بررسی نگاره‌‌های منطق‌الطیر اثر کمال‌الدین بهزاد از منظر عشق‌شناسی سهروردی

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 مربی، گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2 استادیار، گروه نقاشی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
چکیده
این پژوهش به بررسی مفهوم عشق از دیدگاه شیخ اشراق در نگاره‌های منطق‌الطیر عطار نیشابوری اثر کمال‌الدین بهزاد می‌پردازد. مفهوم عشق از دیدگاه سهروردی یک دیدگاه منحصر به فرد بوده و به واسطه دیدگاه عقل محور بودن عشق از نگاه شیخ اشراق، این نظریه عشق‌شناسی با رویکردهای عرفانی و زیبایی‌شناسی به عشق تفاوت دارد. هدف از این مقاله کشف و تحلیل عناصر و مؤلفه‌هایی است که بازتاب‌دهنده‌ی دیدگاه عشق‌شناسانه‌ی شیخ اشراق باشد، همچنین مقاله حاضر در پی یافتن پاسخ به این سؤال است: 1. با توجه به محوریت عقل در نگاه سهروردی به عشق، کدام یک از اجزاء نگارگری آثار کمال­الدین بهزاد در منطق­الطیر را می‌توان از این منظر تحلیل کرد؟ در این پژوهش با بهره‌مندی از شیوه توصیفی-تحلیلی و روش کیفی در تجزیه و تحلیل داده‌ها، چهار نگاره‌ی هدهد و پرندگان، مویه بر مرگ پدر، مرد مغروق، و شیخ صنعان و دختر ترسا مورد بررسی قرارگرفته­است. شیوه‌ی گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای است. نتایج حاصل از تحلیل نگاره‌ها حاکی از آن است که ارتباط میان مفهوم عشق از منظر سهروردی و بازتاب آن در نگاره‌های ترسیم شده توسط کمال‌الدین بهزاد به درستی بر عقل‌محور بودن دیدگاه شیخ اشراق نسبت به عشق دلالت دارند. تقابل میان دیدگاه مادی و معنوی نسبت به عشق در قالبی نمادین از طریق عناصرگوناگون مورد تأکید قرارگرفته است. عنصر درخت به­عنوان یکی از اصلی­ترین نشانه­ها در این نگاره­ها، نماد حیات بوده که در فلسفه عشقِ سهروردی همان نور و بینشی است که درک آن موجبات وصال به نورالهی و خداشناسی را فراهم می­کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- Ajanda, Yaqoub (2012). Iranian painting, Vol. 1, Tehran: Samt Publications.
- Ajeand, Yaquob. (1387), Herat School of Painting, Tehran: Art Academy of the Islamic Republic of Iran.
- Akashe, Tharwat (1380). Islamic painting, translated by Gholamreza Tahami, art field: Tehran.
- Emerald, Hamira. (1382), comparative criticism of religions and mythology in Ferdowsi's Shahnameh, Khamse Nizami and al-Tir logic, third edition, Tehran: Zovar.
- Emerald, Hamira. (1382), comparative criticism of religions and mythology in Ferdowsi's Shahnameh, Khamse Nizami and al-Tir logic, third edition, Tehran: Zovar.
- Ettinghusen ,R. & Grabar, O(1987). The art and architecture of Islam, USA: Yale University Press.
- Hariri, Nemat, Sorkhabi, Obaidullah and Afkhami, Behrouz. (2019), a comparative study of the Baghdad Abbasid school and the Herat school in Islamic painting, Archaeological Studies of the Islamic Era, first year, number 1, pp. 102-117.
- Iskanderpour Khorrami, Parviz and Shafiei, Fatemeh. (1390), Iranian painting of the manifestation of the realm of fantasy (with an emphasis on the opinions of Sheikh Shahabuddin Suhrawardi about the realm of fantasy (example), Beautiful Arts-Visual Arts Magazine, No. 48, pp. 28-19.
- Maddpour, Mohammad (1387). Hikmat Ansi and Aesthetics of Mysticism in Islamic Art, Tehran: Surah Mehr Publications.
- Mahajiri, Mahdis and Fahimifar, Asghar. (2017), semiotic analysis of mysticism in the painting "Iskander and Zahid" by Kamaluddin Behzad based on Charles Pierce's point of view, Negre Scientific Quarterly, No. 50, pp. 121-109.
- Mansourian, Farkhunde, Lavasani, Seyed Saeed, Yazdi, Hossein. (1403). Manifestation of true love in the speaking soul from the perspective of Shahab-al-Din Suhrvardi, with emphasis on the treatise of Mons al-Oshaq, Islamic Hikmat Quarterly, No. 1, pp. 221- 203.
