بررسی تطبیقی ویژگی‌های رفتار خردمندانه در شخصیت زال بر اساس مدل سه بعدی خرد آردلت

نویسندگان
1 دانشیار گروه رواننشاسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
4 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه بوعلی سینا
چکیده
خرد مفهوم پیچیده ای است که هنوز تعریف واحدی از آن ارائه نشده است. بااین‌حال میان صاحب نظران در این مورد که خردمندی مشتمل بر دانش، بینش، تأمل، تلفیق منافع فرد با رفاه دیگران است، توافقی کلی وجود دارد. به دلیل ماهیت رازگونه خرد، این مفهوم، موضوع تحقیق در زمان ها، مکان ها و فرهنگ های مختلف بوده است. ازآنجاکه خرد بافرهنگ ارتباط نزدیکی دارد و تعریف مشخصی در فرهنگ ایران برای آن بیان‌نشده است، بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی تطبیقی ویژگی‌های رفتار خردمندانه در شخصیت زال بر اساس مدل سه‌بعدی خرد آردلت، به تحلیل و تفسیر خرد و ویژگی‌های خردمندی در شاهنامه پرداخته است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل شاهنامه ی فردوسی بود که از طریق نمونه گیری هدفمند، شخصیت زال به‌عنوان فرد خردمند انتخاب شد. متن شاهنامه با روش تحلیل محتوا و با استفاده از سه فرایند پیاده‌سازی، کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها نشان می دهد که ویژگی‌های خردمند بودن شامل«دین‌داری و اخلاق»، «تفکر/ آگاهی»، «ادراک حقایق و عدم ذهنیت گرایی/ فرافکنی»، «همدلی/ عاطفی و حمایت/ خدمت کردن»، «ارتباط و کسب تجارب و ارزش‌های فرهنگی» است. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد که مفهوم خرد را می توان در قالب پنج بعد مختلف «معنوی، شناختی، تأملی، هیجانی، اجتماعی و فرهنگی» بیان کرد. بر این اساس این مطالعه جنبه‌های خردمندی را ازنظر فردوسی نشان می دهد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ardelt, M. (1997). «Wisdom and life satisfaction in old age». J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci. no.5«A model for wisdom development and its place in career services». Journal of Career Planning and Employment.Pp. 29-36.
Chandler, M. J. & S. Holliday (1990). "Wisdom in post apocalyptic age". R. J. Sternberg (Ed.). Wisdom: Its nature, origins, and development. Cambridge: Cambridge University Press.
Chen, L. M. & et al. (2014). «Educator's implicit perspectives on wisdom: A comparison between interpersonal and intrapersonal perspective. Interpersonal and intrpersonal perspectives». International Journal of psychology.no. 49(6).Pp. 425-433.
Clayton, V.P. & J.E. Birren (1980). “The development of wisdom a cross the lifespan: are examination of an ancient topic,”in Lifespan. Development and Behavior, 3, Eds P.B. Baltes and O.G. Brim (San Diego, CA: Academic Press),Pp. 103–135. New York: Academic press.
Gluck, J. & S. Bluck (2011). « Laypeople’s conceptions of wisdom and its development: Cognitive and integrative views». Journals of Gerontology: Psychological Sciences.no. 66(3).Pp. 321-324
Gluck, J. & et al.(2010). « “Knows what are good and bad,”Can teach you things,”Does lots of crosswords”: Children’s knowledge about wisdom». European Journal of Developmental Psychology.
Gollnick, James Timothy (1991), Comparative studies in Merlin, from the Vedas to C.G. Jung. Lewiston: Edwin Mellen.
Holliday, S. G., & M. J. Chandler (1986). Wisdom: Exploration in adult competence. New York: Karger.
Hu, C. S. (2015). Measurement of wisdom among Mainland Chinese. (Doctoral Dissertation). University of Toronto.
Jason, L. A. & et al. (2001). «The measurement of wisdom: A preliminary effort». Journal of Community Psychology. no. 29(5).Pp. 585-598.
Kordnoghabi,R. & A. Delfan Beiranvand (2017). «Wisdom, Intelligence, Creativity». International Journal of Education and Learning.no.6.pp.1-20
Kunzmann, U. & P. Baltes (2005). The Psychology of Wisdom: Theoretical and empirical challenges. R.J. Sternberg and J. Jordan (Eds.). A handbook of wisdom, Cambridge University Press.
Le, T., & M. R. Levenson (2005).«Wisdom: what’s love (and culture) have to do with it? ». Journal of Research in personality.no. 39, Pp.443-457.
Paulhus, D. L. & et al. (2002). «Use of exemplar surveys to reveal implicit types of intelligence». Personality and social psychology Bulletin.no. 28.Pp.1051-1062.
Peterson, C., & M. Seligman (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Oxford: Oxford University Press.
Po Keung., I.P. (2011). «“Kingly governance as wise management” », paper presented at the International Conference on Wise Management in Organizational Complexity Shanghai, China, available at: http://www.ceibs.edu/ecclar/images,
Prewitt, V. R. (2000). The constructs of wisdom: In human development and consciousness. Fielding Institute.
Rosch, E. (2008). Beginner’s mind: paths to the wisdom that is not learned. In M. Ferrari & G. potworowski (Eds.), Teaching for wisdom. pp.43-62. Heidelberg, Germany: Springer.
Staudinger, M. U. & J. Gluck (2011). «Psychological wisdom research: Commonalities and differences in a growing field». Annual Review of Psychology.no. 62.Pp. 215-241.
Sternberg, R. J. (1986). «Implicit theories of intelligence, creativity, and wisdom». Journal of Personality and Social Psychology.no. 49 (1).PP. 607-627.
Sternberg, R. J.(1998). «A balance theory of wisdom». Review of General Psychology.no. 2.Pp. 347-65.
Sternberg, R. J.(2001). «Why schools should teach for wisdom: The balance theory of wisdom in educational settings». Educational Psychologist.no. 36(4).Pp. 227-245.
Sternberg, R. J.(2004). «Words to the wise? ».Human Development.no. 47. Pp. 286-289.
Sternberg, R. J.& J. L. Lubart (2001). Wisdom and Creatirity. In Birren, J, E. and Schia, K. (Ed), Handbook of the Psychology of Aging. PP.500-511. United States of America: Acadmic press.
Takahashi, M., & P. Bordia (2000). «The concept of wisdom: A cross-cultural comparison». International Journal of Psychology.no. 35. Pp.1–9.
Webster, J. D. (2003). «An exploratory analysis of a Self-Assessed Wisdom Scale». Journal of Adult Development.no. 10(1).Pp. 13-22.
Webster, J. D.(2011). «Wisdom and positive psychosocial values in young adulthood». J. Adult Dev. No.17.Pp. 70–80.
Yang, S.y. (2014). « Wisdom and good lives: A process persective». New Idead in psychology.no. 31 (3). pp. 194-201.