بینامتنی هم‌زمان فرم شعر شاملو با قرآن مجید و کشف‌الأسرار

نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه گنبدکاووس
2 گروه ادبیات عربی دانشگاه کاشان
3 کارشناس ارشد ادبیات تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
طبق نظریه‌ی بینامتنیت، هر متن مینیاتوری از متون و فرهنگ‌های پیشین است. بر این اساس، نوشته‌ها، اندیشه-ها و فرهنگ‌های پیشین، به نحوی پنهان در متن حاضر قرار گرفته است. بینامتنیت در پی این است که نوشته-های پیشین پنهان در تار و پود متن حاضر را رمزگشایی کند. بنابراین، مقاله‌ی پیش‌رو در پی رمزگشایی هم-حضوری قرآن مجید و کشف‌الأسرار (ترجمه و تفسیر قرآن)، در فرم شعری شاملو است. اهمیت مقاله از این روست که نقش باواسطه‌ی قرآن مجید را در موسیقی شعر نوگرای معاصر فارسی نشان می‌دهد. در این پژوهش سعی شده که فارغ از نیت و جهان‌بینی شاعر و بر اساس اصل مرگ مؤلف، بینامتنی همزمان فرم شعر شاملو با قرآن و کشف‌الأسرار کشف شود. نتیجه‌های برآمده از این مقاله نشان‌دهنده‌ی این امر است که فرم شعر شاملو در سطوح موسیقی درونی و بیرونی، ساختار جمله‌ها و نحوه‌ی نگارش با قرآن و ترجمه و تفسیر کشف‌الأسرار میبدی پیوند بینامتنی توأمانی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- Allen, G. (2000). Intertextuality. New York & London: Rutledge.
- Bakhtin, M.M & P.N Medvedev (1978). The formal method in literary scholarship: A critical introduction to sociological poetics. T. by Albert J. Wherle. Baltimore & London: The Johns. Hopkins University Press.
- Barthes, R. (1977). Image-Music-Text. T. by Stephen Heath. London: Fontana.
- Becker-Leckrone, M. (2005). Julia Kristeva and Literary Theory. Hampshire & New York: Palgrave Macmillan.
- Haberer, A. (2007). Intertextuality in theory and practice. Literatura . no. 49 (5). Pp. 54-67.