- Mirlohi, Prima and Balkhari Ghahi, Hassan. (1400), the study of the confrontation between the beginner lover and the advanced lover in the allegory of Salim Baghdadi's acquaintance with Majnoon from Khamseh Nizami and the illustrated Khumseh of 735 A.H., Pikerah Magazine, No. 23, pp. 45-31.
- Mohammadzadeh, Mehdi (2013). Spiritual realism in the works of Kamaluddin Behzad, Proceedings of the International Conference of Kamaluddin Behzad, pp. 416-422.
- Nasr, Seyed Hossein (1383). Eternal wisdom: collection of Hossein Nasr's articles; The world of fantasy and the concept of space in Iranian miniatures, Vol. 1, by Hasan Hosseini, Tehran: Soroush Publications.
- Nasr, Seyed Hossein (2014). Islamic Art and Enlightenment, translated by Rahim Ghasemian, Tehran: Hekmat Publishing House.
- Pirawi Venk, Marzieh and Rezaei Mehvar, Maytham. (2011), Attar Nishaburi's logic in Iranian mirror painting, Payam Baharestan, year 5, number 18, pp. 453-437.
- Pope, Arthur (1378). Sirosur Iranian painting, translated by Yaqoub Azhand, Tehran: Molavi Publications.
- Razi, Najmuddin (1389). Morsadal Abad, corrected by Mohammad Amin Riahi, Tehran: Scientific and Cultural Publications.
- Rezapour Moghadam, Roya and Harmati, Hamida. (2019), the components of rationalism in Shahnameh paintings; The case study of the picture of Tehmina and Rostam's meeting, Bagh Nazar, No. 80, pp. 17-28 .
- Sohrvardi, Shahabuddin Yahya. (1363), three treatises from Sheikh al-Ashraq, first edition, Tehran: Institute of Islamic Publications, University of Lahore.
- Sohrvardi, Shahabuddin Yahya. (1366), Muns al-Ashaq, Nazm Arabshah Yazdi, first edition, Tehran: Mihan.
- Sohrvardi, Shahabuddin Yahya. (1372), Sheikh Eshraq's collection of works, volume 3, second edition, Tehran: Institute of Cultural Research Studies.
-Kamali Dolatabadi (2016). Mystical reading of the basics of visual arts, Tehran: Surah Mehr.
-Khabiri, Mohammadreza. (2018), a comparative comparison of the images of the demons of Muhammad Siah Qalam with the demons of Iranian painting (Merajnameh and Khavarannameh), Islamic Art Studies, No. 36, pp. 186-147.
-Mohammadi Rayshahri, Mohammad. (2014), Science and Wisdom in the Qur'an and Hadith, Volume 1, Tehran: Dar al-Hadith Publishing House.
Nasr, S. H(1993). The Need for a Sacred Science. Albany: State University of New York Press.
-Pourmand, Hassan Ali and Idi, Ali. (2018), Explanation of Shiite thought in three decades of contemporary Iranian painting (57-87), Shiism, No. 68, pp. 102-63.
Qaisarian, Ishaq, Zahedi Mazandarani, Mohammad Javad, Mehraayin, Mostafa and Maleki, Amir. (2016), the study of love from the perspective of psychology, sociology, philosophy and linguistics; Presenting a hybrid framework, Social Psychology Research, No. 28, pp. 55-82.
Qasemi, Vida. (2014), the relationship between man and nature in the Herat school with an emphasis on the paintings of Sheikh Sanan, International Conferences of Arts and Humanities, first period, pp. 1-10.
-Rahnvard, Zahra (2012) Manifestation of love on Iranian-Islamic painting (examining the story of Khosrow and Shirin). Fine Arts Journal, No. 16, Winter.
-Safarian, Zainab. (2014), the appearance of mysticism in the paintings of Kamaluddin Behzad in several paintings of Khamsa Nizami, the second international congress of culture and religious thought, pp. 21-1.
-Safarian, Zainab. (2014), the manifestation of mysticism in the paintings of Kamaluddin Behzad in several paintings of Khamsa Nizami, the second international congress of religious culture and thought.
-Sajadi, Seyyed Jafar. (1363), Shahabuddin Suhrawardi and Siri in the Philosophy of Eshraq, Tehran: Philosophy.
-Sajadi, Seyyed Jafar. (1376), Commentary on Sohravardi's Persian Letters, first edition, Tehran: Research Institute of Islamic Culture and Art.
-Syderazi, Mohammad Hassan. (1367), Nahj al-Balagha, sermon 109.
-Tomajnia, Jamaluddin. (2016), comparative study of Turkmen school and Herat school with emphasis on their formal characteristics, Negreh, No. 5, pp. 105-90.