بررسی تطبیقی مؤلفه‌های مفهومی مقاومت در همنشینی با موتیف کودکی (با تکیه بر اشعار فارسی، عربی و فرانسوی)

نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
2 عضو هیات علمی گروه ادبیات و زبان عربی دانشگاه شهید بهشتی
3 گروه زبان فرانسه و لاتین دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
متن ادبی همواره انعکاس دهنده اندیشه ادیبان و شاعران بوده است. در این میان ادبیات تطبیقی یکی از حوزه‌های مطالعات ادبی است که به بررسی موارد تلاقی ادبیات در آثار مختلف و یافتن پیوندهای مشترک و قرابت‌ها در ادبیات و سایر مظاهر معرفت انسانی می پردازد. در حوزه شعر، همنشینی موتیف‌ها یا عناصر تکرار شونده با مؤلفه‌های مفهومی ملل مختلف، بیانگر اندیشه و هدف شاعران از سرایش است. کودک و کودکی از موتیف هایی است که مکرراً به اشعار ستیز و مقاومت ملل گوناگون راه‌یافته است. در واقع شاعران با آوردن موتیف کودک و کودکی در کنار مؤلفه‌های مفهومی، رویکرد خود را به مقوله کودکی و نقش کودک در جامعه‌ای که دچار مسئله ستیز شده یا در حال مقاومت بوده،نشان داده اند. برای پی بردن به ظرایف این تلاقی در میان متون ادبی ملل مختلف ابتدا اشعار مقاومت در سه زبان فارسی، عربی و فرانسه انتخاب‌شده و پس از تعیین مؤلفه‌های مفهومی موجود در آن، ارتباط کاربرد موتیف کودک و کودکی با این مؤلفه‌ها بررسی و تحلیل شده است. یافته‌های همسان در اشعار سه زبان و فرهنگ منتخب، بیانگر این نکته است که توانش فکری شاعران در کاربرد موتیف کودکی در اشعار ستیز و مقاومت به دلیل همسانی موقعیت ها به یکدیگر شبیه و نزدیک است تا جایی که مولفه های همانند و مشابه این موتیف را همراهی کرده است. این همنشینی نشان می دهد در اشعار منتخب، از کودک و مفهوم کودکی غالبا استفاده ابزاری شده و مفهوم کودکی در خدمت بیان اهداف بزرگسالان قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- Baldick, Chris (1990). Oxford Dictionary of Literary Term. Oxford University Press: New York.
- Cudden, J.A. (2006). A Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. Black Well Publisher: Malden.
- Cassou, J. (1944). 33 sonnets composés au secret. Paris: Minuit.
- Eluard, P. (1945). Au rendez-vous allemand. Paris: Minuit.
- Enani, M.M. (2005). Theories of Comparative Literature. Centre for Cultural, Literary and Postcolonial Studies (CCLPS).
- Hunt, P. (1999). Understanding Children’s Literature. ed. Peter Hunt. England: Rout ledge.
- Rochemont, R. (2011). " The french undrground ". life retrieved. P. 86.
- Lawrence, S. (2005). Encyclopedic Dictionary of Literary Criticism. Delhi: IVY Publishing House.
- Mitchell, W.J.T. (2011). Cloning Terror: The War of Images. Chicago: university of Chicago press.
- Rimbaud, A. (1888). Anthologie des poètes français du XIXe siècle, tome. Vol. 2. Paris : Lemerre.
- Rosaldo, Michelle (1980). "The Use & Abuse of Anthropology: Reflection on Feminism & Cross - Cultural Understanding ". sign 5. No.3. pp. 389-417.
- Tardieu, J. (1944). Les dieux etouffés. Paris : Seghers ; Tardieu, J. (1965). Les Dieux étouffés . Oradour n'a plus de femmes. Oradour n'a plus un homme. Oradour n'a plus de feuilles. published by Oxford University Press on behalf of the Society for French Studies.
- Vian, B. (1939). A Tous les enfants. www. Franch poems for children.html.