بررسی تطبیقی «بَکَتِ الرَّباب» خاقانی و «قِفا نَبْکِ» امرؤالقیس

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولایت
2 استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه ولایت
چکیده
خاقانی، این سراینده­ی خودباور از هم­روزگارانش کسی را سزاوار همتازی نمی­بیند و می­گوید: «بل مرا این مراست با قدما». از این روی به هماوردی با شاه شاعران عرب، رأس عمود شعری، جندح بن حجر الکندی نامور به امرؤالقیس برمی­خیزد و «قِفا نَبْکِ» او را قفا می­زند. روشن است که بررسی چنین ادعایی باید در سروده­های تازی خاقانی، این سراینده­ی ذواللسانین انجام گیرد پس نگارندگان در پژوهش پیش­روی برای رسیدن به شناختی تازه از منش دو سراینده، با بهره­گیری از روش ادبیات تطبیقی به سنجش «بَکَتِ الرَّباب» خاقانی و«قِفا نَبْکِ» امرؤالقیس پرداخته و ­کوشیده­اند که نگاه خاقانی را در برخورد با معلقه­ی امرؤالقیس ارزیابی کنند. برای دست­یافتن به خواسته یاد شده، نخست در روساخت به کاوش وزن، قافیه، زبان و واژگان پرداخته و سپس در زیرساخت، گریه بر اطلال و دمن، زمان و جایگاه آن در اندوه سرایندگان، چگونگی پرداختن به مکان و چرایی آن، شیوه­ی شاعری هر یک در خودستایی، صراحت امرؤالقیس و عفت خاقانی در عشق­بازی، نگرش سرایندگان به صبح و شب و سرانجام پیوند خاقانی و امرؤالقیس با پدیده­ها را بررسی کرده و نشان داده­اند که خاقانی فراخور درون­مایه، وزن را دگرگون کرده؛ قافیه را همزه آورده تا چامه را بلندتر بسراید؛ به واژگان امروالقیس، کاربردی دیگر بخشیده؛ تصاویری نو آفریده؛ برخلاف سراینده تازی، در گذشته به سر نبرده و آشکارا از سرآمدی ادبی خویش می­گوید. عشق­ورزی امرؤالقیس بی­پروا ولی عشق خاقانی عفیف بوده؛ سراینده ایرانی توصیف­گر صبح ولی سراینده تازی همدم شب است. البته خاقانی شیوه پرداختن به پدیده­ها را نیز گونه­ای دیگر کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ابن رشیق، أبو علی الحسن بن رشیق القیروانی الأزدی (1981). العمده فی محاسن الشعر وآدابه. المحقق: محمد محیی الدین عبد الحمید. الطبعه الخامسه. بیروت: دار الجیل.
ابن سلام الجمحی، محمد (بی‌تا). طبقات فحول الشعراء. شرح: محمود محمد شاکر. القاهره: دارالمعارف للطباعه والنشر.
ابن منظور، جمال‌الدین محمدبن مکرم (1405 ه). لسان العرب. قم: ادب الحوزه.
أبو دیب، کمال (1986). الرؤی المقنعه نحو منهج بنیوی فی دراسه الشعر الجاهلی. القاهره: الهیئه المصریه العامه للکتاب.
احمدیان، قدیمه و عچرش، خیریه (1386). «الغزل العذری من العصر الجاهلی إلی العصر الأموی». کاوش‌نامه. سال هشتم. ش 15. صص 149- 172.
الإسکندری، أحمد و عنانی، مصطفی (بی‌تا). الوسیط فی الأدب العربی و تاریخه. قاهره: دارالمعارف.
الإصفهانی، أبوالفرج علی بن الحسین (2002). کتاب الأغانی. تحقیق: إحسان عباس، ابراهیم السعافین و بکر عباس. بیروت: دار صادر.
امرؤ القیس (2004). دیوان امرؤ القیس. شرح: عبد الرحمن المصطاوی. الطبعه الثانیه. بیروت: دارالمعرفه.
بیطاط، راویه و قیعص، فتیحه (2021). «شعریه الزمن فی مقدمات القصائد الجاهلیه من خلال نمادج مختاره». الجزائر: جامعه محمد الصدیق بن یحیی- جیجل (رساله الماجستیر).
پرنیان، موسی و رضایی، شمسی (1391). «شگردهای بلاغی با اعلام جغرافیایی در شعر خاقانی و ناصر خسرو». پژوهشنامه نقد ادبی. دوره یکم. شماره 2. صص 41- 63.
پشت‌دار، علی‌محمد و شکردست، فاطمه (1396). «صور خیال در معلقه امرؤالقیس». بلاغت کاربردی و نقد بلاغی. سال دوم. شماره 3 .صص 57- 71.
پارسا، سید احمد (1388). «بررسی میزان تأثیرپذیری منوچهری دامغانی از معلقه امرؤالقیس» پژوهش های زبان و ادبیات فارسی. شماره 3. صص 19- 34.
