On the Place of Poetry in Baumgarten`s Aesthetics with comparision to Kant's View

Document Type : Qualitative Research

Author
assistan professor. Art studies department. Faculty of art, semnan university
Abstract
This article attempts to answer the following questions in a descriptive-analytical way: What is the reason for Baumgarten`s use of poetry to demonstrate the independence of aesthetics? What are Kantchr('39')s views on the place of poetry in aesthetics? and what are the differences between them on this issue? The purpose of this article is to clarify the superior art of one of the followers of the rationalist school by looking at Kantchr('39')s view. The results show that due to the beliefs of many aestheticians the words and the sounds are one of the most important aspects of the human soul`s motivating. In the Age of Enlightenment, Baumgarten continued by examining the influence of words and its effect on the emotions, passions by referring to the Christian belief, especially in one of the pietist`s campaigns the Protestantism. Kant separates poetry from rhetoric as a whole, he thought about his attitude, especially about the beauty associated with fine arts such as poetry, the relation between form and content of words, the rich content of words, and the grandeur of content and dignity similar to Baumgarten. The prominent difference is in the free play that Kant considers the poetry between sensibility and understanding and in the natural beauty with regard to form and the independent beauty in the fine arts. Free play has not come to Baumgarten`s ideas. Nor is there any trace of Baumgarten`s perfection in the beauty of the pure form or the free beauty in the Kantian approach to poetry.

Keywords

Subjects


منابع
آفرین، فریده (1398). «نگرش زیباشناختی به موتیف اسلیمی در هنر اسلامی با توجه به زیبایی آزاد و وابستة کانت». متافیزیک. ش 38. پاییز و زمستان. صص 97-116.
برنهام، داگلاس (1398). درآمدی بر نقد قوه حکم. ترجمه: محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: نی.
دیکی، جورج (1396). قرن ذوق اویسه فلسفی ذوق در قرن هجدهم. ترجمه: داود میرزایی و مانیا نوریان. تهران: حکمت.
سوانه، پیر (۱۳۹۳). مبانی زیبا‌شناسی. ترجمه: محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: ماهی.
کاپلستون، فردریک چارلز ( 1373). از ولف تا کانت. ترجمه: اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر. تهران:‌ انتشارات علمی و فرهنگی.
کاسیرر، ارنست (1389). فلسفه روشنگری. ترجمه: یدالله موقن. تهران: نیلوفر.
کانت، ایمانوئل (1393). نقد قوه حکم. ترجمه: عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشرنی.
کوکلمانس، یوزف. ی (1388). هیدگر و هنر. ترجمه: محمدجواد صافیان. تهران: پرسش.
گایر، پل (۱۳۹۴). زیبایی‌شناسی آلمانی در قرن هجدهم (دانشنامه فلسفه استنفورد). ترجمه: سید مسعود حسینی. تهران: ققنوس.
لوینسون، جرولد. گایر، پل (1387). زیبایی‌شناسی فلسفی و تاریخ زیبایی‌شناسی جدید. ترجمه: فریبرز مجیدی. تهران: فرهنگستان هنر.
وود، آلن. و (1396). کانت. ترجمه:‌ عقیل فولادی. تهران: نشر نگاه معاصر.



-Baumgarten, Alexander (1954). Reflections on Poetry. trans and ed: Karl Aschenbrenner and William B. Holter. Berkeley: University of California Press.
-Dyck, Corey. W (2018). “Between Wolffianism and Pietism: Baumgarten's Rational Psychology”. In Fugate, Courtney.D. and John Hymers (eds.), Baumgarten and Kant on Metaphysics. Oxford University Press, available at URL: https://philpapers.org/archive/ DYCBWA-2.pdf.
-Kant, Immanuel (1996). Anthropology from a Pragmatic Point of View. trans: Victor Lyle Dowdell. Carbondal: Southern Illinois University Press.
-Leibniz, Gottfried. W (1969). Philosophical Papers and Letters. trans and ed: Leroy. E. Loemker. Dodrecht-Holland: D. Reidel Publishing Company.
-McQuillan, J.Colon (2014). “Baumgarten on Sensible Perfection”. Philosophica. N(44). Lisbon. pp: 47-64.
-Penny, Laura (2008). “The Height of all Arts: Kant and Poetry”. Philosophy and Literature. Vol 32, N (2). October. pp: 273-283.