دقوقی در مثنوی و بلیک در ازدواج بهشت و جهنم (دو مکاشفه با توجه به محتوای حکیمانه و نظریه گادامر و الیوت)

نویسنده
دانشیار، گروه ادبیات فارسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده
داستان دقوقی در مثنوی معنوی اثر عرفانی جلال‌الدین محمــــــد مــــــولوی شاعر و عارف متفکر قرن هفتم هجری (13 میلادی) و پنــــداره مـــانا ) (Memorable Fancy در کتــــاب هــــم چراغی بهشت و جهنم (The marriage of Heaven and Hell). اثر عرفانی ویلیام بلیک شاعر و عارف متفکر قرن 18 و 19 میلادی است. در این مقاله، این دو مکاشفه در حوزه ادبیات مقایسه‌ای (Contrastive literature) با محتوای حکیمانه‌ای که دارند با توجه به نظر هانس گئورک گادامر (Hans.G.Gadamer ) و تی اس الیوت (T.S.Eliot )بررسی شده است. بعضی از آثار ادبی با ویژگی-های خاصی که دارند می‌توانند سرآمد متون ادبی و به عبارتی کلاسیک شدن آنها شود. محتوای حکیمانه می‌تواند آنها را به آثاری فرا زمانی تبدیل کند. روش کار، کتابخانه‌ای و بررسی محتوایی این دو اثر از طریق مقایسه با توجه به مسائل عرفانی و حکمی است. هدف، آشنا شدن با دیدگاه های حکیمانه و عارفانه دو متفکر ایرانی و انگلیسی است. نتیجه به‌دست آمده نشان می‌دهد که در مکاشفه دقوقی و بلیک ،حکمت همچون خون در پیکر متن جاری است اگر چه تخیّلی و فرا مادّی است اما با توجه به شگردهای بلاغی، یاریگر انسان برای درک زندگی نیکوتر است. نقل حکایت، تمثیل، شگردهای خطابی، جملات قصار، تأثیر شگرفی بر آدمی می‌گذارد ،آگاهی‌بخش و دارای آموزه‌های کاربردی و عملی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Blake, William (1975). The Marriage of Heaven and Hell by Geoffrey Keynes. Oxford University Press.
Frye, Northrop (1974). Fearful Symmetry. Princeton University Press.
Raine, Kathleen (1970). William Blake. Thames an Hudson LTD. London
Sabri Tabrizi, G.R. (1956). The Heaven and Hell of William Blake printed by Unwin brothers. Edinburgh University.
Saint Beuve, Charles – Augustin (1805). Causeries du lundi. lacademie Francaise , Troisieme Edition .Paris .