گفتمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌تاریخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌در‌‌ ‌‌فرا‌‌‌‌‌‌داستان‌‌‌‌‌‌های‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌تاریخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگارانه‌‌‌‌‌‌‌‌، با خوانشی تطبیقی از رمان‌های زمین آبگیر اثر گراهام سوییفت و دیلماج اثر حمیدرضا شاه‌آبادی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده
استادیار ادبیات انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
رمان‌‌‌های‌ فراداستانی‌‌‌‌ تاریخ‌‌‌‌‌‌‌نگارانه‌‌، که‌‌‌ گونۀ‌‌‌‌ پسامدرن‌‌‌ رمان‌‌های ‌‌تاریخی‌‌‌‌‌‌‌‌اند، ‌عینیت‌ و مرجعیت‌‌‌‌ تاریخ‌‌ را به‌‌‌ پرسش‌‌‌‌ می‌‌‌گیرند‌ و می‌‌کوشند‌، از رهگذر‌ بازنگری‌ در‌ محتوای‌‌ ‌مستندات‌‌ تاریخی‌ و بازنویسی‌‌‌‌ ‌روایت‌‌‌های‌‌‌‌ پذیرفته‌‌‌‌شده‌‌‌،‌ ‌تاریخ‌‌‌ ‌را‌‌‌ ‌مفهومی‌‌‌‌ متکثر‌‌ و ‌متن‌‌‌‌‌بنیاد‌‌ ‌نشان‌‌‌ دهند‌. ‌تاریخ‌‌‌ در‌‌ این‌‌‌ رمان‌‌‌‌ها‌‌‌ ‌‌ماهیتی‌‌‌‌‌ ‌‌بینا‌‌‌متنی‌‌‌‌ ‌دارد‌‌ و ‌برساخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌گفتمانی‌‌‌‌‌ ‌‌‌است. در این مقاله، با بررسی‌ دو رمان‌‌‌ زمین آبگیر ‌نوشتۀ‌‌ گراهام ‌‌‌سوییفت (1983) از ادبیات انگلیسی و دیلماج ‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌قلم‌‌‌‌ حمیدرضا شاه‌‌آبادی (1385)‌ از ادبیات فارسی ‌نشان‌‌ می‌‌‌دهیم‌ که‌‌‌‌ ‌چگونه‌‌‌ ‌رمان‌‌‌های‌‌‌ ‌فراداستانی‌‌‌‌ِ‌‌ ‌تاریخ‌‌‌‌‌نگارانه‌‌‌‌ ‌‌‌توانسته‌‌‌‌‌اند‌‌‌‌ عرف‌ و معیارهای‌‌‌‌ ‌داستان‌‌‌‌ تاریخی‌‌‌‌ ‌را‌‌‌ متحول‌‌‌‌‌‌ سازند. دلیل اصلی انتخاب این دو رمان این است که با استفاده از شگردهای روایتیِ پسامدرن مثل نقیضه‌پردازی و استفاده از بینامتن‌ها و پیرامتن‌ها نشان می‌دهند که‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌گفتمانِ‌‌‌‌‌ تاریخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌‌‌واسطۀ‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌زبان‌‌‌‌‌‌ برساخته‌‌‌‌‌ ‌‌می‌‌‌‌شود، از این رو ‌‌نمی‌‌‌توان‌‌‌‌‌ ‌‌روایت‌‌‌ تاریخی‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌را‌‌‌‌‌‌ قطعی‌‌‌،‌‌‌ خنثی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و‌‌‌ ثابت‌‌‌ و ‌‌‌‌‌‌‌‌بی‌‌‌‌‌‌‌زمان‌‌‌‌‌‌‌‌ دانست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در بررسی این رمان‌ها از آرای نظریِ لیندا هاچن و پاتریشا وُو استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


