دوره 1، شماره 2 - ( 1392 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 128-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Namvar Motlagh B, Zandi-Zade H. Comparative Sciences: A General View about One of the Knowledge Classifications. CLRJ 2013; 1 (2) :115-128
URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-12188-fa.html
نامورمطلق بهمن، زندی‎زاده هومن. دانش‎های تطبیقی: نگاهی گذرا به‌یکی از صورت‎بندی‎های معرفتی. پژوهش های ادبیات تطبیقی. 1392; 1 (2) :115-128

URL: http://clrj.modares.ac.ir/article-12-12188-fa.html


1- استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد گروه نمایش، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (11748 مشاهده)
معرفت بشری در هر دوره و با توجه به ‎روح یا پارادایم آن دوره، به‎ صورت‎بندی‎هایی در عرصۀ خود دست می‎زند. یکی از این تقسیم‎بندی‎ها و صورت‎بندی‎ها که در قرن نوزدهم شکل گرفت، دانش‎های تطبیقی بود. دانش‎های تطبیقی، مجموعه ای از دانش‎هایی است که دو یا چندین پیکرۀ مطالعاتی داشته باشند. این دانش‎ها با ویژگی‎هایی، خود را هم از مطالعات تطبیقی و هم از دانش‎های ناب متمایز می‎کنند. موضوع این نوشتار، بررسی کلان این‎گونه از دانش‎ها و به ویژه فلسفۀ وجودی آن ها است. متأسفانه جامعۀ علمی ما فاقد این‎گونه نگرش کلان است. یکی از آسیب‎های مطالعۀ دانش‎های تطبیقی همچون ادبیات تطبیقی یا هنر تطبیقی، نبود چنین نگرش کلانی در خصوص دانش‎های تطبیقی است. در این مقاله می‎کوشیم تا تصویری کلان از ویژگی‎ها و چگونگی تکوین این دانش‎ها ارائه کنیم.  
متن کامل [PDF 169 kb]   (4588 دریافت)    

دریافت: 1390/12/20 | پذیرش: 1391/2/25 | انتشار: 1392/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.