Examining the connection of national literature with the concept of "world literature"

Document Type : Original Research

Author
Arak University
Abstract
This article examines the connection of national literature with the concept of world literature. From Goethe's point of view, national literature is the opposite of the literature that he calls "world literature". But are national literatures in general and other literatures "against", "opposite", or "contrary" to the view of "world literature" or "next to" and “complementary" to world literature? It is obvious that world literature owes its life, maturity and development to national literature, if a work does not first enter the domain of national literature of a country, it is less likely that it can become the domain of world literary works. Of course, there is no direct connection between national literature and world literature, that is, there is no requirement that the work must be national in order to be included in the cycle of world literature. However, being national means achieving the necessary indicators and qualities at the national level, may provide the ground for the national effect to enter the national and international level. In fact, the richness of world literature may depend on the richness of national literature and vice versa. However, if there is no mention of national literature, there will be less news about world literature. This article tries to examine the relationship between national and world literature from a theoretical perspective.

Keywords

Subjects


اسماعیل‌پور، ابوالقاسم (۱۳۷۷). اسطوره بیان نمادین. تهران: سروش.
امن‌خانی، عیسی (۱۳۹۸). تبارشناسی نقد ادبی ایدئولوژیک در ایران معاصر: از انقلاب مشروطه تا انقلاب ۵۷. تهران: نشرخاموش
آرمسترانگ، کارن (۱۳۹۰). تاریخ مختصر اسطوره. ترجمۀ عباس مخبر. تهران: مرکز
بهار، مهرداد (۱۳۷۵). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه
جونز، ارنست و همکاران (1366). رمز و مثل در روانکاوی. ترجمه جلال ستاری. تهران: انتشارات توس.
رجایی، نجمه. 1381. اسطوره‌های رهایی: تحلیل روان‌شناسانه اسطوره در شعر عربی معاصر. مشهد: ادانشگاه مشهد.
رشیدیان، بهروز (1370). بینش اساطیری در شعر فارسی. تهران: نشر گستره.
سارلی، ناصرقلی (۱۳۸۷). زبان فارسی مهیار. تهران: هرمس
شفیعی کدکنی، محمدرضا (۱۳۹۰). با چراغ و آینه. تهران: سخن
شمیسا، سیروس (1378). نقد ادبی. تهران: انتشارات فردوس.
فتوحی، محمود (۱۳۹۶). درآمدی بر ادبیات‌شناسی: راهنمای اصول آموزش و پژوهش در ادبیات فارسی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی
کمبل، جوزف (۱۴۰۱). قدرت اسطوره. ترجمۀ عباس مخبر. تهران: مرکز
مسکوب، شاهرخ (۱۳۹۸). هویت ایرانی و زبان ایرانی. تهران: فروزان روز
Bodkin, Moud (1974). Archetypal Patterns in Poetry: Oxford University press.
Damrosch, David (2003). What is World Literature? Princeton: Princeton University Press
DHaen, Theo d’. (2012). The Routledge concise history of world literature. London : Routledge.
McNeill, Lynne S. (2013). Folklore Rules: A Fun, Quick, and Useful Introduction to the Field of Academic Folklore Studies. Utah State University Press
Pasewalck, S. (2012). Between National Literature and World Literature. Teaching literature in Germany today. Interlitteraria, 17, 211−224.
Samuels, Andrew, Bani Shorter & Fred Plaut (1992). A Critical Dictionary of Jungian Analysis. Routledge.
Walker, Steven F. (2002). Jung and the Jungians on Myth. Routledge.
Witzel, Michael E. J. (2013). The Origins of the World’s Mythologies. Oxford: OUP.