The Comparative Comparison of The myth of Zoroaster In ancient and contemporary Arab poetry

Authors
1 Ph.D. in Arabic Language and Literature, Razi University of Kermanshah, Kermanshah, Iran
2 Associate professor of Arabic language and literature, University of Tehran
Abstract
The Calling myths have prominent role to deepen and enrich the literature of different nations including Arabs Iranian myth, "Zoroaster", one of the myths That there is not often in classical Arabic poetry. But some contemporary Arab poets inspired by Friedrich Nietzsche (1844 - 1900), German poet and philosopher, In the framework of "Qna" and the mask of the Zoroastrian myth, Seeking element for social and political struggles In the wake of people with superhuman slogan Thereby uprising Against the evil tyranny and corruption of contemporary oppressors .the Purpose of this article is a comparative study of the Zoroastrian myth In ancient and contemporary Arab poetry To show what is the symbolic thought of this Arabic poets About this archetype? And basically for what purpose, each of these poets has been used of this Myth in their poem? Achievement of this study that is written Based on the Descriptive analysis method shows that in the old Arab literature, it is very hard to find a Poet that mentioned the myth of "Zarathustra" in his poem. And only observed a few references to the Magi and the religion of Pre-Islamic Persian in The poetry of this period. In contrast, in contemporary Arabic literature, Zoroaster has come in the formation of a national savior in to the form of a political ambassador that emancipated the Contemporary human of the Political Pains and suffering.

Keywords

Subjects


بونواس، حسنبن هان ( ی 1998 (الدیوان تحقیق محمود أفندی مصر: مطبعه إسکندر آصاف.
بارت، رولان ( 1375 .(اسطوره، امروز . ترجم ه شیریندخت دقیقیان . تهران: نشر مرکز.
بهار، مهرداد (1381 (پژوهشی در اساطیر ایران تهران: طوس.
- البیاتی، عبدالوهاب ( 1995 ا
خزاعی، دعبلبن علی ( 1417 / 1997 (الدیوان شرحه وضبطه وقدم له ضیاء حسین الأعلمی
بیروت: مؤسسه الأعلم ی للمطبوعات.
- زینیوند، تورج و دیگران (1392» .(بررسی تطبیقی بازآفرینی اسطوره پرومته در شعر معاصر عربی و
فارسی (با تأکید بر شاعران برجسته)». کاوشنامه ادبیات تطبیقی (مطالعات تطبیقی میان عربی و
فارسی). دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه. س3 .ش10 .صص -81 101 .
- سلیمی قلعه، علی (1392 .(در قلمرو ادب معاصر عربی (مجموعهمقالات )2 . تهران: یار دانش.
- سوفرن، پیرابر (1376 .(تزر شت نیچه، شرحی بر پیشگفتارِ چنین گفت زرتشت. ترجمه بهروز
صفدری. تهران: فکر روز.
علوی، فریده و رضا علیاکبرپور (1390» .(حضور اسطورههای ادبی خارجی در شعر معاصر فارسی».
پژوهش ادبیات معاصر جهان پژوهش زبانهایخارجی. ش .61 صص -41. 61
- فتوحی رودمعجنی، محمود (1389 (. بلاغت تصویر . تهران: سخن.
- فرای، نورتروپ (1379 .(رمز کل. ترجمه صالح حسینی. تهران: نیلوفر.
- قدوسی، کامران ( 1389 (. » نقدی بر تاریک و روشن افکار جبران خلیل جبران در آین ه کتاب
"العواصف" ». پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی . ش1 .صص141 -160 .
- ماهوکی، مرضیه (1390 .(بررسی تطبیقی تجلی اسطوره در شعر اخوان ثالث و بدرشاکرالسیاب.
پایاننامه کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه بیرجند.
م - ختاریان، بهار ( 1388» .(نورتروپ فرای و نقد اسطورهای ». پژوهشنام ه فرهنگستان هنر. ش . 1
جفی ایوکی، علی و مهوش حسنپور (1391» .(بازآفرینی اسطوره عولیس در شعر معاصر عربی».
فصلنامه تقد و ادبیات تطبیقی (پژوهشهای زبان و ادبیات عربی). دانشکده ادبیات و علوم انسانی -
دانشگاه رازی کرمانشاه. س2 .ش5 .صص115 -141 .
- نعیمه، میخائیل (1987 (. جبران خلیل جبران .3.ط . بیروت: دارالعلم للملایین.
- نهیرات، احمد (1391» .(درآمدی توصیفی - تحلیلی بر اسطوره سندباد در شعر صلاح عبدالصبور».
فصلنامه نقد و ادبیات تطبیقی (پژوهشهای زبان و ادبیات عربی). دانشکده ادبیات و علوم انسانی -
دانشگاه رازی کرمانشاه. س2 .ش5 .صص143 -163 .
- ولک، رنه و استی ن وارن (1313 (. نظری ه ادبیات. ترجمه ضیاء موح د و پرویز مهاجر . تهران: علمی
فرهنگی