«مطالعه نوع طبیعت و نگرش به آن در آثار گوته و نقاشی‌های فردریش و رونگه»

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان
2 دانشیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان
چکیده
مسئله پژوهش این است که وجه مشخص نگرش گوته به طبیعت و تصویر طبیعت در آثار نقاشان رمانتیک آلمان چیست؟ براین اساس به شیوه توصیفی-تطبیقی وجه مشخص نگرش آنها به طبیعت واکاویده می‌شود. گوته مخصوصا در دوران جوانی علاوه بر تأثیری که از روسو، هردر و جنبش پیشارمانتیک طوفان و تلاطم گرفته، بیشتر نگرش رمانتیک به طبیعت داشته و در مجموع طبیعت برای او، در اشعار و برخی آثار معنی زندگی جوامع اولیه، سادگی و دست‌نخوردگی در مقابل تمدن (روسو)، فی‌البداهگی و خودجوشی طبیعت درهم‌آمیخته با زندگی و هنر مردمان، طبیعت زیبا و خدا است که همگی به‌نوعی تلقی رمانتیک از طبیعت محسوب می‌شود. با اینکه او از کلاسیسم هم دفاع می‌کند در فاوست متأثر از دیدگاه بصری هنرمندان رمانتیک به نظر می‌رسد این پژوهش از مطالعه نگرش فردریش و رونگه به طبیعت به این نتیجه می‌رسد آن دو بیشتر به طبیعت به عنوان وجه یا درجه‌ای از تحقق ذهن یا سوژه می‌نگرند تلقی رمانتیک‌تری است. فردریش از سمبولیسم عرفگرای آثار اولیه‌اش به سمت ناتورالیسم شاعرانه و پالایش یافته‌تری بر اساس حال و هوای گوته حرکت کرد و زاویه دید سوژه را در نقاشی‌ها به طبیعت مد نظر داشت. رونگه برغم توصیه گوته، در زندگی کوتاه مدت خود مفهوم رمانتیک «هیروگلیف طبیعت» را به ­عنوان عنصر اساسی زبان و فرهنگ نشان داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آفرین، فریده، عبدنیکفرجام، بیتا، (1400)، زیباشناسی گردشگری بر اساس نگرش کانت به طبیعت در نقد قوه حکم، پژوهش‌های فلسفی ، 37: 569-552
اصغری کلجاهی، مریم و سیاوش‌پور، بهرام، (1394)، بررسی روند رابطه معماری، طبیعت و انسان، مقاله ارائه شده درکنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط زیست؛ افق‌های آینده، نگاه به گذشته، بازیابی شده در وب‌سایت www.sid.ir.
-باراش، موشه، (1400)، نظریه های هنر از وینکلمان تا بودلر جلد دوم ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، تهران گیلگمش چشمه.
-بلخاری قهی، حسن و محمدی وکیل، مینا، (1397)، دلایل فقدان منظره‌نگاری در نقاشی ایرانی با توجه به اتیمولوژی واژه طبیعت در زبان فارسی، نشریه رهپویه هنر/ هنرهای تجسمی، 1: 47-46.
بیزر، فردریک، (1400)، رمانتیسم آلمانی، مفهوم رمانتیسم آلمانی اولیه، ترجمه: سید مسعود آذرفام، تهران: نشر ققنوس.
پارسونر، گلن، (1389)، زیبایی‌شناسی و طبیعت، ترجمه: زهرا قیاسی، تهران: رشد آموزش
پرسلی، جان بوینتن، (1394)، آلمان و گوته، ترجمه ابراهیم یونسی،
URL1:https://rasekhoon.net/article/show/1098064/%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DA%AF%D9%88%D8%AA%D9%87
پرهام، سیروس، (1345)، رئالیسم و ضدرئالیسم، چاپ سوم، تهران: انتشارات نیل

