A Comparative Investigation of Laghatah (Foundling) and Probably I Am Lost Novels Based on Maureen Murdock’s Theory

Document Type : Original Research

Authors
-
Abstract
Laghatah, written by Abd al-Halim Abd Allah, and Probably I Am Lost, written by Sara Salar, are two examples of texts dealing with the status of women in a patriarchal society. The protagonists of Laghatah and Probably I Am Lost are named Leili and Ravi, respectively. Both novels’ protagonists are women limited by the society norms and their social role. Despite various turbulence, they experience an internal journey to achieve perfection. The present study investigated both novels comparatively based on Maureen Murdock’s theory using analytical-descriptive method. The paper aims to investigate the sequence of female heroes’ actions in Laghatah and Probably I Am Lost? Accordingly, the text structure of both novels as well as a set of their textual connections were evaluated and described through Murdock’s theory. The results showed that the sequence of Leili’s actions in Laghatah and Ravi’s in Probably I Am Lost follows a ten-stage model, including: passing from femininity, identification with men, tests path, imaginary success, being rejected as a powerful woman, falling in front of the goddess, femininity renewal, removing the gap between mother and daughter, finding the internal man, and reaching beyond duality.

Keywords

Subjects


الف) کتاب‌ها
إسماعیل، عزالدین (1967م). الشعر العربی قضایاه وظواهره الفنیه والمعنویه. ط3. القاهره: دار الکتاب العربی.
بلای، رابرت (1384ش). مردِ مرد. ترجمه: معتمدی، فریدون. چ1. تهران: مروارید.
ترقی، گلی (1387ش). بزرگ‌بانوی هستی. چ2. تهران: نیلوفر.
حلیفی، شعیب (2002م). الرحله فی الأدب العربی: التجنیس، آلیات الکتابه، خطاب المتخیّل. ط1. المغرب: الدار البیضاء.
زیرافا، میشیل (1986م). الأسطوره والروایه. ترجمه: صبحی حدیدی. ط1. المغرب: الدار البیضاء.
ژیران، فلیکس (1385ش). اساطیر یونان. ترجمه: اسماعیل‌پور، ابوالقاسم. چ3. تهران: کاروان.
سالار، سارا (1387ش). احتمالا گم‌ شده‌ام. چ1. تهران: چشمه.
عبدالله، محمد عبدالحلیم (1945م). لقیطه. ط1. القاهره: دار مصر.
فرای، نورتروپ (1384ش). صحیفه‌های زمینی. ترجمه: رهنما، هوشنگ. چ1. تهران: هرمس.
فریزر، جیمز جرج (1383ش). شاخه زرین: پژوهشی در جادو و دین. ترجمه: فیروزمند، کاظم. چ1. تهران: آگاه.
فوغلر، کریستوفر (2012م). دلیل السیناریست. ط1. دمشق: وزاره الثقافه.
القنطار، کمال (2014م). رحله فی اللانهایه. ط1. دمشق: الهیئه العامه السوریه للکتاب.
کامبل، جوزیف (2003م). البطل بألف وجه. ط1. دمشق: دار الکلمه.
لاهیجی، شهلا؛ کار، مهرانگیز (1381ش). شناخت هویت زن ایرانی. چ3. تهران: مطالعات زنان.
مرداک، مورین (1393ش). ژرفای زن‌بودن. ترجمه: موحد، سیمین. چ1. تهران: بنیاد فرهنگ زندگی.
مورنو، آنتونیو (1386ش). یونگ و خدایان و انسان مدرن. ترجمه: مهرجویی، داریوش. چ4. تهران: مرکز.
یونگ، کارل گوستاو (1368ش). چهار صورت مثالی. ترجمه: فرامرزی، پروین. چ1. مشهد: آستان قدس رضوی.
...................................، (1371 ش)، خاطرات، رویاها، اندیشه، ترجمه پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی.
...........................، (1359ش )، انسان و سمبل‌هایش، ترجمه ابوطالب صارمی، چاپ دوم، تهران: پایا.
ب) مجلات
جرجور، مهی (2008م). «ما بین الأدب المقارن والتناص». أوراق جامعیه. السنه16. العدد30. صص 1-18.
طاهری، محمد؛ آقاجانی، حمید (1392ش). «تبیین کهن‌الگوی سفر قهرمان بر اساس آرای یونگ و کمپل در هفت‌خوان رستم». دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب: ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. دوره9. شماره32. صص 102-122.
غلوم، ابراهیم عبدالله (1992م). «التوظیف الأسطوری فی تجربه القصه القصیره فی الإمارات العربیه المتحده». القاهره: الفصول. المجلّد11. العدد2. صص 264-277.
نظری منظم، هادی (1389ش) .«ادبیات تطبیقی: تعریف و زمینه‌های پژوهش». دانشگاه شهید باهنر کرمان: ادبیات تطبیقی. سال 1. شماره2، صص: 221-237.
ولی تبار، زهرا؛ حسین ثابت، فریده (1396).«نقش افکار خودکار منفی، نگرش‌های منفی و خاطرات مزاحم در افسردگی». فصلنامه مطالعات روان‌شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی. سال هفتم. شماره 26. صص 165-179.
ج) لاتین
Cuddon, J. A. & Preston ,Claire,1998, A Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. Oxford UK: Blackwell.
Dowling, Colette (1982). The Cinderella Complex: Women's Hidden Fear of Independence. New York: Continuum.
Indick,W. (2004). »Classical Heroes in Modern Movies: Mythological Patterns of the Superhero«. Boston: Journal of Media Psychology,Vol. 9, No.3. Pp 1-14.
Rensma, Ritske (2009). The Innateness of Myth: a New Interpretation of Joseph Campbell's Reception of C.G. Jung, New York: Continuum.
von, M. (2002). Dreams: A study of the dreams of Jung, Descartes, Socrates, and other historical figures. Boston, MA: Shambhala.