استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه دامغان، سمنان، ایران
چکیده
سوررئالیسم از جمله مکتبهای غربی است که بر شعر معاصر ایران، تأثیر فراوان نهاده است. جریانهای «موج نو» و «حجمگرا»، بیش از سایر جریانهای شعر معاصر از این مکتب تأثیر پذیرفتهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سوررئالیسم بر جریانهای شعری موج نو و حجمگرا در ایران است. این مقاله میکوشد اثبات کند که این جریانها از نظر تصویر، زبان، موسیقی و تفکر، کاملاً تحت تأثیر مکتب سوررئالیسم بودهاند. نگارنده در ابتدای این مقاله، نگاهی مختصر به جنبش سوررئالیسم و اصول این مکتب ادبی داشته، سپس به جریانهای شعری موج نو و حجم و نیز اصول مطرحشده در آنها پرداخته است. در بحث اصلی مقاله، به ویژگیهای مشترک شعر حجم و سوررئالیسم، از نظر تصویر، زبان، موسیقی و تفکر فردگرایی توجه شده است. در این مقاله اثبات شده است که ویژگیهای تصویری، زبانی و موسیقایی شعر حجم تماماً در اشعار سوررئالیستی مشاهده میشود که عبارتاند از: کشف روابط و مناسبات جدید و تجریدی میان اشیا، ایجاد تصاویر پارادوکسی و متناقضنما، استفاده از زبان پیچیده و مبهم، آشناییزدایی و هنجارگریزی نحوی و گرایش به زبان نثر.
قنبری عبدالملکی,رضا . (1393). تأثیرپذیری جریانهای شعر «موج نو» و «حجمگرا» در ایران از سوررئالیسم فرانسه. پژوهش های ادبیات تطبیقی, 2(2), 129-162.
MLA
قنبری عبدالملکی,رضا . "تأثیرپذیری جریانهای شعر «موج نو» و «حجمگرا» در ایران از سوررئالیسم فرانسه", پژوهش های ادبیات تطبیقی, 2, 2, 1393, 129-162.
HARVARD
قنبری عبدالملکی,رضا. (1393). 'تأثیرپذیری جریانهای شعر «موج نو» و «حجمگرا» در ایران از سوررئالیسم فرانسه', پژوهش های ادبیات تطبیقی, 2(2), pp. 129-162.
CHICAGO
رضا قنبری عبدالملکی, "تأثیرپذیری جریانهای شعر «موج نو» و «حجمگرا» در ایران از سوررئالیسم فرانسه," پژوهش های ادبیات تطبیقی, 2 2 (1393): 129-162,
VANCOUVER
قنبری عبدالملکی,رضا. تأثیرپذیری جریانهای شعر «موج نو» و «حجمگرا» در ایران از سوررئالیسم فرانسه. پژوهش های ادبیات تطبیقی, 1393; 2(2): 129-162.