بازآفرینی اسطوره‌‌ها در پویانمایی ربات وحشی

نویسنده
استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
چکیده
اسطوره­‌ها پس از گذار از مرحلۀ تکوین، بارها بازخوانی و بازآفرینی می­شوند. بازآفرینی مضامینِ اساطیری در پویانمایی، گونه‌­ای از اقتباس در آفرینش‌­های هنری است. قابلیت­‌های روایی، تصویرسازی، حضور عناصر داستان و مضمون­‌های مرتبط با هویت­‌یابی در اسطوره‌­ها، فرصتی در اختیار نویسندگان و تهیه­‌کنندگان صنعت فیلم‌­سازی می­‌گذارد تا پویانمایی­‌هایی گیرا برای مخاطبان معاصر بسازند. بررسی چگونگی بازتولیدِ اسطوره­‌ها در فیلم، موضوعی بینارشته­‌ای و از حوزه­‌های پژوهشی در ادبیات تطبیقی است. در مقالۀ حاضر کوشیده­‌ایم تا بازآفرینی مضامین اسطوره­‌ای را در پویانمایی ربات وحشی ((The Wild Robot, 2023 نشان­‌دهیم. با توجه به چندبعدی‌بودن بن­‌مایه­‌های اساطیریِ این فیلم، برای تحلیل متن، هم از نظریۀ "زمان چرخه‌­ای" و "فضای مقدس" میرچا الیاده و هم از نظریۀ "سفر قهرمان" کمبل بهره­‌برده‌­ایم. این پویانمایی توانسته­‌است مضامین اسطوره‌­ای "گایا"، افسانۀ آفرینش "آدم" و ماجرای "کشتی نوح" را ضمن ایجاد فضای سرگرمی به مخاطبان رده­‌های سنّی پایین­‌تر منتقل کند. یافته­‌های پژوهش نشان­‌می‌­د‌هد، کنشگران رسانه‌ای که دغدغه‌های فرهنگی دارند با گزینش کهن­‌الگوهای اساطیری، می­‌توانند بخش‌­های مهمی از باورهای فرهنگی و دینی را در قالب پویانمایی، بازتولید و بازتفسیر کنند و به این ترتیب، تأثیر به‌­سزایی در احیای روایت‌­هایی داشته‌باشند که نسل جدید مخاطبان، کمتر به سراغ آن­‌ها می­روند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Aeschylus (458 BC). Prometheus bound, David Grene, Trans. Chicago: University of Chicago Press. 1942.
Ali-Za'ida, Ismail and Baghban Moshiri, Niloufar (2016). “Animation as Myth: A Mythological Study of Animations Produced in the United States”, Journal of the Iranian Association for Cultural and Communication Studies, Vol. 19, No. 45, Winter, pp. 149-166.
Bani-Asadi, Zeinab; Sarafi, Mohammad Reza; Agha-Abbasi, Yadollah; Safoora, Mohammad Ali (2018). “Expressive Components of Animation and How to Adapt Iranian Stories and Legends; A Case Study: Cinematic Animation of Jamshid and the Sun”, Cultural and Communication Studies, vol. 19, no. 44, Winter, 203-228.
Campbell, Joseph (1949). The hero with a thousand faces, Princeton: Princeton University Press.
Eliade, Mircea (1957). The sacred and the profane: The nature of religion, Willard Ropes Trask, Trans. New York: Harcourt Brace Jovanovich. 1959.
Eliade, Mircha (1949). The Myth of the Eternal Return, translated by Bahman Sarkarati, vol. 2, Tehran: Tahori. 2005.
Eliade, Mircha (1961). The Sacred and the Unholy, translated by Nasrollah Zengoui, Tehran: Soroush. 2006.
Eliade, Mircha (1963). Myth and Reality, translated by Nasrollah Zengoui, Tehran: Papyrus. 2008.
Hesiod (700 BC). Theogony, Martin Litchfield West, Trans. Oxford: Oxford University Press. 1988.
Mirehbeigi, Seyed Vahid (2015). “The Transformation of Myth into Criticism: A Semiotic Study of the Animation Wall-E”, Journal of the Iranian Association for Cultural and Communication Studies, Vol. 12, No. 42, Spring, pp. 89-113.
Sanders, Christopher Michael (Director). (2024). The Wild Robot [Film]. DreamWorks Animation.
The Holy Bible: English Standard Version (ESV) (2001). Crossway Bibles.
Vaeznia, Panthea (2003). “The Role of Myth in Animation”, Mah-e-Honar, Vol. 59 and 60, pp. 64-66.