1
استادیار بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز ، فارس، ایران
2
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
چکیده
رئالیسم جادویی از جریانهای مهم ادبی در کشورهای درحال توسعه است که منتقدان در دو شاخه سبکهای داستاننویسی یا مکتبهای ادبی، ویژگیهای آن را بررسی کردهاند. خاستگاه اصلی این گونه ادبی، امریکای لاتین است؛ با این حال، در زبان فارسی بهدلیل شباهتهای فرهنگی و اجتماعی، نمودهایی مشابه و گاه متمایز از این شیوه ادبی را میتوان دید. از آنجا که در اغلب پژوهشهای پیشین وجوه مشترک نمود رئالیسم جادویی در آثار نویسندگان ادب اقلیمی- روستاییِ فارسی و نویسندگان مشهور امریکای لاتین واکاوی شده است، در این مقاله بهروش تطبیقی- مقایسهای و با تأکید بر رویکرد مکتب امریکایی، نمودهای مشابه و متمایزِ این گونه ادبی در داستان ملکوت از بهرام صادقی و «پیرمردی فرتوت با بالهای عظیم» اثر مارکز بررسی و تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد این دو داستان از نظر خاستگاه فرهنگیِ دوپاره و مؤلفههای مشترکی همچون نمودِ باورها و عقاید شگفت، استفاده از نمادها، و تقابل و آمیختگی سنت و مدرنیته، در محدوده رئالیسم جادویی قرار میگیرند؛ اما با توجه به تفاوتهای فرعی، داستانهای مارکز و بسیاری از نویسندگان امریکای لاتین از منظر دربرگرفتن مؤلفههای رئالیسم جادویی با واقعیتگرایی موجود در ادبیات روستایی ایران تناسب بیشتری دارند و ملکوت صادقی با درنظر گرفتن ساختارگرایی غالب، توجه به عناصر مدرن و نوع نگاه نویسنده به سنتها، عمدتاً بازتابنده نوعی داستان واقعگرای جادویی است که میتوان آن را رئالیسم جادویی شهری نامید.
پورنامداریان و سیدان، تقی و مریم. بازتاب رئالیسم جادویی در داستانهای غلامحسین ساعدی، مجله دانشکده ادبیات دانشگاه تربیت معلم، شهریور 1388، شماره 68، صص 29- 17.
ساعدی، غلامحسین. (1347). ترس و لرز، تهران: زمان.
(1345). اهل هوا، چاپ اول، تهران: امیرکبیر.
(1377). عزاداران بیل، چاپ چهاردهم، تهران: قطره.
کسیخان، حمید رضا. ( 1390 ). بررسی تطبیقی مؤلفه های رئالیسم جادویی در طبل حلبی از گونترگراس و یک صد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز، دو فصلنامه علمی – پژوهشی زبان پژوهی دانشگاه الزهرا(س) ، سال دوم ، شماره 4 ، بهار و تابستان 1390
مارکز، گابریل گارسیا. (1391). بهترین داستانهای کوتاه گابریل گارسیا مارکز، گزیده، ترجمه و با مقدمه احمد گلشیری، چاپ ششم، تهران: نگاه.
مندنیپور، شهریار. (1371). هشتمین روز زمین، تهران: نیلوفر.
میرعابدینی، حسن. (1377). صد سال داستاننویسی ایران، ج 3، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
میرصادقی، جمال و میمنت. (1377). واژهنامه هنر داستاننویسی، تهران: کتاب مهناز.
مرادی,محمد و طوبایی,فاطمه . (1396). بررسی نمودهای مشابه و متمایز رئالیسم جادویی در داستان ملکوت اثر بهرام صادقی و «پیرمردی فرتوت با بالهای عظیم» اثر مارکز. پژوهش های ادبیات تطبیقی, 5(2), 49-74.
MLA
مرادی,محمد , و طوبایی,فاطمه . "بررسی نمودهای مشابه و متمایز رئالیسم جادویی در داستان ملکوت اثر بهرام صادقی و «پیرمردی فرتوت با بالهای عظیم» اثر مارکز", پژوهش های ادبیات تطبیقی, 5, 2, 1396, 49-74.
HARVARD
مرادی,محمد,طوبایی,فاطمه. (1396). 'بررسی نمودهای مشابه و متمایز رئالیسم جادویی در داستان ملکوت اثر بهرام صادقی و «پیرمردی فرتوت با بالهای عظیم» اثر مارکز', پژوهش های ادبیات تطبیقی, 5(2), pp. 49-74.
CHICAGO
محمد مرادی و فاطمه طوبایی, "بررسی نمودهای مشابه و متمایز رئالیسم جادویی در داستان ملکوت اثر بهرام صادقی و «پیرمردی فرتوت با بالهای عظیم» اثر مارکز," پژوهش های ادبیات تطبیقی, 5 2 (1396): 49-74,
VANCOUVER
مرادی,محمد,طوبایی,فاطمه. بررسی نمودهای مشابه و متمایز رئالیسم جادویی در داستان ملکوت اثر بهرام صادقی و «پیرمردی فرتوت با بالهای عظیم» اثر مارکز. پژوهش های ادبیات تطبیقی, 1396; 5(2): 49-74.