The theory of mystical realism in literary fiction

Abstract
The emergence of magical realism in Germany and its success in Latin America indicate that localization in any way is the basic precondition for its use, Especially in the magical realism that would not be beneficial without localization and adapting it to the cultural context of the author. Interestingly, there are more similarities between this way and the Sufis texts Tazkera , as Taḏkerat-ol-oliya written by Attar. This article is a step in providing a localized pattern of magical realism based on the story and mysticism in Persian culture. Achieve a literary pattern known as magical realism that localized with fictional texts of Sufism could be a good start for the development of an Iranian-Islamic schools, known as "mystical realism". The first step in this direction is the comparative study of indexes in two field of the structure and the content between the fictional texts of magical realism that One Hundred Years of Solitude written by Gabriel Garcia Marquez is the best representative of it, with the remaining texts of anecdotes Sufis Tazkera that Taḏkerat-ol-oliya written by Attar is the best representative of it. Can be thought after the recognition of the most important characteristics and differences, in the next step to the providing a definition of mystical realism.

Keywords

Subjects


- قرآن کریم.
- احمدی، بابک (1379). چهار گزارش از تذکرهالاولیا. چ2. تهران: نشر مرکز.
- اخوت، احمد (1371). دستور زبان داستان. تهران: نشر فردا.
- آشتیانی، سید جلال‌الدین (3172). تعلیقات بر رساله نوریه در عالم مثال. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
- آلنده، ایزابل (1380). پائولا. ترجمه مریم بیات. چ2. تهران: سخن.
- بی‌نیاز، فتح‌الله (1387). درآمدی بر داستان‌نویسی و روایت‌شناسی. تهران: افراز.
- پازوکی، شهرام (1382). «تذکرهالاولیا در عصر ما». کتاب ماه ادبیات و فلسفه. ش71. صص40-53.
- پرهام، سیروس (دکتر میترا) (1345). رئالیسم و ضدرئالیسم در ادبیات. چ3. تهران: نشر نیل.
- پورنامداریان، تقی (1386). «تخیل هنری و نمودهای آن در آثار عطار». گوهر گویا. س1. ش2. صص1-30.
- خزاعی‌فر، علی (1384). «رئالیسم جادویی در تذکرهالاولیا». نامه فرهنگستان. س7. ش1 (25). صص6-21.
- داراب، حامد (1393). «مارکز، هویت امریکای لاتین» گفت‌وگو با کاوه میرعباسی درباره مارکز و رئالیسم جادویی. روزنامه شرق. ش2002. 8 اردیبهشت 1393.
- تولان، مایکل (1386). روایت‌شناسی: درآمدی زبان‌شناختی- انتقادی. ترجمه فاطمه علوی و فاطمه نعمتی. تهران: سمت.
- زامورا، لویس پارکینسن (1386). «تصویرپردازی در رئالیسم جادویی: اشیا و بیان در آثار بورخس». ترجمه امیر احمدی آریان. زیباشناخت. ش17. صص329-342.
- زرین‌کوب، عبدالحسین (1353). ارزش میراث صوفیه. تهران: امیرکبیر.
- سیدحسینی، رضا (1384). مکتب‌های ادبی. چ13. تهران: نگاه.
- شیری، قهرمان (1387). مکتب‌های داستان‌نویسی در ایران. تهران: نشر چشمه.
- صفری، جهانگیر و حسین ایمانیان (1390). «پیوند متون عرفانی با رئالیسم جادویی». مطالعات عرفانی. ش14. صص105-122.
- صورتگر (صفاری)، کوکب (1357). افسانه‌ها و داستان‌های ایرانی در ادبیات انگلیسی (در سده‌های هیجدهم و نوزدهم میلادی تا سال1859): پژوهشی در ادبیات تطبیقی. تهران: دانشگاه تهران.
- عطار نیشابوری، فریدالدین محمدبن ابراهیم (1346). تذکرهالاولیا. تصحیح محمد استعلامی. تهران: زوار.
- فرزاد، عبدالحسین (1381). درباره نقد ادبی. چ4. تهران: نشر قطره.
- فولادی، علیرضا (1387). زبان عرفان. قم: فراگفت.
- قافله‌باشی، اسماعیل و زیبا بهروز (1386). «نقد ریخت‌شناختی حکایت‌های کشف‌المحجوب و تذکرهالاولیا». فصلنامه پژوهش‌های ادبی. س5. ش18. صص117-140.
- کربن، هانری (1374). ارض ملکوت. ترجمه سید ضیاءالدین دهشیری. چ2. تهران: کتابخانه طهوری.
- گرانت، دیمیان (1375). رئالیسم. ترجمه حسن افشار. چ3. تهران: نشر مرکز.
- گیبرت، ریتا (1357). هفت صدا. ترجمه نازی عظیما. تهران: آگاه.
- مارکز، گابریل گارسیا (1357). صد سال تنهایی. ترجمه بهمن فرزانه. چ5. استکهلم: آرش.
- ــــــــــــــــــــ (1382). پاییز پدرسالار. ترجمه محمدرضا راهور. تهران: شیرین.
- ــــــــــــــــــــ (1384). زنده‌ام که روایت کنم. ترجمه کاوه میرعباسی. چ4. تهران: نشر نی.
- مدرسی، فاطمه و دیگران (1392). «تحلیل حکایات تعلیمی تذکرهالاولیا بر پایه الگوی روایی گریماس». پژوهشنامه ادبیات تعلیمی. س5. ش20.
- مطهری، مرتضی (1373). تعلیم و تربیت در اسلام. چ23. تهران: صدرا.
- ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی (1382). الشواهد الربوبیه. تعلیق و تصحیح جلال‌الدین آشتیانی. قم: انتشارات مطبوعات دینی.
- مینتا، استفن (1387). زندگینامه، نقد و بررسی آثار گارسیا مارکز. ترجمه فروغ پوریاوری. چ2. تهران: روشنگران.
- نسفی، عزیزالدین‌بن محمد (1359). کشف‌الحقایق. به‌کوشش دکتر احمد مهدوی دامغانی. چ2. تهران: علمی و فرهنگی.
-ــــــــــــــــــــــــ (1379). بیان‌التنزیل. تصحیح سیدعلی اصغر میرباقری فرد. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- نصیری جامی، حسن (1384). «رئالیسم معنوی». فصلنامه تخصصی ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد. ش7 و 8. صص203-216.
- نقره‌چی، حسام (1383). «‌مارکز، پدرسالا‌ر بدون پاییز؛ نگاهی کوتاه به تأثیر مارکز بر رمان معاصر ایران». فرهنگ و پژوهش. ش157.
- هاشمی‌نژاد، قاسم (1388). قصه‌های عرفانی: تعریف، تبیین و طبقه‌بندی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
- یاوری، حورا (1388). داستان فارسی و سرگذشت مدرنیته در ایران. تهران: سخن.