بررسی تطبیقی ظرفیت‎های بازی‎سازی از ارداویرافنامه در مقایسه با متن و بازی دوزخ از کمدی الهی دانته

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد
چکیده
در مقاله‏ ی پیش‏رو هدف این است که با بررسی توأمان بخش دوزخ از متن کمدی الهی دانته و بازی اقتباسی از آن، ظرفیت‏ها و روند تحولات متن ادبی در تبدیل به بازی رایانه ‏ای بررسی شده و به روش توصیفی- تحلیلی به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که ارداویرافنامه از ادبیات کلاسیک فارسی با توجه به شباهتهای ساختاری و محتوایی با کمدی ‌الهی، چه قابلیت‏ هایی برای بازتولید در قالب یک بازی رایانه‏ ای خواهد داشت. با این توصیف، از بررسی همزمان بازی و متن دوزخ و مقایسه‏ ی ارداویرافنامه با آن، می‎توان نتیجه گرفت که چارچوب داستانی هر دو اثر ادبی مشابه است و روایت ارداویرافنامه نیز با تقویت کشمکش، تعلیق و خرده‎روایت‏ های مکمل، ظرفیت تبدیل شدن به داستان مناسب بازی اقتباسی را دارد. قهرمانان هر دو متن، ویژگی‏ های مشترکی دارند و همانند بازی دوزخ، می‎توان شخصیت‏ ها را در ارداویرافنامه از وجه توصیفی و منفعل، خارج کرده و با ایجاد کارکرد و ارتباطات فعال، به شخصیت‎هایی مطلوب برای بازی اقتباسی تبدیل نمود. همچنین فضا و مکان که در متن دانته مفصل توصیف شده و در بازی اقتباسی به شکلی وفادارانه بازتولید شده است، در ارداویرافنامه نیز به لحاظ کیفی و کاربرد بیان نمادین، قابلیت تصویرسازی مشابهی داشته و این ظرفیت را دارد که با تقویت کمّی و گسترش توصیف و تصویر مکانی، به بستری مناسب برای خلق یک بازی رایانه‏ ای اقتباسی چند مرحله‎ای تبدیل شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1. Aarseth, Espen (2004), Genre Trouble: Narrativism and the Art of Simulation. In P. Harrigan & N. Wardrip-Fruin, First Person: New Media as Story, Performance, and Game, The MIT Press.
2. Aarseth, Espen, (2001), Prologue, Game Studies,1(1). Retrieved From the World Wide Web: WWW.gamestudies.arg /[Website].
3. Friedman, T.L. (1999,November 17), Next, Its’ E ducation, New York Times, Retrievedfrom:http://www.nytimes.com/library/opinion/friedman
4. Gardner JE, (1991) Can the Mario Bros, help? Nintendo games as an adjunct in psychotherapy with children, Psychotherapy 1991, 28(4): 664-70
5. Juul, J. (2005) “Game Telling Stories?”, in J. Raessens and J. Goldstein (eds) Handbook of Computer Game Studies, New York: The MIT Press Cambridge.
6. Kline, Stephen, Shrder Kim, Drotner, Kristen & Murray, Catherine (2003), Researching Audiences: A Practical Guide to Methods in Media Audience Analysis, Arnold, London.
7. Navarre, Charle. (1930), Les Grand Ecrivains, Etrangers . Paris.
8. Provenzo, E.F. (1991), Video Kids: Making Sense of Nintendo, MA, Harvard University Press, Cambridge.
9. احمدی، بابک (1371) از نشانه‎های تصویری تا متن، تهران: مرکز.
10. اکبری بیرق، حسن و بابایی، الیاس (1388) صراط‎های آسمان، مطالعه‏ی تطبیقی دو اثر عرفانی (سیرالعباد الی المعاد سنایی و کمدی الهی دانته، ادبیات تطبیقی جیرفت، شماره 10. صص 71-100.
