1- دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل.
2- استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل ، arabighalam@yahoo.com
چکیده: (1297 مشاهده)
رمانهای لقیطه نوشته عبدالحلیم عبدالله و رمان احتمالا گم شدهام نوشته سارا سالار نمونه خوبی از متونی است که به وضعیّت زن در جامعه ای مردسالار می پردازد. لیلی، قهرمان اصلی رمان لقیطه است و قهرمان اصلی رمان احتمالا گم شدهام، خود روایتگر رمان است. قهرمان هر دو رمان زنانی هستند که هنجارهای جامعه و نقشهایی که در اجتماع پذیرفتهاند، آنها را محدود کردهاست و با وجود آشفتگیهای متعدد، برای رسیدن به کمال، سفری درونی را تجربه می کنند. مقاله حاضر در نظر دارد با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی تطبیقی این دو رمان بر مبنای نظریه مورین مرداک بپردازد. هدف این مقاله پاسخگویی به این پرسش است که توالی اعمال قهرمان زن در رمانهای لقیطه و احتمالا گم شدهام چگونه است؟ بر این اساس، سازههای متن دو رمان و مجموعهای از روابط متنی آن با نظریه مرداک ارزیابی و توصیف شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که توالی اعمال لیلی در لقیطه و راوی در احتمالا گم شدهام، از الگویی ده مرحله ای تبعیت میکند که عبارت است از: گذار از زنانگی، هم ذاتپنداری با مردان، مسیر آزمونها، موفقیت خیالی، نه گفتن زن قوی، هبوط نزد الهه، تجدید زنانگی، علاج شکاف میان مادر و دختر، یافتن مرد درون و رسیدن به ماورای دوگانگی.