1- پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان
2- دانشیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان ، F.afarin@semnan.ac.ir
چکیده: (1746 مشاهده)
مسئله پژوهش این است که وجه مشخص نگرش گوته به طبیعت و تصویر طبیعت در آثار نقاشان رمانتیک آلمان چیست؟ براین اساس به شیوه توصیفی-تطبیقی وجه مشخص نگرش آنها به طبیعت واکاویده میشود. گوته مخصوصا در دوران جوانی علاوه بر تأثیری که از روسو، هردر و جنبش پیشارمانتیک طوفان و تلاطم گرفته، بیشتر نگرش رمانتیک به طبیعت داشته و در مجموع طبیعت برای او، در اشعار و برخی آثار معنی زندگی جوامع اولیه، سادگی و دستنخوردگی در مقابل تمدن (روسو)، فیالبداهگی و خودجوشی طبیعت درهمآمیخته با زندگی و هنر مردمان، طبیعت زیبا و خدا است که همگی بهنوعی تلقی رمانتیک از طبیعت محسوب میشود. با اینکه او از کلاسیسم هم دفاع میکند در فاوست متأثر از دیدگاه بصری هنرمندان رمانتیک به نظر میرسد این پژوهش از مطالعه نگرش فردریش و رونگه به طبیعت به این نتیجه میرسد آن دو بیشتر به طبیعت به عنوان وجه یا درجهای از تحقق ذهن یا سوژه مینگرند تلقی رمانتیکتری است. فردریش از سمبولیسم عرفگرای آثار اولیهاش به سمت ناتورالیسم شاعرانه و پالایش یافتهتری بر اساس حال و هوای گوته حرکت کرد و زاویه دید سوژه را در نقاشیها به طبیعت مد نظر داشت. رونگه برغم توصیه گوته، در زندگی کوتاه مدت خود مفهوم رمانتیک «هیروگلیف طبیعت» را به عنوان عنصر اساسی زبان و فرهنگ نشان داد.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
بررسی تطبیقی متون و ادبی با هنرهای زیبا دریافت: 1402/6/13 | پذیرش: 1402/9/21 | انتشار: 1402/3/10