روسو، ژان ژاک، (1388)، امیل؛ رساله‌ای در باب آموزش‌وپرورش، ترجمه: غلامحسین زیرک‌زاده، تهران: انتشارات ناهید
سید خشک‌بیجاری، سیده سمیرا، (1399)، «تفاوت ‌نگرش‌ به ‌‌طبیعت‌ در ‌مکتب‌های ‌ادبی‌ کلاسیسم‌، رومانتیسم، ناتورالیسم و سمبولیسم و بازتاب آنها در شعر معاصر فارسی»، سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی، 49: 236.
کریمی، محمدرضا، مدرسی، فاطمه، عبیدی نیا، محمدامیر، (1401)، گوته و خاستگاه ادبیات جهانی، پژوهش‌های ادبیات تطبیقی، 1 (2)، 25-69
وانسلوف، ویکتور ولادیمیر وویچ، (1398)، استتیک رمانتیسم، ترجمه بابل دهقان، تهران: اشاره.
وایلدر، جسی برایانت، (1395) تاریخ هنر، ترجمه صفورا برومند، تهران: آوند دانش.
هاج، نیکولا، (1400)، تاریخ هنر نقاشی از جیوتو تا زمان حاضر، ترجمه سعید خاوری نژاد، رشت: دولتمرد.

-Arraes, E., (2017) The aesthetic dimension of landscape, Principios: Revista de Filosofia Natal, v. 24, n. 45, set.-dez. 2017. ISSN1983-2109. DOI: http://dx.doi.org/10.21680/1983-2109.2017v24n45ID12634
-Arraes, E.,(2018), the Sensitive Apprehension of Nature in Goethe and humbolt, Paisag. Ambiente: Ensaios, São Paulo, n. 42, p. 11-22, jul./dez., 2018 University,URL=<https://plato.stanford.edu/archives/sum2016/entries/environmental-aesthetics/>.
-Allert, B., (2007), Goethe, Runge, Friedrich: On Painting in The Enlightened Eye Goethe and Visual Culture pp: 73–91https://brill.com/display/book/edcoll/ 9789401203753/ B9789401203753-s005.xml
-Bohm, A., (2013), Goethe and the Romantic, in The Literature of German Romanticism, Edited by Dennis F. Mahoney Published online by Cambridge University Press URl 2: https://www.cambridge.org/core/books/abs/literature-of-german-romanticism/goethe-and-the-romantic/B59FDFC23C1EC7CB097922BDC651F88F
-Cage, J., (1980) Goethe on Art, Berkely and Los Angeles University of Callifornia press.
-Cauquelin, A. (2007), A invenção da paisagem, Tradução Marcos Marcionilo, São Paulo: Martins Fontes
-GOETHE, J. W. V, (2009), Os sofrimentos do jovem Werther [1774], Tradução Erlon José Paschoal, São Paulo: Estação Liberdade.
-GOETHE, J. W. V., (2017a), De minha vida: poesia e verdade, Trad, Maurício de Mendonça Cardozo, São Paulo: Editora Unesp.
Gorra, M. E., (2004). The Bells in Their Silence: Travels Through Germany. Princeton University Press.
- Hofmann, W.. (2000). Caspar David Friedrich. Translated by Whittall, Mary. London: Thames & Hudson.
- Koerner, J. L. (1995) [1990]. Caspar David Friedrich and the Subject of Landscape. New Haven: Yale University Press.
-Janson, H. W.. Davies, Penelope J. E, W. (Horst Woldemar), (2011), »Janson` s History of Art : the Western Tradition / Penelope J.E. Davies«. [et. al], -- 8th ed, Manufactured in the United States of America.
-Nicholls, A., (2002) Goethe, Romanticism and the Anglo-American Critical Tradition University of Ballarat https://www.erudit.org/en/journals/ron/2002-n28-ron560/007207ar/
-McCOY , I.,(1928), the Nature Element In Goethe's Works 1765 - 1788, University of Kaneas.

-Worley, Sh., (2012), "Philipp otto Runge And The Semiotic Language Of Nature And Patriotiism", (1650-1850): Ideas, Aesthetics, and Inquiries in the Early Modern Era, Volume 19.229-248.