389). اوستا. تهران: پارمیس.
- جامی، عبدالرحمن (بی‌تا). سه رساله در تصوف لوامع و لوایح. با مقدمه ایرج افشار. تهران: کتابخانه منوچهری.
- الخطیب، حسام (1999). آفاق الادب المقارن عربیاً و عالمیّاً. دمشق: دارالفکر.
- دادگی، فرنبغ (1390). بندهش. ترجمه مهرداد بهار. تهران: توس.
- دشتی، سیدمحمد (1382). «مقایسه وحدت وجود در فصوص ابن‌عربی و مثنوی مولوی». نشریه معارف. ش1. د20. صص157 ـ 171.
- دشتی، علی (1384). در دیار صوفیان. زیر نظر مهدی ماحوزی. تهران: زوار.
- زرینکوب، عبدالحسین (1378). نقد ادبی. چ6. تهران: امیرکبیر.
- سهروردی، شهاب‌الدین یحیی (1355). حکمه‌الاشراق. ترجمه سیدجعفر شهیدی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- سیدی، سیدحسن (1390). «چیستی ادبیات تطبیقی». فصلنامه لسانالمبین دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین. ش9. صص1 ـ 20.
- عباس ‌زیدی، اسکندر (1388). «ﺍﺩﺑﻴﺎﺕ ﺗﻄﺒﻴﻘﻰ و ویژگی‌های ادبیات معاصر». نامه پارسی. ش50 و 51. صص114 ـ 129.
- عطار، فریدالدین (1345). دیوان عطار. به اهتمام و تصحیح تقی تفضّلی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- ــــــــــــــ (1386). اسرار‌نامه. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- ــــــــــــــ (1387). الهی‌نامه. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- ــــــــــــــ (1389 الف). مختارنامه. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- ــــــــــــــ (1389 ب). منطق‌الطیر. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- کاپلستون، فردریک چارلز (1388). تاریخ فلسفه. ترجمه جلال مجتبوی. ج1. تهران: علمی و فرهنگی.
- محمودی، ابوالفضل (1379). «ابن‌عربی، مولانا و اندیشه وحدت وجود» مجله پژوهش‌های فلسفی ـ کلامی. د2. ش5 و 6. صص179 ـ 207.
- مورنو، آنتونیو (1392). یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمه داریوش مهرجویی. تهران: نشر مرکز.
- واعظ، حسن (1389). مدهای شبه‌نرمال در گرانش انیشتین ـ گاس ـ بانه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد فیزیک ذرات بنیادی. دانشگاه مازندران.
- یونگ، کارل گوستاو (1389). انسان و سمبول‌هایش. ترجمه محمود سلطانیه. تهران: جامی.
- (1392). روان‌شناسی و کیمیاگری. ترجمۀ محمود بهفروزی. تهران: جامی.