جنکینز، کیت‌ (1393). بازاندیشی‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌تاریخ‌‌‌‌‌‌‌، ترجمۀ‌ ‌حسین‌‌‌‌علی‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌نوذری.‌‌ تهران:‌ نشر آگه.
پژمان، هدی و محمدعلی محمودی (1397). «شیوه‌های بازتاب استراتژی‌های روایی‌ فراداستان در رمان‌های پسامدرن فارسی»، پژوهش‌نامه‌ مکتب‌های ادبی، سال 2، شماره 3، صص. 67-98.
شاه‌آبادی، حمیدرضا (1387). دیلماج. تهران: نشر افق.
- Ackroyd, Peter (1997). Milton in America. London: Vintage.
- Barnes, Julian (1985). Flaubert's Parrot. London: Picador.
- Begley, Adam and Ian McEwan (2002). ‌"The Art of Fiction CLXXIII," Interview in Paris Review 162, pp. 30-60.

- Cooper, Pamela (1996). "Imperial Topographies: The Spaces of History in Waterland," Modern Fiction Studies 42, 2, pp. 371-396.
- Debs, Bifford (2002). The Writer. Lincoln: iUniverse.
- De Groot, Jerome (2010). The Historical Novel. London: Routledge.
- Dentith, Simon (2000). Parody. London: Routledge.

- Finney, Brian (1992). "Peter Ackroyd, Postmodernist Play, and Chatterton," Twentieth Century Literature 38, 2, pp. 240-261.
- Fowles, John (1996 [1969]). The French Lieutenant's Woman. London: Vintage.
- Hutcheon, Linda (1980). Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox. Ontario: Wilfrid Laurier University Press.
- Hutcheon, Linda (1988). A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. London: Routledge.
- Hutcheon, Linda (2002 [1989]). The Politics of Postmodernism. London: Routledge.
- Hutcheon, Linda (1990). "An Epilogue; Postmodern Parody: History, subjectivity, and Ideology," Quarterly Review of Film and Video 12, 1-2, pp. 125-133.
- Keen, Suzanne (2006). "The Historical Turn in British Fiction," in A Concise Companion to Contemporary British Fiction, edited by James F. English.‌ Oxford: Blackwell, pp. 167-187.
- Litt, Toby (2008). "Against Historical Fiction," Irish Pages 5, 1, pp. 111-115.
- Lukács, Georg (1989 [1937]). The Historical Novel. Trans. Hannah and Stanley Mitchell. London: Merlin Press.
- Malpas, Simon (2005). The Postmodern. London: Routledge.

- Manzoni, Alessandro (1986 [1850]). On the Historical Novel, Trans. S. Bermann. Nebraska: University of Nebraska Press.
- Matz, Jesse (2004). The Modern Novel: A Short Introduction. Oxford: Blackwell.

- McEwan, Ian (2002). Atonement. London: Vintage.
- McHale, Brian (1994 [1987]). Postmodernist Fiction. London: Routledge.
- Montrose, Louis (1989). "Professing the Renaissance: The Poetics and Politics of Culture," in The New Historicism, ed. Aram Veeser. London: Routledge, pp. 15-36.

- Nicol, Bran, ed. (2002). Postmodernism and the Contemporary Novel: A Reader. Edinburgh: Edinburgh University Press.
- Onega, Susana (1995). "'A Knack for Yarns': The Narrativization of History and the End of History," in Telling Histories: Narrativizing History, Historicizing Literature, ed. Susana Onega. Amsterdam: Rodopi, pp. 7-18.

- Romanos, Christos (1985). Poetics of a Fictional Historian. New York: Peter Lang.
- Stone, Lawrence (1979). "The Revival of Narrative: Reflections on a New Old History," Past and Present 85, 1, pp. 3-24.
- Swift, Graham (1992 [1983]). Waterland. London: Picador.
- Waugh, Patricia (2001 [1984]). Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. London: Routledge.
- White, Hayden (1973). Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
- Woolf, Virginia (2000). "Modern Fiction," in Theory of the Novel: A Historical Approach, edited by Michael McKeon. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press.