متن بر پردۀ ذهن : دو نسخه از یک روایت

نویسنده
دانشگاه تبریز
چکیده
پر واضح است که نظریات «تصویر شناسی» و «بینامتنیت» که بر قاعدۀ قیاس استوار هستند، به ترتیب با مفاهیم «نویسنده» و «نوشتار» پیوند خورده‌اند. به همین ترتیب، می‌توان نوعی مقایسه را متصور شد که این بار متوجه بعد «خواننده» است و در نتیجه به مسألۀ «فهم» مرتبط می‌شود. در واقع، پایۀ بحث پیش رو اعتقاد به این امر است که، صرف‌نظر از نوع ادبی که یک اثر متعلق به آن است، درک آن نوعی «دریافت حسی» است که بواسطۀ نوعی «برابرسازی دیداری» توسط خواننده شکل می‌گیرد. در واقع، فهمیدن یک متن، جدا از اینکه متن موردنظر چه اندازه در برانگیختن تصاویر ذهنی نزد خواننده تواناست، به‌طور اجتناب‌ناپذیری با نوعی ارجاع‌دهی به جهان خارج پیوند دارد. به بیان ساده، می‌توان گفت خوانش نوعی اقتباس تصویری است، بطوریکه هر لحظه از آن یک لحظه یا سکانس از یک فیلم تصنعی می‌باشد. با توجه به این امر که هر خواننده، بنابر داشته‌ (داده‌)های روانی-اجتماعی-فرهنگی خود نسخۀ خاص خود را از رمان ایجاد می‌کند (می‌بیند)، ما بر این باوریم که این امکان وجود دارد که به عنوان یک نظریه در حوزۀ مطالعات تطبیقی ادبیات این بار مقایسه را میان متن و بازنمودهای ذهنی گوناگونی که از آن نزد خواننده های مختلف ایجاد می‌شود درنظر بگیریم. در نتیجه، در این نوشته قصد داریم تا از ورای یک تحقیق نشان دهیم چه عناصری در این مقایسه، یا به بیان بهتر «انطباق»، دخیل هستند و چگونه خواننده‌های مختلف تصاویر ذهنی متفاوتی در برخورد با یک متن واحد می‌سازند، یعنی چه اصولی نزد همۀ آنها مشترک است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- Aristote (1989). De l'âme. III, traduit par Edmond Barbotin, Paris : Gallimard, coll. Tel.
- Bachelard, Gaston (1965). L'Air et les songes. Paris : José Corti.
- Vouilloux, Bernard. "De l’évidence à l’inimaginable". Fiction et vues imageantes : typologie et fonctionnalité. Voisin, Bérengère (dir.) (2008). pp. 31-44.
- Bertrand, Denis. "La figuration spatiale dans un incipit de Zola : un problème de référentialisation" . Les référents du roman. Jean Claude Barat et al. (dir.) (1983). pp. 95-106.
- Brehm, Sylvain (2008). Les lieux communs de l'imaginaire : le rôle de la lecture dans l'élaboration et l'appropriation d'un imaginaire partagé. Montréal : Presses de l'Université du Québec.
- Greimas, Algirdas Julien (1987). De l'imperfection. Périgueux : Fanlac.
- Hamon, Philippe. "Note sur les notions de norme et de lisibilité en stylistique". Littérature,14 (1974). pp. 114-122.
- ………. (1984). Texte et idéologie. Paris : PUF.
- Husserl, Edmond (1991). Recherches Logiques. Paris : Presses Universitaires de France, coll. Epiméthée.
- Iser, Wolfgang (1997). L'Acte de lecture. traduit de l'allemand par Evelyne Sznycer, Sprimont : Pierre Mardaga éditeur.
- Jouve, Vincent (2001). L'Effet-personnage dans le roman. Paris : Presses Universitaires de France.
- Kant, Emmanuel (2004). Critique de la raison pure. traduit de l'allemand par André Tremesaygues et Bernard Pacaud, Paris : PUF Quadrige.
- Kleist, Heinrich von (1989). Penthésilée. traduit de l'allemend par Julien Gracq, Paris : José Corti.
- Malraux, André (1946). La condition humaine, Paris : Gallimard, coll. Folio.
- Ouellet, Pierre (2000). Poétique du regard : Littérature, perception, identité. Québec : Septentrion & Limoges : Pulim.
- Ricœur, Paul (1983). Temps et récit. Paris : Edition du Seuil, coll. L'Ordre philosophique.
- Sartre, Jean-Paul (1986). L'Imaginaire. Paris : Gallimard.
- Schaeffer, Jean-Marie (1999). Pourquoi la fiction ?, Paris : Edition du Seuil, coll. Poétique.
- Tapiero, Isabelle et Blanc, Nathalie. "Vers la prise en compte de la caractéristique multidimensionnelle des représentations mentales construites à partir des textes narratifs : apports théoriques, empiriques et questions". L'Année psychologique, 101. (2001). pp. 655-682.
- Zola, Emile (1902). L'Assommoir, Paris : Eugène Fasquelle.