Figures of Speech, Visual Arrays: A Case Study of Abbas Kiarostami’s “Taste of Cherry”

Document Type : Original Research

Authors
1 phd of Persian Language and Literature in University of mohaghegh ardabili
2 Associate Professor of Persian Language and Literature in University of mohaghegh ardabili
Abstract
From ancient times, poets and writers have used rhetorical techniques and indirect expressions to convey their concepts. The use of these techniques is one of the fundamental differences between artistic language and other common language types such as scientific language, that is the language that tries to convey the concept to the audience with the most explicit terms and far from ambiguity. In cinema as a modern art, which has a deep and inseparable relationship with literature, figures of speech always help cinematographers to convey the concepts. The cinematographers, knowingly or unknowingly, supported by the linguistic and literary culture in which they have been raised, use these devices to illustrate their purposes.

The role of literature in cinema can be examined at three levels of language, image, and content. This study, focuses on the images and the case of “Taste of cherry” directed by by Abbas Kiarostami as one of the most prominent Iranian artists in cinema in order to use the images, their role in conveying the concepts and figures of speech used in the film. Investigating figures of speech in the image of a cinematic work makes the audience closer to the intellectual world of the filmmaker, reveals how his works interact with written literature, gives a deeper understanding regarding the link between the two arts, and shows the influence of the past written legacy in the cinema, as the most recent human art.

Keywords

Subjects


- اسکولز، رابرت.(1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمۀ فرزانه طاهری. چاپ دوم. تهران: آگاه.
- اجلی، علیرضا.(1387). «نشستن زیر درختان زیتون و چشیدن طعم گیلاس»(مروری بر فیلم‌شناسی عباس کیارستمی). گلستانه. شماره 87. صص 55-68.
- احمدی، بابک.(1370). تصاویر دنیای خیال. چاپ اول. تهران: مرکز.
- احمدی، بابک. (1388). از نشانه‌های تصویری تا متن. چاپ نهم. تهران: مرکز
- آرنهایم، رودولف. (1386). «فیلم و واقعیت». ترجمۀ حسن فیاد، سینما و سینماگران. چاپ دوم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- بازن، آندره.(1390). سینما چیست. ترجمه محمد شهبا. چاپ ششم. تهران: هرمس.
- جینکز، ویلیام. (1389). ادبیات فیلم (جایگاه سینما در علوم انسانی)، ترجمه محمدتقی احمدیان و شهلا حکیمیان. چاپ چهارم. تهران: سروش.
- حسینی، حسن.(1388). مشت در نمای درشت. تهران: سروش.
- خیام نیشابوری، عمر.(1372). رباعیات خیّام. تصحیح محمدعلی فروغی و قاسم غنی. تهران: عارف.
- داد، سیما.(1387). فرهنگ اصطلاحات ادبی. چاپ چهارم. تهران:مروارید.
- شمیسا، سیروس.(1386). معانی. ویراست دوم. تهران: میترا.
- شمیسا، سیروس.(1381). نگاهی تازه به بدیع. چاپ چهاردهم. تهران: فردوس.
- شوالیه،ژان و گربران، الن.(1384). فرهنگ نمادها. ترجمۀ سودابه فضایلی. ج 1. چاپ دوم. تهران: جیحون.
- شیخ مهدی، علی. (1381). «بررسی علل استقبال منتقدان غربی از فیلم‌های عباس کیارستمی». فارابی. شماره47. صص 13-34.
- ضابطی جهرمی، احمد.(1383). «شیوه‌های بیان در سینما». هنر. شمارۀ 62. صص 197-182.
- ضابطی جهرمی، احمد و دیگران. (1393). «شیوه‌های بیان شاعرانه در فیلم مستند». رادیو و تلویزیون. شماره 24. صص 142- 104.
- عقیقی، سعید(1378)، طعم گیلاس، تهران: سارنگ.
- فرخ زاد، فروغ.(1379). گزیده اشعار فروغ فرخ زاد. به کوشش محمد حقوقی. چاپ پنجم. تهران: نگاه.
- قیس رازی، شمس.(1388). المعجم فی معاییر اشعار عجم. تصحیح عبدالوهاب قزوینی و دیگران. چاپ اول. تهران:علم.
- متز، کریستین. (1378). «بررسی نظرات ژان میتری دربارۀ استعاره و نماد و زبان در سینما». ساختگرایی، نشانه-شناسی، سینما. به کوشش بیل نیکولز، ترجمه علاءالدین طباطبایی. تهران: هرمس.
- محصصی، محمدسعید.(1377). «از طلوع فجر تا طعم گیلاس». نقد سینما. شمارۀ 13. صص 83-89.
- محمد کاشی، صابره. (1380). «بررسی تطبیقی مؤلفه‌های زیبایی شناسی در هنر سنتی ایران و سینمای کیارستمی». فارابی. شماره 40. صص31-48.
- میتری، ژان.(1388). روان شناسی و زیبایی شناسی سینما. ترجمۀ شاپور عظیمی. چاپ اول. تهران: سورۀ مهر.
- میراحسان، میر احمد. (1382). «ادبیات تصویر» . فارابی. شماره 48. صص 96-83.
- میراحسان، میراحمد. (1380). «شالودۀ فلسفی سینمای رویکردگرای کیارستمی». کتاب ماه هنر. شماره 41 و 42. صص 56-54.
- نجل رحیم، عبدالرحمن.(1378). «طعم گیلاس؛ نمایشی از پیوند سرشت انسان با طبیعت». گفت‌وگو. شمارۀ 23. صص 114-127.
- والن، پیتر.(1363). نشانه‌ها و معنا در سینما. ترجمۀ عبدالله تربیت و بهمن طاهری. چاپ اول. تهران: سروش.
- همایی، جلال‌الدین.(1389). فنون بلاغت و صناعات ادبی. چاپ سی‌ام، تهران: هما.