استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه فردوسی ، f.mahvan@ferdowsi.um.ac.ir
چکیده: (1992 مشاهده)
تصویر زبانی بین المللی است، یعنی مردم با هر ملیّت، نژاد و زبانی میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و به ترجمان نیازی ندارد. قلعه الموت از مهمترین قلاع اسماعیلیه است اما برای بررسی آن عمدتاً به منابع تاریخی رجوع شده و منابع تصویری، به طور اخص نگارهها، مورد توجّه قرار نگرفته است. با توجه به اینکه تصویر روشنی از قلعه الموت پیش از حمله مغول و تخریب آن در دست نیست، این پژوهش قصد دارد بر مبنای نگارهها موقعیّت و جایگاه الموت را بررسی کند و نشان دهد چگونه از این تصاویر میتوان برای بازسازی قلعه مدد جست؟ جستار حاضر در تلاش برای یافتن تجسمی از قلعه الموت، نگارههای سه متن تاریخی کهن یعنی جهانگشا، چنگیزنامه و جامع التّواریخ را بررسی میکند. موقعیت جغرافیایی الموت، کاشیهای زرین فام قلعه، تصویر هلاکو خان و... از جمله مواردی است که از رهگذر این نگارهها به دست میآید. حاصل پژوهش نشان میدهد نگارهها به ارائه تجسّمی از قلعه پیش از تخریب و در هم شکستن عظمتش کمک کرده و در واقع روایت متنی را به روایت تصویری تبدیل میکنند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
بررسی تطبیقی متون و ادبی با هنرهای زیبا دریافت: 1400/11/5 | پذیرش: 1401/3/20 | انتشار: 1401/3/10