بررسی تطبیقی استعارۀ مفهومیِ «عشق جنگ است» در دیوان غزلیات حافظ و سروده‌های پترارک

نویسنده
دانشجوی دکتری زبانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده
در مقالۀ حاضر به‌شیوه‌ای تحلیلی و تطبیقی، استعارۀ مفهومیِ «عشق جنگ است» به‌منظور درک و فهمِ دل‌دادگی و دل‌ربودگی و سخن ‌گفتن از آن، ‌در دیوان سروده‌های عاشقانۀ حافظ و پترارک در چارچوب نظریۀ استعارۀ مفهومی بررسی شده است. باوجود شباهت‌های بنیادین بسیار در درون‌مایۀ استعاری مزبور، دو تفاوت عمده در تصویرپردازیِ حافظ و پترارک از این استعارۀ مفهومی به‌چشم می‌خورد: نخست آنکه حافظ در کاربرد خود از استعارۀ مفهومی «عشق جنگ است» از تعبیرها و اصطلاحات جنگی بیشتری استفاده می‌کند؛ دوم آنکه عشق در شعر پترارک در بسیاری موارد در تصویر خداوندگار عشق، کوپیدون در افسانه‌های رومی، پدیدار می‌شود که با کمان و پیکان خود دل عاشق را نشانه می‌رود و او را گرفتار می‌کند؛ اما در شعر حافظ با چنین تصویرپردازیِ صریحی که به نیروی مجرد و نادیدنیِ عشق در چهرۀ یک ایزد جان و شخصیت ببخشد، روبه‌رو نیستیم؛ بلکه درعوض این معشوق یا ابروان وی است که به‌گونه‌ای استعاری از مژگان ناوک روانۀ دل عاشق می‌سازد و روح وی را تسخیر می‌گرداند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- Abrams, M.H. (1999). A Glossary of Literary Terms. Massachusetts: Heinle &
Heinle.
- Asghari, F. (2015). "Il profile dell'amante nei due Canzonieri di Petrarca e Hâfez di
Shiraz". www. altritaliani.net. 17 luglio di 2016.
- Cazeaux, C. (2007). Metaphor and Continental Philosophy: From Kant to
Derrida. New York: Routledge.
- Crisp, P. (2003). 'Conceptual Metaphor and its Expressions.' In J. Gavins & G.
Steen (eds.), Cognitive Poetics in Practice: 99-113. London and New York:
Routledge.
- Croft, W. & D.A. Cruse (2004). Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge
University Press.
- De Sanctis, F. (1969). Storia della letteratura Italiana. Milano: Istituto Editoriale
Moderno.
- Dossena, G. (2012). Storia confidenziale della letteratura italiana: Dalle origini
all'età del Petrarca. Milano: Rizzoli Libri.
- Durling, R.M. (1976). Petrarch's Lyric Poems: The Rime Sparse and Other Lyrics.
Harvard: Harvard University Press.
- Evans, V. & M. Green (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh:
Edinburgh University Press.
- Fauconnier, G. & M. Turner (2002). The way We Think: Conceptual Blending and
the Mind's Hidden Complexities. New York: Basic Books.
- Ferroni, G. (1992). Profilo storico della letteratura italiana. Milano: Einaudi
scuola.
- Frederic, J.J. (2001). The Canzoniere: Rerum Vulgarium Fragmenta. London:
Troubador.
- Gavins, J. & G. Steen (2003). 'Conceptual Metaphor and its Expressions,'
Cognitive Poetics in Practice. London: Routledge.
- Heller, S. (2005). Freud, A to Z. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
- Kirkham, V. & A. Maggi (2009). Petrarch: A Critical Guide to the Complete
Works. Chicago: University of Chicago Press.
- Kline, A.S. (2015). Petrarch: The Complete Canzoniere. www.poetryin
translation.com
- Lakoff, G. (2006). "The Contemporary Theory of Metaphor". Cognitive
Linguistics: Basic Readings. 185-238.
- Lakoff, G. & M. Turner (1989). More than Cool Reason: A Field Guide to Poetic
Metaphor. Chicago: University of Chicago Press.
- Lakoff, G. & M. Johnson (1999). Philosophy in the Flesh. New York: Basic
Books.
- ______________________ (1980). Metaphors We Live by. Cambridge: Cambridge
University Press.
- Moss, J. (2005). World Literature and Its Times: Profiles of Notable Literary
Works and the Historical Events That Influenced Them, Volume 7: Italian
Literature and Its Times. New York: Thompson.
- Petrarca, F. (2005). Canzoniere Rerum Vulgarium Fragmenta. Torino: Giulio
Einaudi Editore.
- Zak, G. (2010). Petrarch's Humanism and the Care of the Self. Cambridge:
Cambridge University Press.
- Kövecses, Z. (2004). Metaphor and Emotion: Language, Culture, and Body in
Human Feeling. Cambridge: Cambridge University Press.
- _________ (2010). Metaphor: A Practical Introduction. Oxford: Oxford
University Press.