تأثیرگذاری هنر مدرن بر ادبیات نوگرا و بازی‌های ویدیویی (مطالعه موردی رمان «اولیسِ» جیمز جویس و بازی «دارک سولزِ» هیدتکا میازاکی)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد هنر
2 دانشیار گروه پژوهش هنر دانشگاه مازندران
چکیده
بازی‌های رایانه‌ای به جهت تازه تاسیس بودن و هم‌پوشانی بسیار با سینما و ادبیات، دو جنبه متفاوت از خود را نمایش می‌دهند که درخور مطالعات تطبیقی است. در این مقاله عناصر هنر مدرن و تاریخ ادبیات نوگرا در شکل‌گیری بازی‌های ویدیویی بررسی می‌شوند و سپس موارد مشابه در رمان « یولسیس» از جیمز جویس و بازی‌های «دارک سولز» از هیدتکا میازاکی مورد تحلیل و تطبیق قرار می‌گیرند. هدف پژوهش بررسی تاثیرگذاری ویژگی های هنر مدرن بر ادبیات نوگرا و بازی‌های ویدیویی و همچنین بیان تغییر ماهیت عناصر مشترک آنها است. هدف فرعی پژوهش مقایسه این بازی‌ها با دیگر عناوین رسانه بازی‌های رایانه‌ای و پاسخ به این سوال است که: چگونه بازی‌ها و بطور کلی رسانه‌های جدید هم می‌توانند در بطن خود هویتی کلاسیک و مدرن را شکل دهند؟ و جایگاه بازی‌های مورد مطالعه در این عرصه کجا قرار دارد؟ روش تحقیق تحلیلی و تطبیقی است. یافته های پژوهش مبین این است که رمان اولیس از « جیمز جویس» و بازی‌های مجموعه «دارک سولز» از هیدتکا میازاکی در عناصر «رد روش روایی رمان»، «رد قهرمان سنتی»، «رد حادثه‌پردازی»، «تجربه‌های جدید زبانی»، «رهایی از زمان و آزادی زمان»، «اهمیت دادن به تداعی معانی»، «اهمیت ندادن به متعارفات»، «تمایل به توهم و خیال»، «شرکت دادن خواننده در رمان»، «طرح مساله حقیقت» و «بحث از عقاید و فلسفه‌ها» مشابهت و تطابق دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- پرهام، سیروس (1362). رئالیسم و ضدرئالیسم در ادبیات، تهران: انتشارات نیل.
- بهرامی، ع. (1378). اولیسِ جویس، نشریه بایا، شماره 8 و 9. 71- 79.
- شمیسا، سیرویس (1390). مکتب‌های ادبی، تهران: قطره.
- دماوندی، مجتبی؛ جعفری کمانگر، فاطمه (1391). رمان مدرن روایتی دیگرگونه و دیریاب، متن پژوهی ادبی شماره 53، 133-156.
- Alan Metzger, Scott; Paxton, Richard (2016): Gaming History: A Framework for What Video Games Teach About the Past, Routledge
https://lareviewofbooks.org/article/can-a-video-game-express-modernist-values/.
- Jones, Simon (2018). Comparing storytelling in games & literature, The Medium
- Justine, Jordan (2020): What’s the Difference Between Game Design and Game Programming? .https://narrasoft.com › game-design-vs-game-programming
- Kremers, Rudolf (2009). Level Design Concept Theory & Practice, Taylor & Francis
- Livneva, Alina (2019). Modern Art Definition, History, Movements & Paintings, Online Art Gallery (virtosuart.com)
- Soderman, Braxton (2011). Interpreting Video Games through the Lens of Modernity, Brown University
- Turley, Andrew (2018). Exploring Narratives in Video Games as Literary Texts, Indiana University
- Wainstein, Nathan (2020). Can a Video Game Express Modernist Values?, LARB
- Winnerling, Tobias; Kerschbaumer, Florian (2014): Early Modernity and Video Games, Cambridge.