Development of Creature Characters in Narrative Literature and Animated Movies

Document Type : Original Research

Authors
1 Academy Member
2 Tarbiat Modares University
Abstract
This study focuses on the effective aspects of the audience's belief in characters as crechers in the selected works from narrative literature and animated films. In this regard, the collective memory and the factors affecting its memory and its communication function are investigated in the personality components of the animated feature film that are aimed at the cognition, belief and interest of the audience. In addition, given the need to find a suitable place for the personality of Iranian animated filmmakers who can compete with popular characters from a global audience point of view, the researcher needs to study and understand the personality components and factors influencing personality. It examines and recognizes the main characteristics of personality belief in the audience and its process in memory. The question of how personality is processed according to the collective memory of the audience is examined and answered qualitatively by content analysis with a descriptive-interpretive approach based on theories of psychologists such as Carl Gustav Jung, Alfred Adler, as well as researchers such as Victoria Grace Walden. given. In order to address the issue of collective memory functions in dealing with audience believability, it is necessary to analyze the narratives and visual works in this field by examining and analyzing the selected characters in the story and then the nature of the personality and the factors affecting memory.

Keywords

Subjects


. ابراهیمی، معصومه، (۱۳۹۱)، «ا دبیات و زبانها ادبیات تطبیقی»، بهار و تابستان، شماره۶، صص 1-30
2. اسماعیل‌پور، ابوالقاسم، (۱۳77)، «اسطوره، بیان نمادین»، چاپ اول، تهران، انتشارات سروش
3. آل عمران، مهدی. (1380)، «این غول ها از کجا آمده اند»، اردیبهشت، مجله کتاب ماه کودک
4. بروجردی، سید محمد ابراهیم، (١٣٦٦)، تفسیر جامع، چاپ ششم، تهران، انتشارات صدر
5. بهدانی، مجید. مهرپویا، حسین، (۱۳۹۳)، «گذری بر جدال اژدها در هنر ایران»، جلوه هنر. دوره جدید، ش4
6. ﭘﻮر اﺑﺮاﻫﯿﻢ ﮔﻠﺮودﺑﺎری، ستار، (۱۳۸۴)، «دنیای مرموز جن»، قم، انتشارات صبح پیروزی
7. حافظ‌نیا، محمدرضا، (۱۳۹۳)، «.مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی»، تهران، انتشارات سمت
8. حسینی، سیدحسام‌الدین، (1391)، «نقش فرشتگان در تدبیر جهان در قرآن و عهدین، ادیان، مذاهب و عرفان ،ادیان و عرفان»، پاییز و زمستان، سال چهل و پنجم، شماره2، صص11-18
9. حسینی، مریم، (۱۳۸۶)(۱۳۸۷)، «پری در شعر مولانا»، فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س). ش۶۸،۶۹.
10. حسینی، مریم و سارا پورشعبان (۱۳۹۱)« اسطوره های ترکیبی پیکرگردانی در هزار و یک شب، ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی»، صص ۸۳-۵۷
11. دادور، ابوالقاسم و منصوری، الهام، (۱۳۸۵)، «نمادهای ایران و هند در عهد باستان»، تهران، دانشگاه الزهرا،
12. دارا، مریم، (1368)، «با نگاهی بر اژدها و چند اژدهاکش ایرانی»، کتاب ماه ادبیات، ش 2، تهران،
13. رستگار فسایی، منصور، (1379)، «اژدها در اساطیر ایران»، تهران، توس
14. رستگارفسایی، منصور، (۱۳۸۳)، «پیکرگردانی در اساطیر»، چاپ اول، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
15. رستگار فسایی، منصور، (1388)، «پیکرگردانی در اساطیر، چاپ دوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
14. زلیکانی تلاوکی، کمیل و رحیمی پطرودی، علی، (۱۳۹۶)، «آفرینش انسان در قرآن کریم، مطالعات راهبردی علوم انسانی و اسلامی، تابستان شماره۷
15. سرکاراتی، بهمن، (1378)، «سایه های شکار شده»، تهران، قطره
16. شریف زاده. محمدرضا و فیضی مقدم، الهه، (۱۳۹۷)، «مطالعه تطبیقی نقش اسفنکس در هنر هخامنشی و هنر سلجوقی»، ماهنامه باغ نظر، ش (۶۴) ۱۵، صص 53-70
17. شهیدی مازندرانی، حسین، (1380)، «مرزهای ایران و توران بربنیاد شاهنامه فردوسی، تاریخ روابط خارجی»، ش ۸-۷
18. فردوسی.ابولقاسم، (1381)، «شاهنامه بر اساس نسخه مشهور به چاپ مسکو» چاپ اول، تهران، علم
19. کمپبل، جوزف، (۱۳۸۹)، «قهرمان هزار چهره»، ترجمه، شادی خسرو پناه، چاپ چهارم، مشهد، گل آفتاب
20. هال، جیمز، (۱۳۹۳)، «فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب»، ترجمه، رقیه بهزادی. تهران، فرهنگ معاصر
21. هزار و یک شب، (1386)، ترجمه، عبداللطیف تسوجی، جلد اول و دوم، چاپ دوم، تهران، هرمس
22. یونگ، کارل گوستاو، (1384)، «انسان و سمبولهایش»، ترجمۀ، محمود سلطانیه، چاپ پنجم، تهران، جامی
23. یونگ، کارل گوستاو، (7813)، «انسان و سمبول هایش»، ترجمه، محمود سلطانیه، تهران، جامی

24. Burch, Noel& Seker and Warburg. (1973). Theory of Film Practice. London.
25. Barrier, Michael, (1999). Hollywood Cartoons: American Animation in Its Golden Age. New York.: Oxford University Press.
26. Campbell, J. & Moyers, B. (1989). The power of myth. Edited by B.S. Flowers. Toronto Doubleday, Canada.
27. Campbell, J. (1993). The hero with a thousand faces. Fontana, London.
28. Eliade, Mircea. (1986). The Encyclopedia of Religion. (essay subject: shape shifting, by: James P. Carse.)
29. Papapetros, Spyros (2012). On the Animation of the Inorganic. London: University of Chicago Press.
30. Film Critics Pick the Best Movies of the Decade" Metacritic. (2012)3 January Archived from the original on 24 March 2017. Retrieved 4 September.
31. Mune, le gardien de la Lune, magnifique et touchant". LExpress.fr. Retrieved 2016-03-09.
32. Spirited Away by Miyazaki" FPS Magazine. Archived from the original on 19 May 2014. Retrieved 11 August 2013.
33. Jacobs, Cristopher (2017). Film Theory and Approaches to Criticism, or What did that movie mean?” Projections.pp17-30.
34. McGowan David (2017). And they lived happily ever after???!, Adaptation of Literature in the Animated Feature Films Snow White and the Seven Dwarfs and Gulliver’s Travels. Peer English 70-85.
35. The 50 Best Movies of the Decade (2000–2009). Paste Magazine. 3 November. Archived from the original on 12 December 2011. Retrieved 14 December 2011.
36. The 75th Academy Awards (2003). Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Archived from the original on November 28, 2017. Retrieved December
37. Disney W. (1937). Snow White and the Seven Dwarfs, New York.
38. Pointer Ray (2017). The Art and Inventions of Max Fleischer: American Animation Pioneer. McFarland & Company Inc. Jefferson, North Carolina.
39. Mitenbuler Reid (2021). Wild Minds: The Artists and Rivalries That Inspired the Golden Age of Animation. Grove/Atlantic, Incorporated.