11. الخطیب، حسام (1999) الافاق الادب المقارن، عربیاً و عالمیاً. بیرون و دمشق: دارالفکر.
12. آقابابایی، سعید (1396) نقد و بررسی بازی اینرفنو، https://gamefa.com (تاریخ بازدید 25/06/1397)
13. پورشبانان، علیرضا (1395) سینمای اقتباسی و ادبیات کلاسیک فارسی، تهران: سوره مهر.
14. جاوید صباغیان، مقداد و حسنایی، محمدرضا (1391) بازی رایانه‏ای در مقام متن هنری، نشریه‏ی هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 17، شماره 2، پاییز و زمستان. صص 69-77.
15. جلال‎زاده، بهاره و دوران، بهزاد (1388) رمزگشایی از بازی‌های رایانه‎ای، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 7، پاییز. صص 77-96.
16. حسینی، سید داود (1390)، بازی‌های رایانه‌ای؛ نگاهی به ویژگی‌ها بایدها و نبایدها، مجله ره‌آورد نور، شماره 36، پاییز 1390، صص28-33.
17. حیدری، علی و احمدی‌تبار، حبیب‌الله (1393) مقایسه‌ی تطبیقی سفرنامه‌های تخیلی ارداویرافنامه و «ار» افلاطون، نشریه ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال6، شماره11، پاییز و زمستان،صص 139-119.
18. دانته، آلیگیری (1378) کمدی الهی (جهنم)، ترجمه شجاع‏الدین شفا، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
19. دوران، بهناز (1383) بازی‎های رایانه‏ای؛ دو دهه پژوهش، دو کتاب به زبان فارسی، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 84، صص 22-26.
20. ژینیو، فیلیپ (1390) ارداویرافنامه (متن پهلوی، حرف‌نویسی، ترجمه‌ی متن پهلوی، واژه‌نامه)، ترجمه‌ی ژاله آموزگار، تهران، انتشارات معین.
21. سپهبدی، عیسی (1343) سیر روحانی دانته، مجله مهر، سال دهم، شماره 3. صص 365-368.
22. سلطانی، منظر و قربانی جویباری، کلثوم (1392)، تحلیل مقایسه‌ای ارداویرافنامه، سیرالعباد، کمدی الهی، فصلنامه علمی – پژوهشی «پژوهش زبان و ادبیات فارسی»، شماره بیست و هشتم، بهار، صص 66-39.
23. سمیعی، غلامرضا (1324) دانته، احوال و آثار او، مجله جلوه، شماره5، آبان. صص 234-247.
24. شورل، ایو. (1389) ادبیات تطبیقی، ترجمه طهمورث ساجدی، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر.
25. طاهری قلعه‎نو، زهرا سادات و ذوالفقاری، حسن و باقری، بهادر، (1392) ساخت بازی‏های رایانه‏ای بر اساس قصه‏های بلند عامیانه‏ ایرانی، مجله مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، سال چهارم، شماره دوم، پاییز و زمستان. صص 105-126.
26. عرفانیان، بنفشه (1387) عناصر شر در کمدی الهی دانته، کتاب ماه ادبیات، شماره 14، خرداد، صص 23-36.
27. عفیفی، رحیم (1343) ارداویرافنامه منظوم؛ زرتشت بهرام پژدو، چاپخانه دانشگاه مشهد.
28. کوثری، مسعود و شاقاسمی، احسان (1388)، تعاملی بودن در بازی رایانه‎ای «فراخوانی به خدمت»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره هفتم، پاییز، صص1-19.
29. وکیلی، ندا و جوانی، اصغر (1392) تطبیق بینامتنی تصویرهای دره از کمدی الهی با نسخه مصور معراج‏نامه شاهرخی، دوفصلنامه مطالعات تطبیقی هنر، شماره 3، صص 47-62.
30. ولک، رنه و وارن، آستین (1373) نظریۀ ادبیّات، ترجمۀ ضیاء موحد و پرویز مهاجر، تهران: علمی و فرهنگی.