کلیشه‌سازی و سیاست‌های بازنمایی شرق: بررسی انتقادی نمایشنامه کمبوجیه (1569) اثر توماس پرستن و صوفی (1641) اثر جان دنهام

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
هدف نوشتار حاضر بررسی انتقادی دو نمایشنامه کمبوجیه (۱۵۶۹) اثر توماس پرستن و صوفی (۱۶۴۱) اثر جان دنهام بر مبنای آرای ادوارد سعید است. با بررسی این دو اثر، که تا به امروز در کشور ما به آن‌ها پرداخته نشده و به‌نوعی ناشناخته‌اند، می‌توان گفتمان غالب سیاسی و فرهنگیِ انگلستان را در دوران رنسانس تحلیل کرد، دورانی که سرآغاز سیاست‌های توسعه‌طلبانه این کشور به شمار می‌آید. پرستن و دنهام نیز مانند اکثر نویسندگان زمان خود، با کلیشه‌سازی از شرق و مردم آن به دیگری‌سازی روی‌ آوردند زیرا دانش‌شان از شرق عینی و بی‌واسطه نبود و صرفاً بازتولید تصویرسازی‌های کلیشه‌ایِ متن‌های پیشین (به‌ویژه سفرنامه‌ها) بوده است؛ آنان با معرفی نادرست شرق به عموم مردم، آگاهانه یا ناآگاهانه با گفتمان سیاسی و فرهنگیِ برتری‌جویانۀ کشور خود همراه شدند. این نوع دیگری‌‌سازی‌ها در فرهنگ و ادبیات ذهن مردم را برای توسعه‌طلبی و استعمارگری آماده می‌ساخت. با بهره‌گیری ازخوانش کنترپوانی (چندنوایی) که ادوارد سعید معرفی کرده است می‌توانیم به رابطه‌ آثار ادبی با دینامیسم قدرت پی ببریم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


لطفی‌نیا، حمیده .(1400). «تصویرشناسی در ادبیات تطبیقی: شناخت خود از نگاه دیگری»، مطالعات بین‌رشته‌ای ادبیات، هنر و علوم انسانی، دوره 1، شماره 1، صص. 135-155.
نظری منظم، هادی، فرامرز میرزایی و مرضیه رحیمی آذین. (1395). «تصویر ایران در رمان سمرقند اثر امین معلوف، پژوهشی در ادبیات تطبیقی»، پژوهش‌های ادبیات تطبیقی، دوره 4، شماره 10، صص. 25-55.
Allen, Don Cameron. (1934). "A Source for Cambises." Modern Language Notes.
Archer, Jayne Elisabeth, Elizabeth E. Goldring and Sarah S. Knight. (2007). The Progresses, Pageants, and Entertainments of Queen Elizabeth I. Oxford University Press.
Armstong, William A. (2008). "The authorship and political meaning of Cambises." English Studies.
Armstrong, W. A. (2008). "The background and sources of Preston's Cambises." English Studies.
Bhatti, Abdul Ghaffar , Lubna Yasir and Safia Asif. (2020). "An Orientalist Reading of Thomas Preston’s Cambyses: A Lamentable Tragedy Mixed Full of Pleasant Mirth." The Journal of Islamic studies.
Bhatti, Abdul Ghaffar and Munawar Iqbal Ahmad. (2019). "A New Historicist Perspective of John Denham’s." NUML Journal of Critical Inquiry.
Bhatti, Abdul Ghaffar, et al. (2019). "A New Historicist Perspective of Thomas Preston’s Cambyses: A." International Journal of English Linguistics.
Bryson, Bill. (2007). Shakespeare: The World as a Stage. Harper.
Dust, Philip and William D. Wolf. "RECENT STUDIES IN EARLY TUDOR DRAMA: GORBODUC, RALPH ROISTER DOISTER, GAMMER GURTON'S NEEDLE, AND CAMBISES." (1978). English Literary Renaissance.
Ghani, Cyrus. (2008). Shakespeare, Persia, and the East. Mage Publishers.
Gilfillan, George. (1857). The Poetical Works of Edmund Waller and Sir John Denham. James Nichol.
Gurr, Andrew. (2009). The Shakespearean Stage 1574–1642. Cambridge University Press.
Hall, Stuart. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. SAGE Publications.
Hill, Eugene D. (1992). "The First Elizabethan Tragedy: A Contextual Reading of "Cambises"." Studies in Philology.
Michaud, Joseph Fr. (1853). The History of the Crusades, Vol. 3, Translated by W. Robinson. Redfield.
Momeni, Amin. (2016). John Denham's The Sophy and Anglo-Persian Political Parallels. Major, Philip. Sir John Denham (1614/15-1669) Reassessed. London: Routledge.
Olmstead, A. T. (1959). History of the Persian Empire. University of Chicago Press.
Pickering, Michael. (2001). Stereotyping: The Politics of Representation. Red Globe Press.
Rasmussen, Douglas Bruster and Eric. (2009). Everyman and Mankind. Bloomsbury Publishing.
Said, Edward. (1979). Orientalism. Vintage.
Strype, John. (2017). Annals of the Reformation. Forgotten Books.
Wasson, John M. (1997). "The English Church as Theatrical Space." A New History of Early English Drama. Columbia University Press.
Young Jr, T. C. (1988). The Early History of the Medes and the Persians and the Achaemenid Empire to the Death of Cambyses. Cambridge University Press.