1. Aarseth, Espen (2004), Genre Trouble: Narrativism and the Art of Simulation. In P. Harrigan & N. Wardrip-Fruin, First Person: New Media as Story, Performance, and Game, The MIT Press.
2. Aarseth, Espen, (2001), Prologue, Game Studies,1(1). Retrieved From the World Wide Web: WWW.gamestudies.arg /[Website].
3. Friedman, T.L. (1999,November 17), Next, Its’ E ducation, New York Times, Retrievedfrom:http://www.nytimes.com/library/opinion/friedman
4. Gardner JE, (1991) Can the Mario Bros, help? Nintendo games as an adjunct in psychotherapy with children, Psychotherapy 1991, 28(4): 664-70
5. Juul, J. (2005) “Game Telling Stories?”, in J. Raessens and J. Goldstein (eds) Handbook of Computer Game Studies, New York: The MIT Press Cambridge.
6. Kline, Stephen, Shrder Kim, Drotner, Kristen & Murray, Catherine (2003), Researching Audiences: A Practical Guide to Methods in Media Audience Analysis, Arnold, London.
7. Navarre, Charle. (1930), Les Grand Ecrivains, Etrangers . Paris.
8. Provenzo, E.F. (1991), Video Kids: Making Sense of Nintendo, MA, Harvard University Press, Cambridge.
9. احمدی، بابک (1371) از نشانههای تصویری تا متن، تهران: مرکز.
10. اکبری بیرق، حسن و بابایی، الیاس (1388) صراطهای آسمان، مطالعهی تطبیقی دو اثر عرفانی (سیرالعباد الی المعاد سنایی و کمدی الهی دانته، ادبیات تطبیقی جیرفت، شماره 10. صص 71-100.
11. الخطیب، حسام (1999) الافاق الادب المقارن، عربیاً و عالمیاً. بیرون و دمشق: دارالفکر.
12. آقابابایی، سعید (1396) نقد و بررسی بازی اینرفنو، https://gamefa.com (تاریخ بازدید 25/06/1397)
13. پورشبانان، علیرضا (1395) سینمای اقتباسی و ادبیات کلاسیک فارسی، تهران: سوره مهر.
14. جاوید صباغیان، مقداد و حسنایی، محمدرضا (1391) بازی رایانهای در مقام متن هنری، نشریهی هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 17، شماره 2، پاییز و زمستان. صص 69-77.
15. جلالزاده، بهاره و دوران، بهزاد (1388) رمزگشایی از بازیهای رایانهای، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 7، پاییز. صص 77-96.
16. حسینی، سید داود (1390)، بازیهای رایانهای؛ نگاهی به ویژگیها بایدها و نبایدها، مجله رهآورد نور، شماره 36، پاییز 1390، صص28-33.
17. حیدری، علی و احمدیتبار، حبیبالله (1393) مقایسهی تطبیقی سفرنامههای تخیلی ارداویرافنامه و «ار» افلاطون، نشریه ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال6، شماره11، پاییز و زمستان،صص 139-119.
18. دانته، آلیگیری (1378) کمدی الهی (جهنم)، ترجمه شجاعالدین شفا، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
19. دوران، بهناز (1383) بازیهای رایانهای؛ دو دهه پژوهش، دو کتاب به زبان فارسی، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 84، صص 22-26.
20. ژینیو، فیلیپ (1390) ارداویرافنامه (متن پهلوی، حرفنویسی، ترجمهی متن پهلوی، واژهنامه)، ترجمهی ژاله آموزگار، تهران، انتشارات معین.
21. سپهبدی، عیسی (1343) سیر روحانی دانته، مجله مهر، سال دهم، شماره 3. صص 365-368.
22. سلطانی، منظر و قربانی جویباری، کلثوم (1392)، تحلیل مقایسهای ارداویرافنامه، سیرالعباد، کمدی الهی، فصلنامه علمی – پژوهشی «پژوهش زبان و ادبیات فارسی»، شماره بیست و هشتم، بهار، صص 66-39.
23. سمیعی، غلامرضا (1324) دانته، احوال و آثار او، مجله جلوه، شماره5، آبان. صص 234-247.
24. شورل، ایو. (1389) ادبیات تطبیقی، ترجمه طهمورث ساجدی، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر.
25. طاهری قلعهنو، زهرا سادات و ذوالفقاری، حسن و باقری، بهادر، (1392) ساخت بازیهای رایانهای بر اساس قصههای بلند عامیانه ایرانی، مجله مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، سال چهارم، شماره دوم، پاییز و زمستان. صص 105-126.
26. عرفانیان، بنفشه (1387) عناصر شر در کمدی الهی دانته، کتاب ماه ادبیات، شماره 14، خرداد، صص 23-36.
27. عفیفی، رحیم (1343) ارداویرافنامه منظوم؛ زرتشت بهرام پژدو، چاپخانه دانشگاه مشهد.
28. کوثری، مسعود و شاقاسمی، احسان (1388)، تعاملی بودن در بازی رایانهای «فراخوانی به خدمت»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره هفتم، پاییز، صص1-19.
29. وکیلی، ندا و جوانی، اصغر (1392) تطبیق بینامتنی تصویرهای دره از کمدی الهی با نسخه مصور معراجنامه شاهرخی، دوفصلنامه مطالعات تطبیقی هنر، شماره 3، صص 47-62.
30. ولک، رنه و وارن، آستین (1373) نظریۀ ادبیّات، ترجمۀ ضیاء موحد و پرویز مهاجر، تهران: علمی و فرهنگی.