the comparison of Ardaviraf Nameh to Al-tavahom

Authors
Associate Professor of Persian Language and Literature, Al-Zahra University
Abstract
principles and values ​​of the era and their religion sins and reward them invokes the punishment and Padafrah they speak. Due to the distinct practices and mention them with reward or punishment is given to the special function of the coordinates of a Ardavyraf. In contrast Altvhm Ardavyraf a sin and reward are not separate, significant and lasting psychological torment of their physical Zabhay. Meanwhile, preaching and spiritual Tavylhay other features that affect the structure and content of the author's worldview is influenced observations. In terms of structural characteristics, descriptive and literary Altvhm Zybatraz Ardavyraf a more coherent and discussed. Seeking perfection and ascension of the steps are the same wonderful man, is evident in both, the one that belongs to the collective unconscious of mankind, regardless of the particular religion that has Hrsr. Both Ascension accordance Razamvzy rites of passage are seven stages and come to full brightness. an

Keywords

Subjects


آموزگار، ژاله (1362). " دو ار داویراف نامه". آینده. س9.ش2.ص95
الیاده، میرچاه (1389). رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. تهران سروش.
الیافی، عبدالکریم (1411). " ابوعبداله حارث بن اسدالمحاسبی و کتابه التوهم. التراث العربی. الععد 4. صص 34-7.
الیافی، عبدالکریم (1411 .(» ابوعبدااللهالحارثبن اسد المحاسبی وکتابه التوهم». التراث العربی. العدد
34 . 7- صص. 4
اینالجیق، شوقیه (1370» .(حارثبن اسد محاسبی و کتاب القصد او». ترجمه توفیق سبحانی. معارف.
. 108 80 - صص. 23ش
ابوعلیسینا (1375 .(معراجنامه. تصحیح نجیب مایل هروی. مشهد: آستان قدس.
بهمنی، کبری و سهیلا صلاحیمقدم (1394» .(بازگشت به مرکز در التوهم حارث محاسبی». مجله
انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی. ش35 .صص - 79 100.
پورنامداریان، تقی (1383 .(رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی. تهران: علمی فرهنگی
توکلی، طاهره ( 1387 ( .» تاریخ و فرهنگ اسلام: محاسبی زنجیرهای مفقود میان عرفان و تشیع .» مجله
مشکوه. ش . 98 صص102 -125 .
ساندرز، ن.ک. (1382 .(بهشت و دوزخ در اساطیر بینالنهرین. ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران:
کاروان.
سلطانی، سیما (1384» .(گناهان زنان در ارداویرافنامه». زن در توسعه و سیاست. ش13 .صص143 -
. 154
شمیسا، سیروس (1383 .(انواع ادبی . تهران: فردوس.
صلاحیمقدم، سهیلا (1386 .(بررسی تطبیقی جلالالدین محمد مولوی و ویلیام بلیک. تهران:
سوسن.
دهقان، مصطفی (1381» .(بررسی کتابشناختی: تاریخچه تحقیقات ارداویرافنامه». کتاب ماه تاریخ
و جغرافیا. ش63 .صص 15 -9 .
زرینکوب، عبدالحسین (1389 .(دنباله جستوجو در تصوف ایران. تهران: امیرکبیر.
غنی، قاسم (1386 .(تاریخ تصوف در اسلام. تهران: زوار.
ژینیو، فیلیپ (1386 .(ارداویرافنامه. ترجمه ژاله آموزگار. تهران: معین و انجمن ایرانشناسی فرانسه.
قلیزاده، خسرو (1387 .(فرهنگ اساطیر ایرانی برپایه متون پهلوی. تهران: پارسه.
کربن، هانری (1387 .(ارض ملکوت. ترجمه سید ضیاءالدین هشترودی. تهران: طهوری.
گیلگمش ( 1384 .(ترجمه احمد شاملو. چ3 .تهران: نشر چشمه.
مارک، هنری (1391» .(تعریف و عملکرد ادبیات تطبیقی .» ترجمه فرزانه علویزاده. فصلنامه ادبیات
تطبیقی. ش6 .صص -54. 73
محمود کاشانی، عزالدین (1382 .(مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه. اهتمام عفت کرباسی و برزگر
خالقی. تهران: زوار.
محاسبی، حارث (2008 .(آداب النفوس، ویلیه التوهم. بیروت، لبنان: مؤسسه الکتاب الثقافیه.
مفتاح، الهامه (1381» .(شامانگرایی و دین مغولان». مجله فرهنگ و تاریخ. ش43 .صص139 -188 .
مقابله، د. جمال (2010 .(تجلیات الإسراء و المعراج فی نثر العربی .عمان: دارإزمنه.
معصومی، غلامرضا (1388 .(دایرهالمعارف اساطیر و آیینهای باستانی جهان. ج1 .تهران: سوره مهر
نامورمطلق، بهمن (1391» .(سفرنامههای جهان مردگان» در تخیل و مرگ در ادبیات و هنر . بهکوشش علی عباسی. تهران: سخن. -
ندا، طه (1394 .(ادبیات تطبیقی. ترجمه حجت رسولی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. -
نجومیان، امیرعلی (1391 به«). سوی تعریفی تازه از ادبیات تطبیقی و نقد تطبیقی». مجله پژوهشهای ادبی. س9 .ش38 .صص115 -139.
نیبرنگ، ه.س. (1359 .(دینهای ایران باستان. ترجمه سیفالدین نجمآبادی. تهران: مرکز مطالعه فرهنگها.
Papan-matin, F. (2006). The Univeiling of Secrets Kashf al Asrar. Boston: Brill.