پیشوایی، محسن (1379). «طبیعت در معلقه امروالقیس». ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. شماره 155. صص 143- 161.
خاقانی، أفضل الدّین بدیل (1375). دیوان خاقانی. ویراسته‌ی میرجلال‌الدین کزازی. تهران: نشر مرکز.
خاقانی، أفضل الدّین بدیل (1349). منشآت خاقانی. تصحیح: محمد روشن. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
خدیوپور، روح‌الله و پارسایی، فاطمه (1393). اعلام جغرافیایی دیوان خاقانی. چاپ اول. تهران: صداقت.
الخفاجی، محمد عبدالمنعم (1992). الحیاه الأدبیه فی العصر الجاهلی. ط.1. بیروت: دارالجیل.
دشتی، علی (1355). خاقانی شاعری دیرآشنا. چاپ دوم. تهران: امیرکبیر.
الزبیدی، شیماء محمد کاظم (2015). «اشکالیه المعنی فی شعر امرئ القیس والنابغه الذبیانی الدلاله الرمزیه للیل». مجله العلوم الإنسانیه (جامعه بابل). المجلد 22. صص 1- 9.
شعبانی، سروش و نیکوبخت، ناصر (1398). «پیوند ساختار قصیده با زمینه و زمانه جاهلی». تاریخ ادبیات. شماره 85. صص 147- 169.
العامری، شاکر و طاهری، مهدی (1389). «الشعر الجاهلی فی حقیقته مدح». ادب عربی. سال دوم. شماره 2. صص 41- 58.
عاملی کفعمی، ابراهیم بن علی (1405هـ). المصباح. قم: انتشارات رضی.
عطوان، حسین (بی‌تا). مقدمه القصیده العربیه فی الشعر الجاهلی، قاهره: دار المعارف.
عرب، عباس و صدیقی، کلثوم (1390). «نمود پارناسیسم در معلّقه امرؤالقیس». زبان و ادبیات عربی. شماره 4. صص 95- 121.
عیدان، اخلاص محمد و هادی، صلاح کاظم (2013). «سیمیائیه المکان فی شعر امرئ القیس». مجله کلیه الآداب (جامعه بغداد). العدد 104. صص 1- 20.
ضیف، شوقی (بی‌تا). تاریخ الأدب العربی: العصر الجاهلی. ط 22. قاهره: دار المعارف.
الفاخوری، حنا (1986). الجامع فی تاریخ الأدب العربی: الأدب القدیم. ط.1. بیروت: دارالجیل.
فتوحی رودمعجنی، محمود (1385). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
فروزانفر، بدیع الزمان (1369). سخن و سخنوران. تهران: انتشارات خوارزمی.
الفیفی، عبدالله بن أحمد (2014). مفاتیح القصیده الجاهلیه: نحو رؤیه نقدیه جدیده. إربد: عالم الکتب الحدیث.
قائمی، مرتضی؛ طاهری‌نیا، علی‌باقر؛ صمدی، مجید (1388). «فضای موسیقیایی معلقه‌ی امرؤالقیس». انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی. شماره 12. صص 107- 134.
قادری، فاطمه و برادنیا، سجاد (1394). «از «قفا نَبْکِ» تا «بوی جوی مولیان» بررسی شیوه شاعری «امرؤالقیس» پدر شعر عربی و «رودکی سمرقندی» پدر شعر فارسی». انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی. شماره 34. صص 129- 154.
القرشی، أبو زید (بی‌تا). جمهره اشعار العرب. بیروت: دار صادر.
القرشی، نصیر خلف عباس (2021). «الحزن المبالغ فیه فی المقدمه الطللیه عند امرئ القیس: المعلقه أنموذجا»، مجله العلوم الإسلامیه (جامعه تکریت). المجلد 12. العدد 7. صص 251- 264.
کزازی، میرجلال‌الدین (1368). رخسار صبح. چاپ اول. تهران: نشر مرکز.
کوهستانیان، آرمان (1402) «بن مایه های غنایی در تازی سروده های خاقانی». پژوهشنامه ادب غنایی. شماره 40. صص 211- 228.
مرعی، محمد سعید حسین (2007). «الحوار فی الشعر العربی القدیم شعر امرئ القیس انموذجا». مجله جامعه تکریت للعلوم الانسانیه. المجلد 14. العدد 3. صص 60- 99.
مشهدی، محمدامیر؛ کوهستانیان، آرمان؛ جاقوری، فاطمه (1393). «بررسی تطبیقی دو چامه تازی از خاقانی و بحتری». نشریه ادبیات تطبیقی. سال 6. شماره 11. صص 275- 293.
معین، محمد (1353). فرهنگ فارسی. تهران: امیرکبیر.
هدایت، رضاقلی‌خان (1344). تذکره ریاض العارفین. به کوشش محمدعلی گرکانی. تهران: انتشارات محمودی.
یموت، غازی (1992). بحور الشعر العربی: عروض الخلیل. ط. 2. بیروت: دارالفکر اللبنانی.